۱۴۰۱-۰۴-۰۹

میراث شیعی دست خط علما حامل اشاراتی از پیوندی آسمانی

نسخه‌های خطی نفیسی به دست خط عالمان بزرگ دین در مرکز نسخ خطی کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی نگهداری می‌شود که حامل اشاراتی از زیباترین پیوند آسمانی است.

به گزارش گنجینه رضوی، ابتدای آخرین ماه سال قمری یعنی ذیحجه که از ماه‌های پرفضیلت و شریف سال است مصادف است با سالروز ازدواج حضرت علی (ع) و حضرت فاطمه زهرا(س) که بسیاری از بزرگان و عالمان شیعه و دیگر مذاهب را به نوشتن فضائل و مناقب پیرامون این زوج آسمانی وا داشته است.
یکی از نسخه‌های خطی نفیس که به بحث ازدواج حضرت علی (ع) با حضرت فاطمه (س) پرداخته است و در گنجینه رضوی نگهداری می شود، کتاب «مناقب مرتضوی» تألیف محمد صالح بن عبدالله حسینی ترمذی متخلص به کشفی، منشی و خوشنویس و شاعری از عرفای سلسله قادریه است که در سال(1061هـ.ق) وفات یافت.
این اثر مشتمل بر12 باب است که به بیان فضائل و مناقب حضرت علی(ع) پرداخته است.
آیات و روایات وارده در شأن و مفاخر آن بزرگوار، فضائل و مناقب، ازدواج با حضرت فاطمه(س)، در بیان علم و کشف، معجزات و کرامات، زهد، سخاوت، شجاعت، فراست و کیاست، خلافت و شهادت از ابواب این اثر به شمار می رود که به ذکر فضائل امام علی (ع) در ابعاد مختلف شخصیت ایشان پرداخته است.
این اثر که به خط نستعلیق توسط جهانشاه بن بابا گنجلو در تاریخ 1078هـ.ق کتابت شده، توسط  فاضل‌خان در تاریخ 1363 وقف آستان مقدس رضوی شده است.
«رساله فاطمیه» از محمدامین بن محمدتقی خراسانی اثر نفیس دیگری است، که از ازدواج حضرت فاطمه (س) با امیرالمؤمنین سخن گفته و مؤلف به درخواست دوستش حاجی قاسم آن را نگاشته است.
این کتاب مشتمل بر مقدمه و 8 باب است و در خاتمه به بیان فضائل و مناقب و معجزات و مکارم اخلاق حضرت فاطمه زهرا(س) از آفرینش آن بزرگوار تا شهادت ایشان اشاره دارد.
اثر مذکور که در قرن 13 به خط نستعلیق کتابت شده در فروردین ماه 1363 توسط حسین توکلی مقدم وقف آستان مقدس رضوی شده است.
کتاب «حلیت المتقین» تألیف محمدباقر علامه مجلسی(متوفی 1111 هـ. ق)نسخه خطی نفیس دیگر موجود در گنجینه رضوی است که بخشی از آن به فضیلت ازدواج پرداخته است.
این اثر نیز مشتمل بر 14 باب و خاتمه است که به بیان آداب و سنن از حضرات معصومین(ع) پرداخته و محمدحسن پازوکی این اثر را در جمادی الثانی 1262به خط نستعلیق نگاشته است.
نسخه خطی حلیت‌المتقین توسط بانو منصوره پازوکی وقف این آستان شده و در تاریخ تیرماه 1362 توسط سیداحمد قوام هاشمی به آستان قدس رضوی تحویل داده شده است.
گفتنی است وجود نسخه‌های خطی بسیار نفیس و منحصر در این کتابخانه باعث شده پژوهشگران و محققین و علاقه‌مندان به میراث مکتوب شیعه به تحقیق و تصحیح پیرامون آثار موجود در این گنجینه پرداخته و نفایس کهن و ماندگار موجود در آن را احیا کنند.

 

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید