۱۳۹۳-۰۷-۱۲

نفایس و نوادر

کلیّات اهلی شیرازی به شماره 10304
از محمّد اهلی شیرازی(858-942ق.)
شامل غزلیّات، رباعیّات، قطعات در متن و مثنوی «سحر حلال»، «شمع و پروانه» و قصاید در حاشیه و بقیّه قصاید، ساقی نامه، رباعیّات گنجفه و معمیّات و«زبدة العقاید» درمتن و حاشیه است.
نسخه کامل می¬باشد.
آغاز متن (غزلیّات): «بسمله، ای حیرت صفات تو بند زبان ما»
آغاز حاشیه (سحر حلال): «حمد نامحدود و شکر نامعدود سزاوار صانعیست».
انجام: «یا رب نگاه دار تو ایمان آن کسی        کین خط من بخواند و بر من دعا کند».
نستعلیق خوش، متن: 17سطری دو ستونه، حاشیه: 12سطری یک ستونه، تاریخ کتابت: اواخر سده 10ق. کاغذ: متن و حاشیه شده حنایی، دارای سه سرلوح ظریف و پرکار در ابتدای غزلیّات، قصاید و رباعیّات، اوراق بعضاً تذهیب شده، عناوین به شنگرف، جداول اوراق به زر تحریردار و لاجورد و شنگرف و زنگار، 344 گ، 3/25×5/14، جلد: تیماج دو رویه ضربی، برون: دارای نقوش اسلیمی در زمینه زر و حاشیه قلمدانی با همان نقش، درون: دارای یک ترنج و چهار لچک، سوخت آسیب -دیده، خریداری در مردادماه 1349.

دستور دعای سیفی = حرز یمانی به شماره (3146)
از ادعیه معروف مروّی از امیر مؤمنان حضرت علی (ع) است. خواندن آن دارای آدابی مخصوص و داشتن اجازه از مشایخ با اعتصام و اختتام خاص، در صدر این نسخه (نفیس ممتاز) مولانا محمد جعفر بن محمد صادق که از مردمان سده 12ق. است دستور خواندن این دعا و خواص آن را در ماه ربیع الثانی 1134 برای محتشمی بنام «میرزا ابوالحسن» بخط شکسته نستعلیق خوش در هشت صفحه کاغذ زرد لیمویی نگاشته است، صفحه نهم و دهم دارای ترنج زمینه لاکی و اطراف آن گل و بوته زرین آیه شریفه «ادعونی استجب لکم» و جملات دعائی بخط رقاع نوشته شده و در حاشیه آن دو اجازه علاّمه «مولی محمد تقی مجلسی اوّل» به امیر محمد هاشم نامی، صفحه یازدهم آغاز دعای سیفی با ترجمه فارسی، دارای سرلوح مزدوج مذهَّب منقش ممتاز، حاشیه برخی صفحات مشتمل است بر ادعیه متفرقه.
آغاز: «بعد از بسمله اللّهم انت الملک الحق».
انجام: «فضلاً کثیرا و الحمدلله رب العالمین».
ضمیمه: ادعیه متفرقه که نام آن‌ها به خط نسخ خوب با سرنج و لاجورد در زمینه زرپوش و ترجمه آن به خط نستعلیق خوب به سرخی، برخی از ادعیه ملحقات در زمینه زرپوش و برخی در کاغذ آهار مهره زرد لیمویی.
کاغذ آهار مهره نخودی، 64 برگ، اندازه: 21×14 س م، 7 سطری، کاتب: احمد نیریزی خطاط نامی سده 12ق. که برای محتشمی بنام «نورالله خان» نوشته، تاریخ تحریر: ذی الحجه 1133، کمند با زر و تحریر مشکی و جدول¬بندی اوراق به زر، تحریر مشکی، لاجورد، زنگار و شنگرف، جلد مقوا روغنی دو رویه، روی جلد در زمینه مشکی گل و بوته زرین و حاشیه اطراف کتیبه¬های قلمدانی که حدیث شریف نبوی (ص) و سید الساجدین (ع) به خط نسخ کاتب نسخه، درون جلد در زمینه مشکی گل و بوته زرین و حاشیه گل و برگ ریز الوان، شیرازه¬بندی با ابریشم الوان، عطف تیماج مشکی، وقفی مرتضی قلیخان طباطبایی در 1337ق.

1. کوچکترین قرآن در ابعاد 8/9 در 4/15 میلیمتر قطر توسط 22 کارشناس و دانشجوی ایرانی و مسلمان رشته الکترونیک در کشور انگلستان تولید شده است و دارای 625 صفحه به صورت 25 صفحه عمودی در 25 صفحه افقی است .

2. بزرگترین قرآن به خط بایسنقر میرزا، شاهزاده تیموری در ابعاد 101 در 177 سانتیمتر است که بیش از 140 صفحه آن در گنجینه مخطوطات آستان قدس رضوی نگهداری می شود.

3. دانه برنج منقوش به آیة شریفه آیه الکرسی به خط شفاف «رقم فضل الرحمن دهلوی» کار ذاکر حسین دهلوی، اهدائی آقای دکتر خواجه پیری

4. دانه برنج منقوش به سوره مبارکه توحید

5. كتاب زیارت عاشورا شماره 9257 به خط ناخنی، این نسخه را «عبدالوهاب بن شیخ محمد مؤمن شیرازی» به خط نسخ و نستعلیق با ناخن نوشته، تاریخ تحریر: 1256ق. وقفی سید ابوالقاسم جواهر

6. قرآن شماره 1582 به قطع خیلی کوچک که قاعدتاً با موی دم اسب نوشته شده است.

7. تفسیر بی نقطه معروف به «سواطع الالهام»، تألیف ابوالفیض بن مبارک فیضی، تفسیر تمام قرآن است و تاریخ ختم آن تألیف 1002ق می‌باشد.

8.  کتاب لاتین چاپ قدیم، ظاهراً شرحی است بر یکی از اناجیل که در زمان گوتنبرگ مخترع چاپ، طبع و انتشار یافته است تاریخ چاپ: سوم آوریل 1473 میلادی. دارای 280 صفحه در هر صفحه دو ستون و در هر ستون 17سطر است. کتاب مذکور در سال 1956 میلادی به مبلغ پنج هزار و چهارصد فرانک توسط سید جلال تهرانی در بلژیک خریداری و در سال 1361 به کتابخانة آستان قدس رضوی اهداء شده است.

9. قرآن خطی 11 سطری شماره 2883، کاتب به نحوی صفحات قرآن را تحریر کرده که در تمام صفحات حرف اول از سطر اول با حرف اول از سطر آخر مطابقت دارد و به همین ترتیب از سطرهای دوم تا پنجم با حرف اول از سطرهای هفتم تا دهم مطابق است و سطر ششم در تمام صفحات منفرد است.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید