دبیرخانه جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران
۱۳۹۷-۰۷-۲۶

کتابشناسی توصیفی آثار منتخب جشنواره های کتاب ایران در سال 1396

1397 376ک55/ 015م

وضعیت کمی و کیفی جشنواره‌ها و جوایز کتاب در یک کشور را باید آیینه تمام‌نمای شرایط فرهنگی آن کشور دانست؛ آینه‌ای که می‌تواند بازتاب‌دهنده سطح فرهیختگی، شرایط و سطح تولیدات فرهنگی و وضعیت نشر یک کشور تلقی کرد؛ مقایسه و تحلیل وضعیت کمی و کیفی جشنواره‌ها و جوایز کتاب در سال‌های گوناگون را همچنین باید یک ضرورت در سیاستگذاری و برنامه‌ریزی‌های فرهنگی دانست؛ بدون داشتن تصوری دقیق، واضح و قابل اعتماد از شرایط فرهنگ کشور (شرایط نشر و کتاب) نمی‌توان هدف‌گذاری، راهبرد، سیاست و برنامه‌ریزی کارآمدی را در این حوزه انتظار داشت. از همین روست که مؤسسه خانه کتاب در سال‌های اخیر بیش از پیش کوشیده است که به پشتوانه رصد، تهیه و تحلیل آمارهای حوزه نشر، علاوه بر تهیه یا تقویت بانک‌های آماری و اطلاعاتی در حوزه نشر و کتاب، گزارش‌های کمی و کیفی و به‌طور مشخص، تحلیلی از شرایط نشر و کتاب در کشور تهیه و در دسترس مدیران فرهنگی و پژوهشگران قرار دهد؛ تهیه کتاب‌شناسی توصیفی آثار منتخب جشنواره‌های کتاب ایران» از جمله اقدام‌هایی است که از سال ۱۳۹۴ و با هدف مذکور آغاز شده است.

این کتاب به معرفی آثار برگزیده«جایزه‌های سالانه کتاب»، «جایزه‌های ادبی»، «جایزه‌های تخصصی»، «جایزه‌های کودکان و نوجوانان»، «جایزه‌های کتاب سال استانی و منطقه‌ای» می پردازد.

در بخش «جایزه‌های سالانه کتاب» کتاب های برگزیده «سی و پنجمین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران»، «بیست و پنجمین دوره جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران»، «بیست و چهارمین دوره جایزه کتاب سال دانشجویی» و «نوزدهمین دوره همایش کتاب سال حوزه» معرفی شده اند.

همچنین، بخش جایزه‌های ادبی شامل «هفدهمین دوره جایزه مهرگان و دوازدهمین دوره جایزه مهرگان علم»، « هفدهمین دوره جایزه شهید غنی پور»، «پانزدهمین دوره جایزه قلم زرین»، «دوازدهمین دوره جشنواره بین المللی شعر فجر»، «دهمین دوره جایزه ادبی جلال آل احمد» و... است.

بخش«جایزه‌های کودکان و نوجوانان» شامل کتاب های برگزیده «جایزه شورای کتاب کودک»، «ششمین دوره جایزه لاک پشت پرنده» و «پنجمین دوره جایزه کتاب سال مهر طه» است.

در پایان هم نمایه موضوعی آثار منتخب، نمایه آثار منتخب، نمایه پدیدآورندگان آثار منتخب و نمایه ناشران آثار منتخب گنجانده شده است.

این کتاب مفید در قسمت مرجع تالار محققان نگهداری می شود.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید