۱۳۹۳-۰۸-۲۱

منابع دیجیتال و الکترونیکی

دسترسی به منابع دیجیتال در کتابخانۀ آستان قدس رضوی از طریق کتابخانۀ دیجیتال امکان­‌پذیر است.

کتابخانۀ دیجیتال آستان قدس رضوی یکی از قدیمی­‌ترین کتابخانه­‌های دیجیتال کشور است که کار خود را با مطالعات منظم، مستمر و کارشناسی شده، در اوایل دهه 80 آغاز و تاکنون چندین میلیون منبع اطلاعاتی را طبق شیوه­‌های علمی، دیجیتال­‌سازی کرده و تعداد زیادی از منابع دیجیتال را به طرق مختلف گردآوری نموده است.

     کتابخانۀ دیجیتال آستان قدس رضوی برای دسترس­پذیر بودن هر چه بهتر و سریعتر منابع اقدام به ایجاد پایگاه کتابهای خطی، پایگاه کتابهای چاپ سنگی، پایگاه کتابهای چاپی (قبل از 1320)، پایگاه کتابهای چاپی لاتین، پایگاه عکس­‌ها، پایگاه فیلم­‌ها، پایگاه نقشه­‌ها، پایگاه نشریات دیجیتال، پایگاه پایان نامه­ها، پایگاه کتب چاپ فارسی و عربی، پایگاه مقاله­های لاتین، پایگاه اسناد فارسی و همچنین ایجاد گالری­های عکس، فیلم، صوت و نفایس بر روی وب سایت خود نموده است.

گفتنی است، منابع دیجیتالی فاقد مشکل حق مؤلف در وب سایت کتابخانۀ دیجیتال آستان قدس رضوی قابل مشاهده و مطالعه می­باشد و امکان استفاده از خدمات تحویل مدرک برای سایر منابع با در نظر گرفتن قوانین بین­المللی برای پژوهشگران فراهم شده است.

برخی از ویژگی­های کتابخانۀ دیجیتال آستان قدس رضوی به شرح ذیل می­باشد:

× امکان جستجوی ساده، جستجوی پیشرفته و مرور منابع (الفبایی و اصطلاحنامه ای) برای کاربران فراهم شده است.

× قابلیت های جستجو با استفاه از عملگرهای بولی، مجاورت، کوتاه سازی واژه و ... امکان پذیر است.

× آن دسته از منابع دیجیتال که خارج از حوزۀ مدیریتی و محیط فیزیکی این کتابخانه است را نیز در برگرفته و دسترسی به اینگونه منابع با ایجاد پیوندهای فرامتن امکان پذیر شده است.

× تا حد امکان، اطلاعات توصیفی ضروری مربوط به نسخه­های خطی و اسناد را همراه مدرک مربوط ارائه می­کند.

× بسته به نوع منبع اصلی، از قالب های متنوع مدارک چون متن، تصویر و صوت استفاده شده است.

در خصوص منابع الکترونیکی و نرم­افزارها، ارائه خدمات مرتبط با امانت این منابع در بخش سمعی و بصری کتابخانۀ مرکزی آستان قدس رضوی انجام می­شود. در این بخش خدمات خاص مرتبط با منابع الکترونیکی برای اعضاء کودک و نوجوان و والدین آنها فراهم گردیده است.  

برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با منابع دیجیتال می­توانید با شماره تماس 05132232004 داخلی 3295 و منابع الکترونیکی با شمارۀ  05132232004 داخلی 3372  با کارشناسان مربوط تماس حاصل فرمایید.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید