۱۴۰۱-۰۸-۲۲

کتابخانه های وابسته در مشهد و شهرستانها

کتابخانه های وابسته در مشهد
کتابخانه مسجد امیرالمؤمنین (ع(
مقدمه: این کتابخانه با عنایت پروردگار و وجود با برکت علی ابن موسی الرضا (ع) به درخواست هیئت امنای محترم مسجد امیرالمؤمنین (ع) و مردم محروم منطقه کم برخوردار رسالت که در حاشیه شهر مشهد واقع شده است با همت وتلاش مسئولین سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی در راستای اجرای فرمایشات مقام معظم رهبری(مدظله العالی)، خصوص استفاده از ظرفیت های فرهنگی آستان قدس رضوی در توسعه خدمات فرهنگی و ترویج فرهنگ مطالعه و تاکیدات تولیت معزز آستان قدس رضوی در آبان ماه 1398 تجهیز و به بهره برداری رسید.
تاریخچه و موقعیت:
کتابخانه مسجد امیرالمؤمنین (ع) در منطقه رسالت، رسالت 81 ،  شهرک امید که محله های سیس آباد، دروی، ده رود، همت آباد و... را تحت پوشش قرار می دهد. درآبان ماه 1398 به مناسبت ولادت با سعادت حضرت محمد (ص) و امام جعفر صادق(ع) و همزمان با روز کتاب و کتابخوانی به عنوان پنجاه و ششمین کتابخانه آستان قدس رضوی با متراژ 400 متر مربع و گنجایش 100 نفر در طبقه فوقانی مسجد افتتاح شد.
منابع موجود در کتابخانه و تعداد اعضاء:
در حال حاضر این کتابخانه در حدود 4000 جلد کتاب چاپی دارد و از 6 عنوان نشریه ادواری بهره مند است. تعداد اعضای فعال این کتابخانه حدود 300 نفر است.
بخشهای مختلف کتابخانه :
این کتابخانه دارای تالارهای مطالعه قفسه باز آقایان و بانوان، تالار مطبوعات، بخش امانت کتاب، واحد اینترنت و کتابخانه دیجیتال است.
ساعات کار کتابخانه:
ساعت شروع به کار کتابخانه همه روزه به جز ایام تعطیل 15/7 الی 30/19 می باشد. با توجه به حضور نیروهای خدمتگزار جهت ترویج فرهنگ مطالعه پذیرای مشتاقان کتاب و کتابخوانی است.
نشانی و تلفن:
مشهد، جاده سیمان ، رسالت 81، شهرک امید، مسجد امیرالمؤمنین(ع) ، طبقه فوقانی مسجد ، کتابخانه امیرالمؤمنین (ع)
تلفن کتابخانه: 32434234
تلفن همراه مدیر کتابخانه : جواد جانعلی زاده  09151050521
کتابخانه امام جعفر صادق(ع) سرو 12
این کتابخانه توسط سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی در اسفند ماه 1396 در مشهد مقدس، وکیل آباد 36، سرو 12، تجهیز، آماده سازی و راه اندازی گردید.

تاریخچه و موقعیت
این کتابخانه توسط سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی در اسفند ماه 1396 در مشهد مقدس، وکیل آباد 36، سرو 12، تجهیز، آماده سازی و راه اندازی گردید.

منابع موجود در کتابخانه و تعداد اعضاء:
این کتابخانه حدود 8 هزار و صد و سی نسخه کتاب چاپی و تعدادی نشریه ادواری را فراهم آوری و در اختیار مراجعان و اعضای خود قرار داده است. در حال حاضر تعداد اعضای این کتابخانه حدود 900 نفر است.

بخشهای مختلف کتابخانه:
این کتابخانه دارای بخشهای مختلف از جمله تالار مطالعه قفسه باز آقایان و تالار مطالعه قفسه باز بانوان می باشد.

ساعات کار کتابخانه:
این کتابخانه همه روزه بجز ایام تعطیل از ۷/۱۵ الی ۱۹/۳۰ در خدمت آقایان و بانوان می باشد.

نشانی: مشهد مقدس - وکیل آباد 36-صیاد 8- سرو 12
تلفن آقایان: 38975610- 051
تلفن بانوان: 38945620- 051
کتابخانه امام رضا(ع) در مسجد غدیر بابا علی 5
این کتابخانه واقع در شهرک رازی منطقه 10 مشهد، با اولویت مناطق محروم توسط سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی در اسفند ماه 1396 به بهره‌برداری رسید.

تاریخچه و موقعیت
این کتابخانه با اولویت مناطق محروم توسط سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی در اسفند ماه 1396 در شهرک رازی، منطقه 10 مشهد، تجهیز، آماده سازی و راه اندازی گردید.

منابع موجود در کتابخانه و تعداد اعضاء:
این کتابخانه حدود 11497 نسخه کتاب چاپی، 2500 نسخه کتاب درسی اهدایی و 20 عنوان نشریه ادواری را فراهم آوری و در اختیار مراجعان و اعضای خود قرار داده است. در حال حاضر تعداد اعضای این کتابخانه حدود 1100 نفر است.

بخشهای مختلف کتابخانه:
این کتابخانه دارای بخشهای مختلف از جمله تالار مطالعه قفسه باز، ایستگاه کودک و واحد مطبوعات می باشد.

ساعات کار کتابخانه:
این کتابخانه همه روزه بجز ایام تعطیل از ۷/۱۵ الی ۱۹/۳۰ در خدمت آقایان و بانوان می باشد.

نشانی: مشهد مقدس- قاسم آباد بلوار اندیشه- تقاطع اندیشه و رازی– رازی 10/4
تلفن: 36514078 – 051
کتابخانه و حسینیه امام رضا (ع)
این کتابخانه در سال 1379 همزمان با ولادت با سعادت منجی عالم بشریت حضرت مهدی (عج) با هدف تقویت اصول و مبانی دینی و اعتقادی جوانان و ترویج معارف اهل بیت عصمت و طهارت (علیهم السلام) توسط تولیت عظمای آستان قدس رضوی وقف این نهاد مقدس گردید.
آشنایی با تاریخچه و موقعیت کتابخانه حسینیه امام رضا علیه السلام   
این کتابخانه در سال 1379 همزمان با ولادت با سعادت منجی عالم بشریت حضرت مهدی (عج) با هدف تقویت اصول و مبانی دینی و اعتقادی جوانان و ترویج معارف اهل بیت عصمت و طهارت (علیهم السلام) توسط تولیت فقید آستان قدس رضوی حضر ت ایه الله واعظ  طبسی رحمه الله علیه وقف این آستان مقدس  گردید.
منابع موجود در کتابخانه و تعداد اعضاء:
این کتابخانه حدود 34 هزار نسخه کتاب چاپی و حدود 5 هزار منابع دیداری و شنیداری و حدود 20 عنوان نشریه ادواری در اختیار مراجعان و اعضای خود قرار داده است در حال حاضر تعداد اعضای این کتابخانه بیش از 11 هزار نفر است.
بخش های مختلف کتابخانه:
این کتابخانه دارای بخشهای مختلف از جمله تالار مطالعه قفسه باز ، تالار مطبوعات، تالار امانت منابع دیداری و شنیداری می باشد.
با توجه به اهمیت روز افزون اطلاع رسانی در فضای مجازی  کتابخانه حسینیه امام رضا علیه السلام درپیام رسان بله کانالی مختص کتابخانه حسینیه امام رضا علیه السلام   به آدرس زیرایجاد کرده است:
https://web.bale.ai/#/im/g1916636727
در این کانال آخرین اخبار کتابخانه، و امکانات و تسهیلات جدید، تازه های کتاب، مخصوصا آشنایی وآگاهی بخشی از کتابهای منتشر شده در موضوع دفاع مقدس، سیره شهدای گرانقدر و بر گزاری نمایشگاهها ی مناسبتی ... اطلاع رسانی می شود.
ساعت کاری: این کتابخانه همه روزه بجز ایام تعطیل از 15/7 الی 15/13 ویژه بانوان و از 15/13 الی 30/19 ویژه آقایان می باشد.
نشانی: میدان شهداء- خیابان شهید هاشمی نژاد- هاشمی نژاد 12 )کوچه ناظر ) تلفن: 32218010-051
کتابخانه حضرت سجاد (ع)
این کتابخانه در سال 1383 با درخواست و پیشنهاد هیات امنای مسجد و موافقت مدیران آستان قدس رضوی در مسجد حضرت سجاد (علیه السلام) افتتاح گردید.

تاریخچه و موقعیت
این کتابخانه در سال 1383 با درخواست و پیشنهاد هیات امنای مسجد و موافقت مدیران آستان قدس رضوی در مسجد حضرت سجاد (علیه السلام) افتتاح گردید. این کتابخانه در ابتدا در دوشیفت جداگانه به آقایان و بانوان خدمات ارائه می نمود اما از سال 1384 خدمات خود را مختص آقایان نمود و تلاش شده است تا محیطی آرام و منابعی مناسب را در اختیار مراجعان قرار دهد.

منابع موجود در کتابخانه و تعداد اعضاء:
این کتابخانه حدود 14 هزار نسخه کتاب چاپی، حدود 600 عنوان منابع دیداری و شنیداری و حدود 10 عنوان نشریه ادواری را فراهم آوری و در اختیار مراجعان و اعضای خود قرار داده است در حال حاضر تعداد اعضای فعال این کتابخانه بیش از 6 هزار و پانصد نفر است.

بخشهای مختلف کتابخانه:
این کتابخانه دارای بخشهای مختلف از جمله تالار مطالعه قفسه باز، واحد امانت منابع چاپی و منابع دیداری شنیداری، واحد مطبوعات و خدمات اینترنت می باشد.

ساعات کار کتابخانه:
این کتابخانه همه روزه بجز ایام تعطیل از 7/15 الی 19/30 در خدمت علاقه مندان به کتاب و کتابخوانی است لازم به توضیح این کتابخانه فقط ویژه آقایان می باشد.

نشانی: بلوار سجاد- نبش سجاد21- مسجد حضرت سجاد(ع) .
تلفن: 36097737-051

۱۳۹۴-۱۱-۱۷
کتابخانه آیت الله حاج شیخ مجتبی قزوینی (ره)
این کتابخانه ابتدا در طبقه‏ی پایین مسجد انصار المهدی (عج) واقع در کوی طلاب مشهد در فضایی محدود به نام شهید محمد بیننده راه اندازی شد.
مقدمه
آیت الله حاج شیخ مجتبی قزوینی خراسانی(ره) در سال ۱۳۱۸ ه. ق. در قزوین و در خاندانی اهل علم و تقوا متولد شد. مرحوم حاج شیخ مجتبی قزوینی، تحصیلات مقدماتی را در شهر قزوین و پس از آن در حدود سال ۱۳۳۰ هجری قمری به همراه پدر راهی نجف اشرف گردید و از محضر اساتید و عالمان بزرگی مثل سید محمدکاظم یزدی و میرزا محمد شیرازی کسب فیض نمود. سپس شیخ در سال ۱۳۳۷ هجری قمری از عتبات مقدسه به ایران بازگشت و از محضر مربی بزرگ، دانای حقایق و اسرار و عالم به معارف قرآنی، حضرت سید موسی زرآبادی قزوینی رسید و با تعالیم او پا به عرصه عوالم انسانیت و شناخت این عوالم نهاد و قدم در راه کسب عالم باطن گذاشت. وی بسیاری از علوم محتجبه را نیز از وی بیاموخت و به ریاضات و مجاهدات شرعی پرداخت و به سیر عوالم الهی روی آورد و انسانی بزرگ و استادی کامل گشت.
وی از سال ۱۳۴۷ه .ق در حوزه علمیه مشهد شروع به تدریس نمود او اصول(سطح و خارج) و فقه و متون مهم فلسفه و فلسفه انتقادی و معارف ناب قرآنی را تدریس می کرد و در کار تربیت طلاب می کوشید او از دوستان قدیمی امام خمینی(ره) بود و مبارزات سیاسی خود را با آغاز نهضت اسلامی آغاز کرد پس از تبعید امام خمینی(ره) همراه با علمای خراسان، با ارسال نامه‌ای خدمت آیات عظام مرعشی، شریعتمداری، خوانساری و گلپایگانی، ضمن محکوم کردن، از اقدامات امام، تحت عنوان «مقاصد عالیه دینیه»، حمایت نمود او در ۱۴ فروردین ۱۳۴۶ ه. ش. در مشهد مقدس درگذشت و در ضلع غربی دارالحجه حرم رضوی به خاک سپرده شد.
 تاریخچه و موقعیت:
این کتابخانه ابتدا در طبقه‏ ی پایین مسجد انصار المهدی (عج) واقع در کوی طلاب مشهد در فضایی محدود به نام شهید محمد بیننده راه اندازی شد اما به درخواست هیات امنای مسجد و نیز اهتمام مسئولان آستان قدس رضوی، این کتابخانه در سال ۱۳۶۷ تحت پوشش این نهاد مقدس درآمد و به کتابخانه انصارالمهدی(عج) تغییر نام پیدا کرد.
به دلیل استقبال مراجعان از کتابخانه مذکور و توجه ویژه مسئولین آستان قدس رضوی به مسائل فرهنگی، به خصوص فرهنگ کتاب و کتاب خوانی ساخت ساختمان جدید و مجهز ویژه آقایان و بانوان در دستور کار آستان قدس رضوی قرار گرفت و در نهایت در سال ۱۳۷۲ افتتاح و مورد بهره‏برداری قرار گرفت و بنا به نظر تولیت وقت آستان قدس رضوی نام کتابخانه به نام عالم ربانی حضرت آیت ا… حاج شیخ مجتبی قزوینی(ره) از اساتید معظم حوزه علمیه‏ی مشهد تغییر نام یافت اما بدلیل استقبال بی نظیر از خدمات کتابخانه مذکور و درخواست مردم برای توسعه کتابخانه، مسئولان آستان قدس رضوی را بر آن داشت تا راه اندازی فاز دوم کتابخانه را در دستور کار خود قرار دهند و ساختمان شماره دو کتابخانه در سال ۱۳۸۰ افتتاح و مورد استفاده آقایان قرار گرفت و ساختمان شماره یک به بانوان اختصاص یافت.
منابع موجود در کتابخانه و تعداد اعضاء:
این کتابخانه بیش از 103 هزار جلد کتاب چاپی، 15300 نسخه منبع دیداری و شنیداری و ۳۰ عنوان نشریه ادواری به صورت مستقیم در اختیار دارد و امکان دسترسی به بیش از 13هزار عنوان کتاب صوتی کتابخانه گویای رضوی، پایگاه های اطلاعاتی و منابع سایر کتابخانه های آستان قدس رضوی برای مراجعان فراهم می باشد. در حال حاضر تعداد اعضای این کتابخانه بیش از 34 هزار و چهارصد نفر است.
بخشهای مختلف کتابخانه:
این کتابخانه دارای بخشهای مختلف از جمله تالار مطالعه قفسه باز، تالار مرجع، تالار محققان، تالار مطبوعات، واحد امانت کتاب، واحد مطبوعات، واحد کتاب صوتی، واحد منابع دیداری و شنیداری و … ویژه آقایان و بانوان می باشد.
ساعات کار:
کتابخانه آقایان همه روزه حتی روزهای تعطیل از ساعت 7/15 الی 19/30 و کتابخانه بانوان بجز ایام تعطیل از ساعت 7/15 الی 19/30 در خدمت مراجعین محترم می باشد.
 نشانی:
آقایان: خیابان طبرسی- حد فاصل چهاراه مجلسی و چهارراه سیلو.
تلفن: 32766444-051
بانوان: خیابان طبرسی- چهارراه سیلو- رسالت2
تلفن: 32700115-051
کتابخانه سیار و تلفنی
بدلیل گستردگی جغرافیایی شهر و کمبود کتابخانه در شهر مشهد خصوصاً در نقاط محروم و دور افتاده از مرکز شهر و همچنین مشکلات تردد برخی افراد همچون معلولان، جانبازان، نابینایان، بازنشستگان، اعضای هیات علمی حوزه و دانشگاه و …؛ کتابخانه سیار و تلفنی آستان قدس رضوی در سال ۱۳۷۷ فعالیت خود را آغاز نمود.

تاریخچه و موقعیت:
سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی یکی از سازمانهای فرهنگی و پرتلاش کشور است که در سالهای اخیر با ایجاد کتابخانه و مجتمع فرهنگی در شهرهای مختلف ایران اسلامی فعالیت های گسترده ای را به انجام رسانده است. این سازمان با حمایت تولیت عظمای آستان قدس رضوی در حوزه کتاب و کتاب خوانی از شکوفایی خاصی برخوردار بوده است.
بدلیل گستردگی جغرافیایی شهر و کمبود کتابخانه در شهر مشهد خصوصاً در نقاط محروم و دور افتاده از مرکز شهر و همچنین مشکلات تردد برخی افراد همچون معلولان، جانبازان، نابینایان، بازنشستگان، اعضای هیات علمی حوزه و دانشگاه و …؛ کتابخانه سیار و تلفنی آستان قدس رضوی در سال ۱۳۷۷ فعالیت خود را آغاز نمود.

منابع موجود در کتابخانه و تعداد اعضاء:
این کتابخانه با فراهم آوردن زمینه استفاده جامعه محققان، پژوهشگران، جانبازان، معلولان و … با پشتوانه علمی بیش از 3 میلیون و 500هزار نسخه منابع چاپی موجود در مخازن کتابخانه مرکزی و کتابخانه های وابسته شهر مشهد این فرصت را برای اعضا کتابخانه سیار فراهم نموده تا امکان استفاده و امانت کوتاه مدت (یکماهه) را از کلیه مخازن کتاب و امانت بلند مدت (بیش از یک سال) را از مخزن شماره ۲ ملک آباد داشته باشند. لازم به توضیح ست این کتابخانه علاوه براستفاده از منابع سایر مخازن کتابخانه مرکزی و کتابخانه های وابسته دارای مخزنی با بیش از ۲۰ هزار نسخه کتاب با موضوعات مختلف می باشد.

بخشهای مختلف کتابخانه:
این کتابخانه دارای دو بخش اساسی ذیل است که فعالیت‌های گسترده‌ای را در راستای ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی و گسترش فعالیت‌های پژوهشی به جامعه علمی و پژوهشی و علاقه مندان به کتاب و کتابخوانی ارائه می نماید.
الف) بخش سیار
جامعه استفاده کننده این بخش را مراکز فرهنگی و آموزشی نظیر حوزه‌های علمیه، دانشگاه‌ها، مساجد، کانون‌ها، مدارس و … تشکیل می‌دهند که براساس آیین نامه مربوط تعداد قابل توجهی کتاب به رسم امانت ( بلندمدت) به مراکز مذکور تحویل می‌گردد. از دیگر خدمات این بخش می‌توان به اهدای کتاب به این گونه مراکز طبق مقررات و آیین نامه خاص آن کتابخانه اشاره نمود.
ب) بخش تلفنی
اعضای این بخش شامل معلولان، جانبازان، نابینایان، بازنشستگان و اعضای هیات علمی دانشگاه و حوزه است که امکان و یا فرصت مراجعه به کتابخانه‌ها را ندارند. این گروه از افراد، پس از عضویت می‌توانند کتاب‌های مورد نیاز خود را تلفنی درخواست و در صورت موجود بودن، کتاب‌های درخواستی با وسیله نقلیه به محل سکونت عضو ارسال می‌گردد. لازم به توضیح است محدوده خدمات رسانی کتابخانه سیار در حال حاضر در محدوده شهر مقدس مشهد می باشد.

ساعات کار کتابخانه: هر روزه بجز ایام تعطیل ۷ تا ۱۹ می باشد.

نشانی: حرم مطهر- دوربرگردان طبرسی- ساختمان بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی- طبقه ۱-اتاق ۱۰۳- کتابخانه سیار آستان قدس رضوی.
تلفن: 32236164-051
تلفن داخلی: ۳۲۲۳۲۰۰۴ – ۰۵۱۳ داخلی ۳۴۴۴

کتابخانه مجتمع فرهنگی و هنری امام خمینی (ره)
این کتابخانه همزمان با ۲۲ بهمن سالروز پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی و ایام خجسته و مبارک میلاد مسعود یگانه منجی عالم بشریت حضرت بقیه ا… الاعظم (عج) مجتمع فرهنگی هنری امام خمینی (ره) در سال ۱۳۷۹ در مجاورت آرامگاه ربیع بن خیثم معروف به خواجه ربیع افتتاح شد.

تاریخچه و موقعیت:
این کتابخانه همزمان با ۲۲ بهمن سالروز پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی و ایام خجسته و مبارک میلاد مسعود یگانه منجی عالم بشریت حضرت بقیه ا… الاعظم (عج) مجتمع فرهنگی هنری امام خمینی (ره) در سال ۱۳۷۹ در مجاورت آرامگاه ربیع بن خیثم معروف به خواجه ربیع افتتاح شد.
مجتمع فرهنگی امام خمینی (ره) از دو موسسه فرهنگی آستان قدس رضوی یعنی سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد و همچنین مرکز آفرینش های هنری آستان قدس رضوی به صورت مستقل از یکدیگر تشکیل گردیده است.

منابع موجود در کتابخانه و تعداد اعضاء:
این کتابخانه حدود 40 هزار نسخه کتاب چاپی و حدود ۲۰ عنوان نشریه ادواری را برای سطوح دانش آموزی ( راهنمایی، دبیرستان و پیش دانشگاهی) فراهم آوری و در اختیار آنها قرار داده است در حال حاضر تعداد اعضای فعال این کتابخانه حدود 20 هزار و دویست نفر است.

بخشهای مختلف کتابخانه:
این کتابخانه دارای بخشهای مختلف از جمله تالار مطالعه قفسه باز، تالار مرجع، تالار مطبوعات، واحد امانت کتاب، واحد اینترنت، واحد منابع دیداری و شنیداری و … ویژه پسران و دختران می باشد.
 کتابخانه تخصصی کودک:
با توجه به محرومیت منطقه خواجه ربیع و نبود فضای مناسب برای کتابخوانی کودکان، سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی همزمان با دهه کرامت 1398 اقدام به احداث اولین کتابخانه تخصصی کودک در محل مجتمع فرهنگی امام خمینی (ره) در خواجه ربیع 23 نموده است. این فضا با حدود 100 متر زیربنا برای استفاده گروه های سنی بین 3 تا  10 سال در نظر گرفته شده است.
کتابخانه تخصصی کودک از قسمت های ذیل تشکیل شده است:
- منابع ویژه گروه سنی«الف» (سال های پیش از دبستان)
- منابع ویژه گروه سنی«ب» (سال های ابتدای دبستان)
- منابع ویژه گروه سنی«ج» (سال های آخر دبستان)
- بخش بازی های فکری کودکان
-  بخش نشریات کودک
- بخش بازی های جسمی– حرکتی کودکان
- بخش کتب مرجع کودکان

ساعات کار کتابخانه:
این کتابخانه همه روزه بجز ایام تعطیل از ۷/۳۰ الی ۱۹ و ایام تعطیل از ساعت ۹ الی ۱۹ در خدمت اعضاء و مراجعان می باشد.

نشانی: خیابان خواجه ربیع۲۳ (خیابان شهید غیور اصل).
تلفن بخش بانوان: 37414621-051
تلفن بخش آقایان: 37411100-051
     
کتابخانه آیت الله حاج شیخ عباس تربتی (ره)
کتابخانه آیت الله حاج شیخ عباس تربتی (ره) در سال ۱۳۶۱ شمسی ابتدا در یک سالن کوچک در جوار مسجد امام رضا (ع) تاسیس و کتابخانه مسجد امام رضا (ع) نام گرفت.

مقدمه
مرحوم حاج آخوند ملا عباس تربتی در سال ۱۲۸۸ ه. ق. مصادف با ۱۲۵۰ یا ۱۲۵۱ ه . ش. در روستای کاریزک شهرستان تربت حیدریه متولد گردید. در سن شش یا هفت سالگی، پدرش او را نخست به مکتب ده، سپس برای تحصیل به شهر تربت حیدریه فرستاد و نزد اساتیدی همچون مرحوم «حاج ملا عبدالحمید» و « آخوند یزدگردی » مقدمات صرف و نحو عربی را به خوبی و با دقت تمام فرا گرفت پس از طی مقدمات، به تحصیل سطح فقه و اصول از محضر مرحوم « حاج شیخ علی اکبر مجتهد تربتی » که نماینده رسمی ملامحمد کاظم خراسانی بود بهره جست، بنابراین باید او را شاگرد با واسطه مکتب علمی و درسی آخوند خراسانی بدانیم.
حاج آخوند ملا عباس تربتی اهل کشف و کرامت، اسوه تقوا و فضیلت، نمونه وارستگی و آزادگی و مستغرق در عوالم جذبه الهی بود. جان او لبریز از عشق به خدا و عشق به مردم بود. فقه و علم او، با مردم داری و فداکاری توام بود و عبادت و زهد او تعارضی با کار، تلاش و خدمت او به مردم نداشت به طوری که او روزها را کار کرده و شبها درس می‏خواند .
این عارف بزرگوار، در روز یکشنبه ۲۴ مهرماه سال ۱۳۲۲ ه. ش. چشم از جهان فروبست و در صحن آزادی حرم مطهر امام رضا « علیه السلام » به خاک سپرده شد.

تاریخچه و موقعیت:
کتابخانه آیت الله حاج شیخ عباس تربتی (ره) در سال ۱۳۶۱ شمسی ابتدا در یک سالن کوچک در جوار مسجد امام رضا (ع) تاسیس و کتابخانه مسجد امام رضا (ع) نام گرفت. این کتابخانه پس از چند سال بدلیل استقبال مردم از این کتابخانه، توسعه یافت.
این کتابخانه در شمال شهر مشهد و در جوار مرقد عارف نامی، خواجه ربیع واقع شده که از اهمیت ویژه ای نیز برخوردار است.

منابع موجود درکتابخانه و تعداد اعضاء:
این کتابخانه از لحاظ گردآوری مواد کتابخانه ای بسیار غنی و دارای حدود 41 هزار جلد کتاب، بیش از 1000 نسخه منبع دیداری و شنیداری و حدود ۲۵ عنوان نشریه ادواری می باشد. در حال حاضر تعداد اعضای فعال این کتابخانه حدود 12 هزار نفر است.

بخش های مختلف کتابخانه:
این کتابخانه دارای بخشهای مختلف از جمله تالار مطالعه قفسه باز، واحد مرجع، واحد امانت کتاب، واحد مطبوعات، واحد اینترنت، واحد منابع دیداری و شنیداری و … می باشد.

ساعات کار کتابخانه:
این کتابخانه همه روزه بجز ایام تعطیل از ۷/۳۰ الی ۱۹/۳۰ در خدمت اعضاء و مراجعان می باشد.

نشانی: انتهای خیابان خواجه ربيع- خیابان شهید یوسف زاده           
تلفن بخش بانوان: 37413474-051
تلفن بخش آقایان: 37413999-051     
کتابخانه گویای رضوی
این کتابخانه در محل کتابخانه آیت ا… حاج شیخ مجتبی قزوینی(ره) پس از جمع آوری منابع قابل استفاده این قشر از جامعه در سال ۱۳۸۳ راه اندازی شد.
 تاریخچه و موقعیت جغرافیایی:
این کتابخانه به منظورارائه خدمات کتابخانه ای به نابینایان و کم بینایان محترم سراسر کشور در محل کتابخانه آیت ا… حاج شیخ مجتبی قزوینی(ره) وابسته به سازمان کتابخانه ها ، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی و درسال ۱۳۸۳ راه اندازی شد.
مجموعه منابع و تعداد اعضاء:
کتابخانه گویای رضوی  با گردآوری  مجموعه‏ای کم نظیر شامل بیش از سیزده هزار عنوان کتاب صوتی در قالب‏های:  DVD،CD،VCD ،MP3  وکتاب چاپ بریل در موضوعات کمک آموزشی، علمی، فرهنگی، تاریخی، ادبی، سیاسی، اجتماعی و دیگر موضوعات و همچنین مجموعه ای از نرم افزارهای ویژه روشندلان در خدمت این عزیزان می‏باشد. سیاهه منابع این کتابخانه در قالب نرم افزار EXCELL  وword بر روی وب سایت کتابخانه گویای رضوی به نشانی  https://library.razavi.ir/gooya  قرار دارد.
امکان استفاده از 103 هزار جلد کتاب چاپی ، 15300 حلقه منبع دیداری –  شنیداری در کتابخانه آیت ا… حاج شیخ مجتبی قزوینی(ره) و منابع کتابخانه سیار و تلفنی آستان قدس رضوی  به صورت مستقیم و بهره مندی از منابع سایر کتابخانه ها و بخش های  سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی  از طریق امانت بین کتابخانه های و خدمات تحویل مدرک برای نابینایان و کم بینایان فراهم شده است .
اعضای این کتابخانه گروه های مختلف ( دانش آموزان، دانشجویان، کارمندان و مشاغل آزاد) از مقطع  دانش آموزی تا دکترا  را شامل می شود هم اکنون حدود 260 نفر  از خدمات این کتابخانه استفاده می نمایند.
کتابخانه ها و مراکزی که به نابینایان و کم بینایان خدمت می نمایند نیز از خدمات کتابخانه گویای رضوی مانند اهدا و مبادله منابع ، امانت بین کتابخانه ای، خدمات مشاوه ای، اطلاع رسانی و .... بهره مند می شوند.

خدمات مختلف کتابخانه:
این کتابخانه برای بهره مندی روشندلان و کم بینایان محترم از خدمات آموزشی، فرهنگی و کتابخانه ای  سازمان کتابخانه ها موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی و پوشش ارائه  این خدمات درسراسر کشور و سطح شهر مقدس مشهد، خدمات و تسهیلات ویژه ای را به شرح ذیل به این قشر از جامعه ارائه می نماید.
عضویت رایگان در کتابخانه
ارائه خدمات و استفاده از تجهیزات موجود در محل کتابخانه
تهیه کپی از منابع اطلاعاتی موجود در کتابخانه بر روی DVD- CD- RAM و یا هرنوع حافظه جانبی دیگر
خدمات تحویل مدرک و امانت منابع
استفاده از خدمات کتابخانه سیار و تحویل  رایگان منابع درخواستی در محل مورد درخواست اعضای کتابخانه
ارسال منابع درخواستی اعضای کتابخانه گویای رضوی به سراسر ایران از طریق پست
اهداء و مبادله کتابهای صوتی برای کمک به مجموعه سازی و تکمیل منابع کتابخانه ها و مراکزی که به کم بینایان و نابینایان در سراسر ایران خدمت می نمایند
مشاوره در تجهیز و راه اندازی کتابخانه های گویا
استفاده از خدمات  کتابخانه گویای رضوی، کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی و سایر کتابخانه های وابسته به آستان قدس رضوی برای نابینایان و کم بینایان به صورت رایگان می باشد.
 نشانی: خیابان طبرسی، چهارراه مجلسی ، خیابان مجلسی غربی 1 .    
تلفن آقایان: 32713070– 051
تلفن بانوان: 32700115– 051
۱۳۹۴-۱۱-۱۷
کتابخانه مسجد جوادالائمه (ع)
این کتابخانه در سال ۱۳۷۸ با درخواست و پیشنهاد هیات امنای مسجد و موافقت مسئولان آستان قدس رضوی در مسجد حضرت جواد الائمه (علیه السلام) وکیل آباد افتتاح گردید.

تاریخچه و موقعیت:
این کتابخانه در سال ۱۳۷۸ با درخواست و پیشنهاد هیات امنای مسجد و موافقت مسئولان آستان قدس رضوی در مسجد حضرت جواد الائمه (علیه السلام) وکیل آباد افتتاح گردید. این کتابخانه از ابتدای تاسیس تاکنون به مجموعه سازی منابع مورد نیاز مراجعان خود مبادرت نموده است و همواره تلاش نموده است تا محیطی آرام و منابعی مناسب را در اختیار مراجعان قرار دهد.

منابع موجود در کتابخانه و تعداد اعضا:
این کتابخانه حدود 19 هزار نسخه کتاب چاپی و تعدادی نشریه ادواری را برای اعضای این کتابخانه فراهم آوری و در اختیار آنها قرار داده است در حال حاضر تعداد اعضای فعال این کتابخانه حدود ۸ هزار نفر است.

بخش های مختلف کتابخانه:
این کتابخانه دارای بخشهای مختلف از جمله تالار مطالعه قفسه باز، تالار مطبوعات، واحد امانت و خدمات اینترنت می باشد.

ساعات کار کتابخانه:
این کتابخانه همه روزه بجز ایام تعطیل از ۷/۱۵ الی ۱۳ ویژه بانوان و از ۱۳/۳۰ الی ۱۹/۳۰ در خدمت آقایان می باشد.

نشانی: بلوار وکیل آباد- خیابان هاشمیه ۳۱- مسجد جواد الائمه ( ع).
تلفن: 38823638-051
کتابخانه مسجد بزرگ امام رضا (ع)
این کتابخانه با درخواست و پیگیریهای ساکنین شهرک بوعلی و هیات امنای مسجد بزرگ امام رضا(ع) و همچنین موافقت مدیران فرهنگی آستان قدس رضوی در سال ۱۳۷۷ افتتاح گردید.

تاریخچه و موقعیت:
این کتابخانه با درخواست و پیگیریهای ساکنین شهرک بوعلی و هیات امنای مسجد بزرگ امام رضا(ع) و همچنین موافقت مدیران فرهنگی آستان قدس رضوی در سال ۱۳۷۷ افتتاح گردید.

منابع موجود در کتابخانه و تعداد اعضاء:
این کتابخانه حدود 23 هزار نسخه کتاب چاپی، حدود ۷۰۰ عنوان منابع دیداری و شنیداری و 19 عنوان نشریه ادواری را فراهم آوری و در اختیار مراجعان و اعضای خود قرار داده است در حال حاضر تعداد اعضای فعال این کتابخانه حدود 11 هزار و ششصد نفر است.

بخشهای مختلف کتابخانه:
این کتابخانه دارای بخشهای مختلف از جمله تالار مطالعه قفسه باز، تالار مرجع، واحد امانت منابع چاپی و منابع دیداری شنیداری، واحد مطبوعات و خدمات اینترنت می باشد.

ساعات کار کتابخانه:
این کتابخانه همه روزه بجز ایام تعطیل از ۷/۱۵ الی ۱۳ ویژه بانوان و از ۱۳/۳۰ الی ۱۹/۳۰ در خدمت آقایان می باشد.

نشانی: کوی امیرالمومنین- بلوار ولیعصر- ولیعصر ۲۵.
تلفن: 37633311-051
کتابخانه مسجد زینبیه (س)
این کتابخانه بنا به درخواست اهالی منطقه و اعضای هیات امنای مسجد زینبیه و موافقت مسئولان آستان قدس رضوی در ۱۳۷۷ تجهیز، آماده سازی و راه اندازی گردید.

تاریخچه و موقعیت :
این کتابخانه بنا به درخواست اهالی منطقه و اعضای هیات امنای مسجد زینبیه و موافقت مسئولان آستان قدس رضوی در ۱۳۷۷ تجهیز، آماده سازی و راه اندازی گردید.

منابع موجود در کتابخانه و تعداد اعضاء:
این کتابخانه حدود 23 هزار نسخه کتاب چاپی و ۲۵ عنوان نشریه ادواری را فراهم آوری و در اختیار مراجعان واعضای خود قرار داده است در حال حاضر تعداد اعضای فعال این کتابخانه حدود 9هزار نفر است.

بخشهای مختلف کتابخانه:
این کتابخانه دارای بخشهای مختلف از جمله تالار مطالعه قفسه باز، واحد امانت، واحد مطبوعات و خدمات اینترنت می باشد.

ساعات کار کتابخانه:
این کتابخانه همه روزه بجز ایام تعطیل از ۷/۱۵ الی ۱۳ ویژه بانوان و از ۱۳/۳۰ الی ۱۹/۳۰ در خدمت آقایان می باشد.

نشانی: خیابان مطهری شمالی- مطهری شمالی ۲
تلفن: 37247114-051
کتابخانه مسجد پیغمبر اکرم (ص)
این کتابخانه با درخواست و پیگیریهای اهالی منطقه و هیات امنایِ مسجد پیغمبر اکرم (ص) و همچنین موافقت مدیران فرهنگی آستان قدس رضوی در سال ۱۳۷۷ افتتاح و در اختیار علاقه مندان به کتاب و کتاب خوانی قرار گرفت.

تاریخچه و موقعیت
این کتابخانه با درخواست و پیگیریهای اهالی منطقه و هیات امنایِ مسجد پیغمبر اکرم (ص) و همچنین موافقت مدیران فرهنگی آستان قدس رضوی در سال ۱۳۷۷ افتتاح و در اختیار علاقه مندان به کتاب و کتاب خوانی قرار گرفت.

منابع موجود در کتابخانه و تعداد اعضاء:
این کتابخانه حدود 30 هزار نسخه کتاب چاپی و حدود 20 عنوان نشریه ادواری را فراهم آوری و در اختیار مراجعان و اعضای خود قرار داده است در حال حاضر تعداد اعضای فعال این کتابخانه حدود 12 هزار نفر است.

بخشهای مختلف کتابخانه:
این کتابخانه دارای بخشهای مختلف از جمله تالار مطالعه قفسه باز، واحد امانت منابع چاپی و منابع دیداری شنیداری، واحد مطبوعات و خدمات اینترنت می باشد.

ساعات کار کتابخانه:
این کتابخانه همه روزه بجز ایام تعطیل از ۷/۱۵ الی ۱۳ ویژه بانوان و از ۱۳/۳۰ الی ۱۹/۳۰ در خدمت آقایان می باشد.

نشانی: رضاشهر- بلوار پيروزي- ميدان سلمان فارسي.
تلفن: 38794842-051
کتابخانه مسجد پیغمبر اکرم (ص)
این کتابخانه با درخواست و پیگیریهای اهالی منطقه و هیات امنایِ مسجد پیغمبر اکرم (ص) و همچنین موافقت مدیران فرهنگی آستان قدس رضوی در سال ۱۳۷۷ افتتاح و در اختیار علاقه مندان به کتاب و کتاب خوانی قرار گرفت.

تاریخچه و موقعیت
این کتابخانه با درخواست و پیگیریهای اهالی منطقه و هیات امنایِ مسجد پیغمبر اکرم (ص) و همچنین موافقت مدیران فرهنگی آستان قدس رضوی در سال ۱۳۷۷ افتتاح و در اختیار علاقه مندان به کتاب و کتاب خوانی قرار گرفت.

منابع موجود در کتابخانه و تعداد اعضاء:
این کتابخانه حدود 30 هزار نسخه کتاب چاپی و حدود 20 عنوان نشریه ادواری را فراهم آوری و در اختیار مراجعان و اعضای خود قرار داده است در حال حاضر تعداد اعضای فعال این کتابخانه حدود 12 هزار نفر است.

بخشهای مختلف کتابخانه:
این کتابخانه دارای بخشهای مختلف از جمله تالار مطالعه قفسه باز، واحد امانت منابع چاپی و منابع دیداری شنیداری، واحد مطبوعات و خدمات اینترنت می باشد.

ساعات کار کتابخانه:
این کتابخانه همه روزه بجز ایام تعطیل از ۷/۱۵ الی ۱۳ ویژه بانوان و از ۱۳/۳۰ الی ۱۹/۳۰ در خدمت آقایان می باشد.

نشانی: رضاشهر- بلوار پيروزي- ميدان سلمان فارسي.
تلفن: 38794842-051
کتابخانه امام صادق (ع)
این کتابخانه در سال ۱۳۷۰ با توجه به نیاز منطقه و درخواست هیأت امنای مسجد امام صادق (ع) و مساعدتهای آستان قدس رضوی در طبقه فوقانی این مسجد افتتاح شد.

تاریخچه و موقعیت
این کتابخانه در سال ۱۳۷۰ با توجه به نیاز منطقه و درخواست هیأت امنای مسجد امام صادق (ع) و مساعدتهای آستان قدس رضوی در طبقه فوقانی این مسجد افتتاح شد.

منابع موجود در کتابخانه و تعداد اعضاء:
این کتابخانه حدود 37 هزار نسخه کتاب چاپی، حدود 1000 عنوان منابع دیداری و شنیداری و ۲۴ عنوان نشریه ادواری را فراهم آوری و در اختیار مراجعان واعضای خود قرار داده است در حال حاضر تعداد اعضای فعال این کتابخانه حدود 10هزار نفر است.

بخشهای مختلف کتابخانه:
این کتابخانه دارای بخشهای مختلف از جمله تالار مطالعه قفسه باز، تالار مرجع، واحد امانت منابع چاپی و منابع دیداری شنیداری، واحد مطبوعات و خدمات اینترنت می باشد.

ساعات کار کتابخانه:
این کتابخانه همه روزه بجز ایام تعطیل از ۷/۳۰ الی۱۹/۳۰ در خدمت اعضاء و مراجعان می باشد.

نشانی: خیابان دانشگاه- مقابل کوچه اسرار- طبقه فوقانی مسجد امام صادق (ع).
تلفن آقایان: 32222423-051   
تلفن بانوان: 32237791-051  
کتابخانه محمدیه (ص)
این کتابخانه بنا به درخواست اهالی منطقه و اعضایِ هیات امنای مسجد محمدیه و موافقت مسئولان آستان قدس رضوی در ۱۳۷۷ تجهیز و راه اندازی گردید و تا سال ۱۳۸۱ در آن مسجد فعال بود. اما به دلیل استقبال روزافزون مراجعان و کمبود فضای مطالعاتی، کتابخانه به مسجدی به نام حضرت جوادالائمه(ع) منتقل و به اعضایِ خود خدمات ارائه می نماید.

تاریخچه و موقعیت جغرافیایی:
این کتابخانه بنا به درخواست اهالی منطقه و اعضایِ هیات امنای مسجد محمدیه و موافقت مسئولان آستان قدس رضوی در ۱۳۷۷ تجهیز و راه اندازی گردید و تا سال ۱۳۸۱ در آن مسجد فعال بود. اما به دلیل استقبال روزافزون مراجعان و کمبود فضای مطالعاتی، کتابخانه به مسجدی به نام حضرت جوادالائمه(ع) منتقل و به اعضایِ خود خدمات ارائه می نماید.

منابع موجود در کتابخانه و تعداد اعضاء:
این کتابخانه حدود 19 هزار نسخه کتاب چاپی و حدود 16 عنوان نشریه ادواری را فراهم آوری و در اختیار مراجعان واعضای خود قرار داده است در حال حاضر تعداد اعضای فعال این کتابخانه حدود 9 هزار نفر است.

بخشهای مختلف کتابخانه:
این کتابخانه دارای بخشهای مختلف از جمله تالار مطالعه قفسه باز، تالار مرجع، واحد امانت منابع چاپی و منابع دیداری شنیداری، واحد مطبوعات و خدمات اینترنت می باشد.

ساعات کار کتابخانه:
این کتابخانه همه روزه بجز ایام تعطیل از 7/15 الی ۱۳ ویژه بانوان و از ۱۳/۳۰ الی ۱۹/۳۰ در خدمت آقایان می باشد.

نشانی: پیچ دوم تلگرد- صاحبدلان2- مسجدجوادلائمه(ع).
تلفن: 32595737-051
 کتابخانه مسجد قبا
این کتابخانه بنا به درخواست اهالی منطقه و اعضای هیات امنای مسجد قبا و موافقت مسئولان آستان قدس رضوی در ۱۳۷۷ تجهیز، آماده سازی و راه اندازی گردید.

تاریخچه و موقعیت
این کتابخانه بنا به درخواست اهالی منطقه و اعضای هیات امنای مسجد قبا و موافقت مسئولان آستان قدس رضوی در ۱۳۷۷ تجهیز، آماده سازی و راه اندازی گردید.

منابع موجود در کتابخانه و تعداد اعضاء:
این کتابخانه حدود ۲۳ هزار نسخه کتاب چاپی و تعدادی نشریه ادواری را فراهم آوری و در اختیار مراجعان واعضای خود قرار داده است در حال حاضر تعداد اعضای این کتابخانه حدود 12 هزار نفر است.

بخشهای مختلف کتابخانه:
این کتابخانه دارای بخشهای مختلف از جمله تالار مطالعه قفسه باز، تالار مرجع، واحد امانت و واحد مطبوعات می باشد.

ساعات کار کتابخانه:
این کتابخانه همه روزه بجز ایام تعطیل از ۷/۱۵ الی ۱۳ ویژه بانوان و از ۱۳/۳۰ الی ۱۹/۳۰ در خدمت آقایان می باشد.

نشانی: بلوار خیام- خیام جنوبی ۲۱- جنب مسجد قبا.
تلفن: 37636151-051
کتابخانه مجتمع ثامن الائمه(ع)
این کتابخانه با درخواست و پیگیریهای ساکنین مجتمع مسکونی ثامن(ع) و همچنین موافقت مدیران فرهنگی آستان قدس رضوی در سال ۱۳۸۴ راه اندازی گردید.

تاریخچه و موقعیت
این کتابخانه با درخواست و پیگیریهای ساکنین مجتمع مسکونی ثامن(ع) و همچنین موافقت مدیران فرهنگی آستان قدس رضوی در سال ۱۳۸۴ در فضایی حدود ۱۰۰ متر مربع تجهیز و راه اندازی گردید و مدیریت و اداره آن با مجتمع مذکور واگذار شد.

منابع موجود در کتابخانه  و تعداد اعضاء:
این کتابخانه حدود ۷ هزار نسخه کتاب چاپی را فراهم آوری و در اختیار مراجعان و اعضای خود که تمامی آنها از ساکنان آن مجتمع می باشند قرار داده است.

بخشهای مختلف کتابخانه:
این کتابخانه دارای بخشهای مختلف از جمله تالار مطالعه قفسه باز و واحد امانت منابع چاپی می باشد.

ساعات کار کتابخانه:
این کتابخانه همه روزه بجز ایام تعطیل از ۷/۱۵ الی ۱۳ ویژه بانوان و از ۱۳/۳۰ الی ۱۹/۳۰ در خدمت آقایان می باشد.

نشانی: بلوار شهید موسوی قوچانی شمالی- مجتمع مسکونی ثامن الائمه(ع).
تلفن: 37123160-051       
   
کتابخانه آیت الله حاج شیخ هاشم قزوینی (ره)
کتابخانه آیت ا... حاج شیخ هاشم قزوینی به همت تولیت عظمای آستان قدس رضوی و توجه ویژه ایشان به ارتقاء فرهنگ کتاب و کتابخوانی در سال 1369 افتتاح گردید.

مقدمه
نام این کتابخانه مزین به نام عالم ربانی حضرت آیت الله حاج شیخ هاشم قزوینی(ره) می باشد. ایشان از علما و مدرسین قرن 14 ه. ق. حوزه علمیه مشهد بودند که در سال1270 ه .ش. در شهر قزوین متولد شد. مقدمات و قسمتی از سطح را در این شهر و تهران آموخت و عازم نجف شد. پس از بهره وری از محضر اساتید آن جا به مشهد آمد و مدتی از محضر آیت الله حاج میرزا محمد آقازاده و آیت الله میرزا مهدی غروی اصفهانی استفاده برد و خود به تدریس سطوح عالی و خارج پرداخت و در مدت زمان نه چندان طولانی توانست با پرورش شاگردانی نامدار، تاثیر انکار ناپذیری بر فضای علمی و معنوی حوزه علمیه مشهد بگذارد.
آیت ا... حاج شیخ هاشم قزوینی سرانجام روز 20 ربیع الثانی 1381ه.ق . برابر با 22مهر 1339ه. ش. درگذشت و پیکر پاکش در راهروی رواق دارالضیافه حرم مطهر رضوی واقع در سمت راست ایوان طلای صحن آزادی به خاک سپرده شد .

تاریخچه وموقعیت جغرافیایی
کتابخانه آیت ا... حاج شیخ هاشم قزوینی به همت تولیت عظمای آستان قدس رضوی و توجه ویژه ایشان به ارتقاء فرهنگ کتاب و کتابخوانی در سال 1369 در منطقه ای محروم در دو طبقه ( طبقه همکف آقایان و طبقه زیر زمین بانوان ) افتتاح گردید.
با توجه به استقبال گسترده بانوان از کتابخانه مذکور حسب تاکید تولیت عظمای آستان قدس رضوی واحد شماره دو این کتابخانه در سال 1385 ساخته و مورد بهره برداری قرار گرفت.

منابع موجود در کتابخانه و تعداد اعضاء:
این کتابخانه حدود 96 هزار جلد کتاب چاپی، حدود 11 هزار نسخه منابع دیداری و شنیداری و 25 عنوان نشریه ادواری می باشد. در حال حاضر تعداد اعضای فعال این کتابخانه حدود 25 هزار و پانصد نفر است.

بخش‏های مختلف کتابخانه:
این کتابخانه در دو ساختمان جداگانه ( آقایان و بانوان ) دارای بخشهای مختلف از جمله تالار مطالعه قفسه باز، تالار مرجع، تالار مطالعه آزاد، تالار نوجوانان، تالار مطبوعات، واحد اینترنت، واحد منابع دیداری و شنیداری، واحد امانت کتاب و ... می باشد.

ساعات کار کتابخانه:
این کتابخانه همه روزه بجز ایام تعطیل از 7/15 الی 19/30 پذیرای اعضاء و مراجعان می باشد ضمن اینکه خدمات رسانی در تالارهای مطالعه آقایان در روزه های تعطیل از ساعت 9 الی 19 ادامه دارد.

نشانی و تلفن:
کتابخانه بانوان: انتهای مصلی 25- محمدآباد 5- تلفن: 33666030-051
کتابخانه آقایان: انتهای مصلی 27- محمدآباد 7- تلفن: 33648100-051
کتابخانه های برون شهری
۱۴۰۱-۰۲-۲۹
فرهنگسرای امام رضا(ع)- سبزوار
با تاییدات خداوند متعال و در پرتو عنایات خاصه حضرت امام رضا(ع) و بهره گیری از رهنمودهای رهبر معظم انقلاب اسلامی به منظور تحقق منشور هفت گانه آستان قدس رضوی برای اثرگذاری در فضای عمومی کشور و جهان اسلام بر اساس ظرفیت فرهنگی عظیم آستان قدس رضوی، فرهنگسرای امام رضا(ع) سبزوار در تاریخ 27 دی ماه 1395 افتتاح گردید.
تاریخچه و موقعیت جغرافیایی:
فرهنگسرای امام رضا(ع) سبزوار با حضور حضرت آیت الله رئیسی تولیت معزز آستان قدس رضوی در تاریخ 27 دی ماه 1395 افتتاح گردید. زیربنای این فرهنگسرا 3450 متر مربع بوده که 2 کتابخانه و تالارمطالعه مستقل خواهران و برادران به مساحت 1100 متر مربع در آن واقع شده است.
مدیریت این کتابخانه با موسسه فرهنگی و بقاع متبرکه و اماکن مذهبی (آستان حضرت حسین بن موسی الکاظم(ع) و زیارتگاه شهید مدرس(ره))که یکی از موسسات فرهنگی آستان قدس رضوی است واگذار گردیده است.
منابع موجود در کتابخانه و تعداد اعضاء:
این کتابخانه دارای حدود 35 هزار نسخه کتاب چاپی، حدود 3800 نسخه منابع دیداری و شنیداری و 26 عنوان نشریه ادواری می باشد. در حال حاضر تعداد اعضای فعال این کتابخانه حدود 13700 نفر است.
بخشهای مختلف کتابخانه:
این کتابخانه دارای بخشهای مختلف از جمله تالارهای مطالعه با ظرفیت 223 نفر، مخازن کتاب قفسه باز، بخش امانت منابع چاپی، بخش سمعی و بصری و رایانه، بخش کودک، بخش مطبوعات؛  بصورت مجزا ویژه آقایان و بانوان و همچنین واحد مشاوره (خانوادگی- تحصیلی) می باشد.
ساعات کار کتابخانه:
این کتابخانه همه روزه بجز ایام تعطیل در خدمت  عموم مردم، دوستداران دانش، اساتید و دانشجویان دانشگاهها و حوزه های علمیه است.
ساعت کار: شنبه تا چهارشنبه: 7:15 الی 19:30
پنج شنبه:7:15 الی 19
نشانی: سبزوار- بلوار توحید شهر- جنب بوستان شهدای گمنام- فرهنگسرای امام رضا(ع)
تلفنخانه: 3 -44670172 - 051
کانال ایتا : fa_imamreza @
کتابخانه امام رضا (ع) گناباد
کتابخانۀ امام رضا(ع) گناباد به عنوان دومین کتابخانۀ وابسته به آستان قدس در این شهرستان در ایام الله دهۀ مبارک فجر سال 1397 به همت سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی و با مشارکت سازمان عمران و توسعۀ رضوی، افتتاح گردید.
 
کتابخانۀ امام رضا(ع) گناباد به عنوان دومین کتابخانۀ وابسته به آستان قدس در این شهرستان در ایام الله دهۀ مبارک فجر سال 1397 به همت سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی و با مشارکت سازمان عمران و توسعۀ رضوی، افتتاح  گردید.
تاریخچه و موقعیت:
این کتابخانه در ایام الله مبارک دهه فجر سال 1397 با حضور حجت الاسلام والمسلمين گنابادی نژاد رئيس محترم سازمان فرهنگي آستان قدس رضوی، سرپرست محترم سازمان عمران، رئيس محترم سازمان كتابخانه هاي آستان قدس رضوي و مسئولان شهری و به صورت ارتباط زنده تصويري (ويدئو كنفرانس) با توليت معزز آستان قدس رضوی، افتتاح شد.
كتابخانه امام رضا (ع) با توجه به نیاز منطقه با اعتباری بالغ بر ٢٦ ميليارد ريال در زمينی به مساحت ٢٠٠٠ متر مربع با زيربنای ٩٥٠ متر مربع توسط سازمان عمران و توسعه رضوی ساخته شده است.
منابع موجود در کتابخانه:
این کتابخانه 11480 نسخه کتاب چاپی و 27 عنوان منبع دیداری- شنیداری را فراهم آوری و در اختیار مراجعان و اعضای خود قرار داده است. در حال حاضر تعداد اعضای این کتابخانه 616 نفر است.
بخشهای مختلف کتابخانه:
این بنای کتابخانه‌ای در بخش‌های مختلفی همچون تالار مجزای مطالعه و امانت بانوان و آقایان، میز مطالعه مخصوص محققان، بخش نشریات، تالار ویژه کودکان، ایستگاه مطالعه دیجیتال، تالار مرجع، بخش دیداری شنیداری و نمازخانه های  مجزا به اهالی فرهنگ و دانش این شهرستان و علاقه‌مندان به کتاب و کتاب‌خوانی، ارائۀ خدمات می‌کند.
ساعات کار کتابخانه:
این کتابخانه همه روزه بجز ایام تعطیل از 7 الی 19:30 در خدمت آقایان و بانوان می باشد.
نشانی: گناباد- خیابان حافظ- نبش حافظ 20 - کتابخانه امام رضا(ع)
تلفن: 57263272-051
کتابخانه و موزه وزیری- یزد
این کتابخانه در سال ۱۳۳۴ در دهلیز شمالی مسجد جامع کبیر یزد با ۱۶۰۰ جلد کتاب خطی و چاپی جهت استفاده طلاب علوم دینی راه اندازی شد .

تاریخچه و موقعیت:
این کتابخانه در سال ۱۳۳۴ در دهلیز شمالی مسجد جامع کبیر یزد با ۱۶۰۰ جلد کتاب خطی و چاپی جهت استفاده طلاب علوم دینی راه اندازی شد . موسس کتابخانه مرحوم حجت الاسلام و المسلمین حاج سید علی محمد وزیری یزدی با نفوذی که در گروههای اجتماعی و فرهنگی یزد داشت نسبت به جمع آوری کتب خطی و چاپی تمام سعی خود را به کار گرفت تا اینکه در سال ۱۳۴۴ به همت محمد هراتی یزدی که یکی از بازرگانان مشهور یزد به شمار می آمد ساختمانی با زیر بنای ۶۰۰ متر مربع بنا شد همچنین در سال ۱۳۴۸ به همت حسین بشارت گنجینه کتب خطی به فضای قبلی افزوده شد و سرانجام در سال ۱۳۴۸ با ۳۳۰۰ نسخه کتاب خطی و ۱۷۹۶۷ نسخه کتاب چاپی، وقف بر آستان قدس رضوی گردید. کتابخانه وزیری با عنایت ویژه تولیت عظمای آستان قدس رضوی به توسعه فضای کتابخانه ای و ارتقاء فرهنگ کتاب و کتابخوانی، بعد از انقلاب شکوهمند اسلامی رشد چشمگیری داشته است که از آن جمله می توان به افزایش زیر بنایی کتابخانه از ۹۰۰ متر مربع قبل از انقلاب و افتتاح کتابخانه ای مجهز با زیربنایی حدود ۶۳۰۰ متر مربع در سه طبقه در سال ۱۳۸۹ اشاره نمود.

منابع موجود در کتابخانه و تعداد اعضاء:
این کتابخانه بیش از 4800 نسخه کتاب خطی، حدود ۶ هزار نسخه کتاب چاپ سنگی، حدود 244 هزار نسخه کتاب چاپی و بیش از ۶ هزار نسخه نشریات ادواری را در گنجینه خود گردآوری و در اختیار مراجعان و اعضای خود قرار داده است در حال حاضر تعداد اعضای فعال این کتابخانه حدود 28 هزار و پانصد نفر است.

بخشهای مختلف کتابخانه:
این کتابخانه دارای بخشهای مختلفی ویژه آقایان و بانوان می باشد که از آن جمله مخزن کتب خطی، مخزن کتب چاپ سنگی، مخزن کتب چاپی، تالار مطالعه، تالار محققان، آرشیو مطبوعات، بخش امانت منابع چاپی، تالار اینترنت، مرکز اطلاع رسانی، بخش مرمت کتب خطی، موزه، سالن نمایشگاه، تالار اجتماعات و … می باشد.

ساعات کار کتابخانه:
این کتابخانه همه روزه بجز ایام تعطیل از ۷/۱۵ الی ۱۹/۳۰ در خدمت مراجعان و اعضای کتابخانه و همچنین بازدید کنندگان اشیای موزه ای می باشد.

نشانی: یزد- خیابان امام- جنب مسجد جامع.
تلفن و فاكس: 36224343 – 035
کتابخانه امام رضا (ع)- کرمانشاه
این کتابخانه در سال ۱۳۴۹ توسط حضرت آیت ا… عبدالجلیل جلیلی واقف و تولیت کتابخانه جهت استفاده عموم وقف آستان مقدس حضرت ثامن الحجج (علیه السلام) گردید و در سالهای ۱۳۸۰ ، ۱۳۸۳ و ۱۳۹۰ کتابخانه با افزایش فضای مطالعاتی خود به حدود ۵۰۰ متر مربع زیر بنا توسعه پیدا کرد.

تاریخچه و موقعیت جغرافیایی:
این کتابخانه در سال ۱۳۴۹ توسط حضرت آیت ا… عبدالجلیل جلیلی واقف و تولیت کتابخانه جهت استفاده عموم وقف آستان مقدس حضرت ثامن الحجج (علیه السلام) گردید و در سالهای ۱۳۸۰ ، ۱۳۸۳ و ۱۳۹۰ کتابخانه با افزایش فضای مطالعاتی خود به حدود ۵۰۰ متر مربع زیر بنا توسعه پیدا کرد.

منابع موجود در کتابخانه و تعداد اعضاء:
این کتابخانه 438 نسخه کتاب خطی، 31860 نسخه کتاب چاپی و 42 عنوان نشریه ادواری را فراهم آوری و در اختیار مراجعان و اعضای خود قرار داده است در حال حاضر تعداد اعضای فعال این کتابخانه 9402 نفر است.

بخشهای مختلف کتابخانه:
این کتابخانه دارای بخشهای مختلف از جمله تالار مطالعه قفسه باز، تالار مطالعه آزاد، واحد امانت منابع چاپی، واحد مرجع، واحد مطبوعات و خدمات اینترنت ویژه آقایان و بانوان می باشد.

ساعات کار کتابخانه:
این کتابخانه همه روزه بجز ایام تعطیل از 7/15 الی 19/45 در خدمت علاقه مندان به کتاب و کتابخوانی است.

نشانی: کرمانشاه- خيابان جليلي- حسينيه آيت الله جليلي                                         
تلفن و فاكس: 38249509– 083
کتابخانه هرندی- کرمان
این کتابخانه در زمینی به مساحت ۳۰۰ متر مربع و با زیربنای ۴۰۰ متر مربع در سال ۱۳۵۰ توسط واقف ارجمند ابوالقاسم هرندی وقف بر آستان قدس رضوی گردید در سال ۱۳۸۶ بدلیل قدیمی بودن ساختمان بازسازی آن توسط فرزند واقف محترم به شکل بسیار زیبایی انجام شد .

تاریخچه و موقعیت جغرافیایی:
این کتابخانه در زمینی به مساحت ۳۰۰ متر مربع و با زیربنای ۴۰۰ متر مربع در سال ۱۳۵۰ توسط واقف ارجمند ابوالقاسم هرندی وقف بر آستان قدس رضوی گردید در سال ۱۳۸۶ بدلیل قدیمی بودن ساختمان بازسازی آن توسط فرزند واقف محترم به شکل بسیار زیبایی انجام شد و هم اکنون به علت موقعیت بسیار خوبی که در یکی از مکان های پر رفت و آمد شهر(جنب مسجد جامع مظفری) دارد به کانون توجه علم آموزان و طلاب علوم دینی مبدل شده است. لازم به توضیح است مدیریت این کتابخانه به سازمان موقوفات یزد و کرمان آستان قدس رضوی واگذار گردیده است.

منابع موجود در کتابخانه و تعداد اعضاء:
این کتابخانه حدود ۹۰ نسخه کتاب خطی، ۷۱ نسخه کتاب چاپ سنگی، حدود 86 هزار نسخه کتاب چاپی و 32 عنوان نشریه ادواری می باشد. در حال حاضر تعداد اعضای فعال این کتابخانه حدود 13 هزار و هفتصد نفر است.

بخشهای مختلف کتابخانه:
این کتابخانه دارای بخشهای مختلف از جمله تالار مطالعه قفسه باز، واحد امانت منابع چاپی، واحد مرجع و واحد مطبوعات ویژه آقایان و بانوان می باشد.

ساعات کار کتابخانه:
این کتابخانه همه روزه بجز ایام تعطیل از 7/15 الی 19/45 در خدمت علاقه مندان به کتاب و کتابخوانی است.

نشانی: کرمان- جنب مسجد جامع.
تلفن و فاكس: 32221000 -034  

کتابخانه آیت الله محمد بروجردی (ره)- بروجرد
این کتابخانه در سال ۱۳۶۸ در زمینی به مساحت ۵۰۰ متر مربع و زیر بنایِ ۹۰۰ متر مربع توسط واقف ارجمند آیت الله شیخ محمد بروجردی ( ره ) احداث و برای استفاده عموم وقف بارگاه ملکوتی حضرت رضا( ع ) گردید.

تاریخچه و موقعیت جغرافیایی:
این کتابخانه در سال ۱۳۶۸ در زمینی به مساحت ۵۰۰ متر مربع و زیر بنایِ ۹۰۰ متر مربع توسط واقف ارجمند آیت الله شیخ محمد بروجردی ( ره ) احداث و برای استفاده عموم وقف بارگاه ملکوتی حضرت رضا( ع ) گردید. در سال 1397 مساحت زمین به 1300 متر مربع افزایش یافت. 1068 متر مربع زیربنای کتابخانه است که 900 متر آن را فضای مطالعاتی شامل می شود.

منابع موجود در کتابخانه و تعداد اعضاء:
این کتابخانه دارای 43141 نسخه کتاب چاپی و حدود ۱۷ عنوان نشریه ادواری می باشد. در حال حاضر تعداد اعضای فعال این کتابخانه حدود 17950 نفر است.

بخشهای مختلف کتابخانه:
این کتابخانه دارای بخشهای مختلف از جمله تالار مطالعه قفسه باز، واحد مطبوعات، واحد امانت کتاب و سی دی های آموزشی همراه کتاب و … ویژه آقایان و بانوان می باشد.

ساعات کار کتابخانه:
این کتابخانه همه روزه بجز ایام تعطیل از 7/30 الی 19/45 در خدمت اعضاء و مراجعان می باشد.

نشانی: بروجرد، خیابان شریعتی، کوچه شهید شایسته نیا، جنب درمانگاه امام خمینی(ره)، کتابخانه آیت الله بروجردی(ره)
تلفن و فاکس: 42629770 -066
کتابخانه راجه محمودآباد- هندوستان
این کتابخانه با اهتمام سفارت جمهوری اسلامی ایران در دهلی نو و موافقت تولیت عظمای آستان قدس رضوی، در سال ۱۳۶۸ هجری شمسی مصادف با سالروز ولادت حضرت ثامن الحجج (ع) وقف بر آستان مقدس رضوی گردید.

تاریخچه و موقعیت جغرافیایی:
این کتابخانه با اهتمام سفارت جمهوری اسلامی ایران در دهلی نو و موافقت تولیت عظمای آستان قدس رضوی، در سال ۱۳۶۸ هجری شمسی مصادف با سالروز ولادت حضرت ثامن الحجج (ع) وقف بر آستان مقدس رضوی گردید. که مطابق آن تولیت کتابخانه با واقف و تأمین هزینه ها و مخارج برعهده هیئت نظّار می باشد. لازم به توضیح است که کتابهای خطی این کتابخانه در منطقه قیصرباغ لکهنو و کتب چاپی آن در محمود آباد ( ۵۶ کیلو متری لکهنو ) نگهداری می شود.

منابع موجود در کتابخانه و تعداد اعضاء:
این کتابخانه حدود ۱۶۵۰ نسخه کتاب خطی و حدود ۳۷ هزار و پانصد نسخه کتاب چاپی به زبانهای فارسی، عربی، اردو و انگلیسی را در اختیار طالبان علم قرار می دهد.

بخشهای مختلف کتابخانه:
این کتابخانه دارای سه سالن مشترک برای آقایان و با نوان می باشد که خدماتی در حوزه کتب خطی و چاپی را به مراجعان خود ارائه می نماید.

نشانی: هندوستان، لکهنو، محمود آباد.
کتابخانه علامه شیخ شوشتری (ره)- شوشتر
این کتابخانه در سال ۱۳۷۴ توسط علامه شیخ شوشتری جهت استفاده عموم وقف آستان مقدس حضرت رضا (علیه السلام) گردید و در سالهای مختلف توسعه هایی نیز داشته در حال حاضر این کتابخانه در زمینی به مساحت ۱۳۰۰ متر مربع و زیر بنایی بیش از ۱۰۰۰ متر مربع در خدمت دوستداران کتاب و کتابخوانی می باشد.

تاریخچه و موقعیت جغرافیایی:
این کتابخانه در سال ۱۳۷۴ توسط علامه شیخ شوشتری جهت استفاده عموم وقف آستان مقدس حضرت رضا (علیه السلام) گردید و در سالهای مختلف توسعه هایی نیز داشته در حال حاضر این کتابخانه در زمینی به مساحت ۱۳۰۰ متر مربع و زیر بنایی بیش از ۱۰۰۰ متر مربع در خدمت دوستداران کتاب و کتابخوانی می باشد.

منابع موجود در کتابخانه و تعداد اعضاء:
این کتابخانه دارای 330 نسخه کتاب خطی، 262 نسخه کتاب چاپ سنگی، 36336 نسخه کتاب چاپی و ۱۰ عنوان نشریه ادواری می باشد. در حال حاضر تعداد اعضای فعال این کتابخانه حدود 12 هزار نفر است.

بخشهای مختلف کتابخانه:
این کتابخانه دارای بخشهای مختلف از جمله تالار مطالعه قفسه باز، تالار مطالعه آزاد، واحد امانت منابع چاپی، واحد مرجع و … ویژه آقایان و بانوان می باشد.

ساعات کار کتابخانه:
این کتابخانه همه روزه بجز ایام تعطیل از 7/15 الی 19/45 در خدمت علاقه مندان به کتاب و کتابخوانی است.

نشانی: شوشتر، خیابان طالقانی، کوچه شاه زید، جنب منزل علامه شیخ شوشتری(ره).
فاكس : 6229290-0612    
تلفن : 6223377–0612
۱۳۹۳-۰۴-۳۰
کتابخانه آیت الله سید محمدتقی حکیم- تهران
این کتابخانه در سال ۱۳۷۵ مصادف با ولادت امام حسین (ع) توسط موسسین حضرت آیت الله سید محمد تقی حکیم واقف منابع کتابخانه ای ( کتب خطی، چاپ سنگی و چاپی) و مرحومه حاجیه خانم مرضیه حکیم واقف واقف محل کتابخانه افتتاح گردید و در سال ۱۳۷۹ کتابخانه مذکور وقف بارگاه ملکوتی حضرت ثامن الحجج (ع) شد.

تاریخچه و موقعیت جغرافیایی:
این کتابخانه در سال ۱۳۷۵ مصادف با ولادت امام حسین (ع) توسط موسسین حضرت آیت الله سید محمد تقی حکیم واقف منابع کتابخانه ای ( کتب خطی، چاپ سنگی و چاپی) و مرحومه حاجیه خانم مرضیه حکیم واقف واقف محل کتابخانه افتتاح گردید و در سال ۱۳۷۹ کتابخانه مذکور وقف بارگاه ملکوتی حضرت ثامن الحجج (ع) شد. در سال ۱۳۸۸ با همت والای واقفان و خرید منازل اطراف کتابخانه ساخت ساختمانی جدید و در خور شان آستان قدس رضوی شروع و در سال ۱۳۹۳ ساختمان جدید در زمینی به مساحت ۴۲۰ متر مربع در ۶ طبقه با زیر بنایی حدود ۱۸۰۰ متر مربع ساخته و افتتاح گردید.

منابع موجود در کتابخانه و تعداد اعضاء:
این کتابخانه دارای 173 نسخه کتاب خطی، 423 نسخه کتاب چاپ سنگی، بیش از 28 هزار نسخه کتاب چاپی و همچنین حدود ۱۵ عنوان نشریه ادواری را برای سطوح مختلف علمی فراهم آوری و در اختیار طالبان علم قرار داده است. در حال حاضر تعداد اعضای فعال این کتابخانه بیش از 7 هزار نفر است.

بخشهای مختلف کتابخانه:
این کتابخانه دارای بخشهای مختلفی ویژه آقایان و بانوان می باشد که از آن جمله تالارهای مطالعه باز و امانت، مطبوعات، اینترنت، سالن اجتماعات و … را می توان نام برد.

ساعات کار کتابخانه:
این کتابخانه همه روزه بجز ایام تعطیل از ۸ الی ۲۰ در خدمت اعضاء و مراجعان می باشد.

نشانی: تهران- نياوران- خیابان شهيد سعيدي- نبش کوی بهشت- پ 35       
تلفن و فاكس: 22281249-021   
حسینیه و کتابخانه امام رضا (ع)- روشناوند
این کتابخانه در سال 1375 با توجه به نیاز منطقه توسط آستان قدس رضوی در طبقه فوقانی حسینیه امام رضا (ع) افتتاح شد.

تاریخچه و موقعیت
این کتابخانه در سال 1375 با توجه به نیاز منطقه، توسط آستان قدس رضوی در طبقه فوقانی حسینیه امام رضا (ع) افتتاح شد.

منابع موجود در کتابخانه و تعداد اعضاء:
این کتابخانه 9318 نسخه کتاب چاپی را فراهم آوری و در اختیار مراجعان و اعضای خود قرار داده است در حال حاضر تعداد اعضای این کتابخانه 1400 نفر است.

بخشهای مختلف کتابخانه:
این کتابخانه دارای بخشهای مختلف از جمله تالار مطالعه قفسه باز و واحد امانت منابع چاپی می باشد.

ساعات کار کتابخانه:
این کتابخانه همه روزه بجز ایام تعطیل از 14 الی 17 در خدمت آقایان و بانوان می باشد.

نشانی: خراسان رضوی- روشناوند- بولوار امام رضا(ع)- حسینیه و کتابخانه امام رضا(ع)
تلفن: 57473070-051
کتابخانه شهید آیت الله مدرس (ره)- کاشمر
این کتابخانه در جوار زیارتگاه عالم مجاهد حضرت آیت الله مدرس (ره) با مساحتی حدود 825 مترمربع در سه طبقه همزمان با سالگرد شهادت آیت ا… مدرس (ره) در سال 1375 با حضور تولیت عظمای آستان قدس رضوی گشایش یافت.

تاریخچه و موقعیت جغرافیایی:
این کتابخانه در جوار زیارتگاه عالم مجاهد حضرت آیت الله مدرس (ره) با مساحتی حدود 825 مترمربع در سه طبقه همزمان با سالگرد شهادت آیت ا… مدرس (ره) در سال 1375 با حضور تولیت عظمای آستان قدس رضوی گشایش یافت و خدمت رسانی خود را به جویندگان علم و دانش آغاز نمود.

مدیریت این کتابخانه با موسسه آستانه مبارکه حضرت حسین بن موسی الکاظم (ع) و آرامگاه شهید آیت ا… مدرس (ره) که یکی از موسسات فرهنگی آستان قدس رضوی است واگذار گردیده است.

منابع موجود در کتابخانه و تعداد اعضاء:
این کتابخانه حدود 76 هزار نسخه کتاب چاپی، حدود 9 هزار نسخه منابع دیداری و شنیداری و بیش از 75 عنوان نشریه ادواری می باشد. در حال حاضر تعداد اعضای فعال این کتابخانه حدود 28 هزار نفر است.

بخشهای مختلف کتابخانه:
این کتابخانه دارای بخشهای مختلف از جمله تالار مطالعه قفسه باز، بخش امانت منابع چاپی، بخش محققان، بخش سمعی و بصری و بخش مطبوعات ویژه آقایان و بانوان و همچنین واحد مشاوره تحصیلی می باشد.

ساعات کار کتابخانه:
این کتابخانه همه روزه بجز ایام تعطیل از 7/15 الی 19/30 در خدمت دوستداران دانش، اساتید و دانشجویان دانشگاهها و حوزه ها علمیه است.

نشانی: کاشمر، جنب آرامگاه شهید آیت الله مدرس (ره) .
تلفنخانه: 14 تا 55245611 - 051
فاکس: 55245610 -051

فرهنگسرای حضرت حسین بن موسی الکاظم (ع)- طبس
موسسه آستانه مبارکه حضرت حسین بن موسی الکاظم (ع) در راستای توسعه فعالیت های فرهنگی خود و به منظور تقویت اصول و مبانی دینی اعتقادی مردم به ویژه جوانان و نوجوانان و ترویج معارف اهل بیت (ع) در جوار بارگاه منور برادر گرامی حضرت امام رضا (ع) اقدام به احداث فرهنگسرایی مجلل و باشکوه با کاربریهای مختلف نمود .

تاریخچه و موقعیت جغرافیایی:
موسسه آستانه مبارکه حضرت حسین بن موسی الکاظم (ع) در راستای توسعه فعالیت های فرهنگی خود و به منظور تقویت اصول و مبانی دینی اعتقادی مردم به ویژه جوانان و نوجوانان و ترویج معارف اهل بیت (ع) در جوار بارگاه منور برادر گرامی حضرت امام رضا (ع) اقدام به احداث فرهنگسرایی مجلل و باشکوه با کاربریهای مختلف نمود این فرهنگسرا در سه طبقه با زیربنای ۱۸۶۰ مترمربع در ضلع غربی حرم مطهر احداث گردیده است. بنای اولیه آن از اواخر سال ۱۳۷۷ آغاز و در اوایل سال ۱۳۸۰ مورد بهره برداری قرار گرفت و مدیریت آن به موسسه آستانه مبارکه حضرت حسین بن موسی الکاظم (ع) و آرامگاه شهید آیت ا… مدرس (ره) که یکی از موسسات فرهنگی آستان قدس رضوی است واگذار گردید این کتابخانه به دلیل همجواری با آستان مبارک فرزند موسی بن جعفر(ع)، برخورداری از فضای معنوی و برگزاری برنامه های متنوع فرهنگی مورد استقبال گسترده دوستداران علم و دانش قرار گرفته است.

منابع موجود در کتابخانه و تعداد اعضاء:
این کتابخانه حدود 61 هزار نسخه کتاب چاپی، بیش از 6 هزار نسخه منابع دیداری و شنیداری و بیش از 69 عنوان نشریه ادواری می باشد. در حال حاضر تعداد اعضای فعال این کتابخانه حدود 11 هزار نفر است.

بخشهای مختلف کتابخانه:
این کتابخانه دارای بخشهای مختلف از جمله تالار مطالعه قفسه باز، بخش امانت منابع چاپی، بخش مرجع، بخش کودکان و نوجوانان، بخش سمعی و بصری، بخش مطبوعات و بخش اینترنت ویژه آقایان و بانوان و همچنین تالار اجتماعات می باشد.

ساعات کار کتابخانه:
این کتابخانه همه روزه بجز ایام تعطیل از 7/15 الی 19/30 در خدمت دوستداران کتاب و کتابخوانی است.

نشانی: طبس، آستان مبارک امام زاده حسین بن موسی الکاظم(ع).
تلفنخانه: 3 تا 32813300 –056
فاکس: 32828371-056   
کتابخانه امام علی بن موسی الرضا (ع)- امین شهر انار
این کتابخانه در زمینی به مساحت 5000 متر مربع که توسط آقای حاج احمد وافی وقف بر آستان قدس رضوی شده بود با هزینه واقف محترم آقای حاج عباس امین در سال 1375 با زیر بنای 500 متر مربع افتتاح و در اختیار دانش پژوهان قرار گرفت قرار گرفت.

تاریخچه و موقعیت جغرافیایی:
این کتابخانه در زمینی به مساحت 5000 متر مربع که توسط آقای حاج احمد وافی وقف بر آستان قدس رضوی شده بود با هزینه واقف محترم آقای حاج عباس امین در سال 1375 با زیر بنای 500 متر مربع افتتاح و در اختیار دانش پژوهان قرار گرفت قرار گرفت. با این توضیح که مدیریت این کتابخانه به سازمان موقوفات یزد و کرمان آستان قدس رضوی واگذار گردیده است.

منابع موجود در کتابخانه و تعداد اعضاء:
این کتابخانه حدود 32 هزار نسخه کتاب چاپی و 28 عنوان نشریه ادواری می باشد. در حال حاضر تعداد اعضای فعال این کتابخانه حدود 3 هزار نفر است.

بخشهای مختلف کتابخانه:
این کتابخانه دارای بخشهای مختلف از جمله تالار مطالعه قفسه باز، تالار محققان، واحد امانت منابع چاپی، واحد مرجع، واحد مطبوعات، بخش سمعی و بصری و اینترنت ویژه آقایان و بانوان می باشد.

ساعات کار کتابخانه:
این کتابخانه همه روزه بجز ایام تعطیل از ساعت 7/15 الی 19/45  در خدمت دوستداران کتاب و کتابخوانی است.

نشانی: رفسنجان، امین شهر ( حسین آباد – انار ).
تلفن و فاكس: 34393166 – 034
کتابخانه امام رضا (ع)- بیرجند
این کتابخانه در سال ۱۳۸۱ در قسمتی از باغ اکبریه که کاربری فرهنگی دارد توسط آستان قدس رضوی طراحی و در فضایی به مساحت ۲۱۰۰ متر مربع و زیر بنای ِ ۸۸۰ متر مربع در دو طبقه افتتاح و در اختیار دوستداران کتاب و کتابخوانی قرار گرفت.

تاریخچه و موقعیت جغرافیایی:
کتابخانه امام رضا (ع) بیرجند در سال ۱۳۸۱ در قسمتی از باغ اکبریه که کاربری فرهنگی دارد توسط آستان قدس رضوی طراحی و در فضایی به مساحت ۲۱۰۰ متر مربع و زیر بنای ِ ۸۸۰ متر مربع در دو طبقه افتتاح و در اختیار دوستداران کتاب و کتابخوانی قرار گرفت.

منابع موجود در کتابخانه و تعداد اعضاء:
این کتابخانه 50532 نسخه کتاب چاپی، 6523 عنوان لوح دیداری و شنیداری و 25 عنوان نشریه ادواری می باشد. در حال حاضر تعداد اعضای این کتابخانه 23556 نفر است.

بخشهای مختلف کتابخانه:
این کتابخانه دارای بخشهای مختلف از جمله تالار مطالعه و امانت آقایان و بانوان، تالار مطبوعات، تالار منابع دیداری و شنیداری، واحد اینترنت، ایستگاه کودک، نمازخانه و ... می باشد.

ایستگاه کودک کتابخانه در نیمه شعبان، ولادت باسعادت حضرت قائم عجل الله تعالی فرجه، مصادف با 12 اردیبهشت ماه 97 جهت تسهیل استفاده ارباب رجوعان برای استفاده کودکان 3 تا 7 سال راه اندازی شد. عضویت این بخش رایگان می باشد.

ساعات کار کتابخانه:
این کتابخانه همه روزه بجز ایام تعطیل از ۷/۱۵ الی۱۹/۳۰ در خدمت اعضاء و مراجعان می باشد.

نشانی: بیرجند، خیابان معلم، میدان مادر، جنب باغ اکبریه.
تلفن : 32446820- 056
فاکس: 32421325-056
کتابخانه مرتضوی- رفسنجان
این کتابخانه در سال 1383 همزمان با سالروز پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی در ساختمانی باشکوه و مجهز با زیر بنای 1200 متر مربع در سه طبقه توسط خیر و نیکوکار ارجمند مرحوم حاج سید یحیی مرتضوی وقف بر آستان قدس رضوی گردید تا در اختیار دوستداران کتاب و کتاب خوانی قرار گیرد.

تاریخچه و موقعیت جغرافیایی:
این کتابخانه در سال 1383 همزمان با سالروز پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی در ساختمانی باشکوه و مجهز با زیر بنای 1200 متر مربع در سه طبقه توسط خیر و نیکوکار ارجمند مرحوم حاج سید یحیی مرتضوی وقف بر آستان قدس رضوی گردید تا در اختیار دوستداران کتاب و کتاب خوانی قرار گیرد. با این توضیح که مدیریت این کتابخانه با سازمان موقوفات یزد و کرمان آستان قدس رضوی می باشد.

منابع موجود در کتابخانه و تعداد اعضاء:
این کتابخانه دارای 3 نسخه خطی، حدود 74 هزار نسخه کتاب چاپی و 15 عنوان نشریه ادواری می باشد. در حال حاضر تعداد اعضای فعال این کتابخانه حدود 26 هزار نفر است.

بخشهای مختلف کتابخانه:
این کتابخانه دارای بخشهای مختلف از جمله تالار مطالعه قفسه باز، تالار محققان، واحد امانت منابع چاپی، واحد مرجع و واحد مطبوعات ویژه آقایان و بانوان می باشد.

ساعات کار کتابخانه:
این کتابخانه همه روزه بجز ایام تعطیل از 7/15 الی 19/45 در خدمت علاقه مندان به کتاب و کتابخوانی است.

نشانی: رفسنجان- بلوار طالقانی- چهارراه امیرکبیر.
تلفن و فاکس: 34259751 - 034
مجتمع فرهنگی و کتابخانه جوادالائمه (ع)- رفسنجان
مجموعه فوق در زمینی به مساحت ۵ هکتار و زیربنای حدود ۳ هزار متر مربع در سال ۱۳۸۳ در سه طبقه احداث و به آستان قدس رضوی واگذار تا در اختیار شیفتگان علم و دانش قرار گیرد.

تاریخچه و موقعیت جغرافیایی:
مرحوم حاج سید یحیی مرتضوی در آخرین سال عمر پر برکتش بر آن شد تا باز هم از ما یملک خویش در طبق اخلاص نهاده و تقدیم به پیشگاه ولایتمدار رضوی(ع) نماید تا در سایه آن امام همام موسسه فرهنگی و کتابخانه احداث گردد. لذا احداث این مجتمع فرهنگی و کتابخانه در سال ۱۳۶۸ توسط آن مرحوم پیشنهاد و یکسال بعد ورثه آن مرحوم با وقف مایملک ایشان به آستان قدس رضوی خواستار آغاز ساخت آن مجموعه شدند.

مجموعه فوق در زمینی به مساحت ۵ هکتار و زیربنای حدود ۳ هزار متر مربع در سال ۱۳۸۳ در سه طبقه احداث و به آستان قدس رضوی واگذار تا در اختیار شیفتگان علم و دانش قرار گیرد. لازم به توضیح است مدیریت این مجتمع با سازمان موقوفات یزد و کرمان آستان قدس رضوی می باشد.

منابع موجود در کتابخانه و تعداد اعضاء:
این کتابخانه 6 نسخه کتاب خطی، حدود 35 هزار نسخه کتاب چاپی و تعدادی نشریه ادواری می باشد. در حال حاضر تعداد اعضای فعال این کتابخانه نزدیک 5 هزار نفر است.

بخشهای مختلف کتابخانه:
این کتابخانه دارای بخشهای مختلف از جمله تالار مطالعه قفسه باز، واحد امانت منابع چاپی، تالار مطالعه آزاد، سمعی و بصری، اینترنت، واحد مرجع ویژه آقایان و بانوان و کارگاه مرمت و تالار اجتماعات می باشد.

ساعات کار کتابخانه:
این کتابخانه همه روزه بجز ایام تعطیل از 7/15 الی 19/45 در خدمت علاقه مندان کتاب و کتابخوانی است.

نشانی: رفسنجان- بلوار ولایت- میدان خاتم الانبیاء.
تلفن و فاكس: 34356680-034  
کتابخانه امام رضا (ع)- محمدآباد طبس
این کتابخانه در زمین اهدایی آقای محمد عطاری به مساحت 2100 متر مربع و زیربنای 240 مترمربع از محل اعتبارات اهدایی تولیت عظمای آستان قدس رضوی احداث و در سال 1384 مورد بهره برداری قرار گرفت.

تاریخچه و موقعیت جغرافیایی:
این کتابخانه در زمین اهدایی آقای محمد عطاری به مساحت 2100 متر مربع و زیربنای 240 مترمربع از محل اعتبارات اهدایی تولیت عظمای آستان قدس رضوی احداث و در سال 1384 مورد بهره برداری قرار گرفت و مدیریت آن به موسسه آستانه مبارکه حضرت حسین بن موسی الکاظم (ع) و آرامگاه شهید آیت ا… مدرس (ره) که یکی از موسسات فرهنگی آستان قدس رضوی است واگذار گردید.

منابع موجود در کتابخانه و تعداد اعضاء:
این کتابخانه حدود 9 هزار نسخه کتاب چاپی، حدود 500 نسخه منابع دیداری و شنیداری و بیش از 11 عنوان نشریه ادواری می باشد. در حال حاضر تعداد اعضای فعال این کتابخانه بیش از 800 نفر است.

بخشهای مختلف کتابخانه:
این کتابخانه دارای بخشهای مختلف از جمله تالار مطالعه قفسه باز، بخش امانت منابع چاپی، بخش مرجع، بخش کودکان و نوجوانان و بخش مطبوعات ویژه آقایان و بانوان می باشد.

ساعات کار کتابخانه:
این کتابخانه همه روزه بجز ایام تعطیل از 7/15 الی 19/30 در خدمت طالبان فراگیری علم و دانش است.

نشانی: طبس، روستای محمد آباد.
تلفن: 32867375 – 056
فاکس: 32867316 – 056
کتابخانه امام رضا (ع)- محمدآباد طبس
این کتابخانه در زمین اهدایی آقای محمد عطاری به مساحت 2100 متر مربع و زیربنای 240 مترمربع از محل اعتبارات اهدایی تولیت عظمای آستان قدس رضوی احداث و در سال 1384 مورد بهره برداری قرار گرفت.

تاریخچه و موقعیت جغرافیایی:
این کتابخانه در زمین اهدایی آقای محمد عطاری به مساحت 2100 متر مربع و زیربنای 240 مترمربع از محل اعتبارات اهدایی تولیت عظمای آستان قدس رضوی احداث و در سال 1384 مورد بهره برداری قرار گرفت و مدیریت آن به موسسه آستانه مبارکه حضرت حسین بن موسی الکاظم (ع) و آرامگاه شهید آیت ا… مدرس (ره) که یکی از موسسات فرهنگی آستان قدس رضوی است واگذار گردید.

منابع موجود در کتابخانه و تعداد اعضاء:
این کتابخانه حدود 9 هزار نسخه کتاب چاپی، حدود 500 نسخه منابع دیداری و شنیداری و بیش از 11 عنوان نشریه ادواری می باشد. در حال حاضر تعداد اعضای فعال این کتابخانه بیش از 800 نفر است.

بخشهای مختلف کتابخانه:
این کتابخانه دارای بخشهای مختلف از جمله تالار مطالعه قفسه باز، بخش امانت منابع چاپی، بخش مرجع، بخش کودکان و نوجوانان و بخش مطبوعات ویژه آقایان و بانوان می باشد.

ساعات کار کتابخانه:
این کتابخانه همه روزه بجز ایام تعطیل از 7/15 الی 19/30 در خدمت طالبان فراگیری علم و دانش است.

نشانی: طبس، روستای محمد آباد.
تلفن: 32867375 – 056
فاکس: 32867316 – 056
کتابخانه امام رضا (ع)- کرمان
این کتابخانه در سال 1385 در زمینی به مساحت 1250 متر مربع و با زیر بنای 1000 متر مربع در دو طبقه احداث و وقف دستگاه منور رضوی گردید.

تاریخچه و موقعیت جغرافیایی:
این کتابخانه در سال 1385 در زمینی به مساحت 1250 متر مربع و با زیر بنای 1000 متر مربع در دو طبقه احداث و وقف دستگاه منور رضوی گردید تا در اختیار مشتاقان علم و پژوهش قرار گیرد کتابخانه مذکور از محل درآمد موقوفات نور جهان خانم اداره می شود. لازم به توضیح است مدیریت این کتابخانه به سازمان موقوفات یزد و کرمان آستان قدس رضوی واگذار گردیده است.

منابع موجود در کتابخانه و تعداد اعضاء:
این کتابخانه حدود 20 هزار نسخه کتاب چاپی و تعدادی نشریه ادواری می باشد. در حال حاضر تعداد اعضای فعال این کتابخانه حدود 9 هزار نفر است.

بخشهای مختلف کتابخانه:
این کتابخانه دارای بخشهای مختلف از جمله تالار مطالعه قفسه باز و واحد امانت منابع چاپی ویژه آقایان و بانوان می باشد.

ساعات کار کتابخانه:
این کتابخانه همه روزه بجز ایام تعطیل از 7/15 الی 19/45 در خدمت دوستداران کتاب و کتابخوانی است.

نشانی: کرمان- بلوار هوشنگ مرادی کرمانی- پشت هتل پارس.
تلفن و فاكس: 32118485 -034  
کتابخانه امام رضا (ع)- قاین
این کتابخانه در دو طبقه با زیربنای ۹۲۰ متر مربع توسط آستان قدس رضوی از محل اعتبارات عام المنفعه احداث و در سال ۱۳۸۶ مورد بهره برداری قرار گرفت.

تاریخچه و موقعیت جغرافیایی:
این کتابخانه در دو طبقه با زیربنای ۹۲۰ متر مربع توسط آستان قدس رضوی از محل اعتبارات عام المنفعه احداث و در سال ۱۳۸۶ مورد بهره برداری قرار گرفت و مدیریت آن به موسسه آستانه مبارکه حضرت حسین بن موسی الکاظم (ع) و آرامگاه شهید آیت ا… مدرس (ره) که یکی از موسسات فرهنگی آستان قدس رضوی است واگذار گردید.

منابع موجود در کتابخانه و تعداد اعضاء:
این کتابخانه حدود 40 هزار نسخه کتاب چاپی، حدود 4 هزار نسخه منابع دیداری و شنیداری و بیش از 44 عنوان نشریه ادواری می باشد. در حال حاضر تعداد اعضای فعال این کتابخانه حدود 11 هزار نفر است.

بخشهای مختلف کتابخانه:
این کتابخانه دارای بخشهای مختلف از جمله تالار مطالعه قفسه باز، بخش امانت منابع چاپی، بخش مرجع، بخش کودکان و نوجوانان، بخش سمعی و بصری، بخش مطبوعات و بخش اینترنت ویژه آقایان و بانوان می باشد.

ساعات کار کتابخانه:
این کتابخانه همه روزه بجز ایام تعطیل از 7/15 الی 19/30 در خدمت دوستداران علم و دانش است.

نشانی: قاین، بلوار بسیج، روبروی گلزار شهدا.
تلفن: 7 تا 32526006 – 056
فاکس: 32531960 - 056  
مجتمع فرهنگی و کتابخانه امام رضا (ع)- سرخس
این فرهنگسرا و کتابخانه، در زمینی به مساحت ۸ هزار متر مربع، با زیر بنای ۲ هزار و ششصد متر مربع، در یک طبقه در سال ۱۳۸۹ با منابعی به روز و خدماتی ویژه افتتاح و در اختیار اهالی فرهنگ و هنر شهرستان سرخس قرار گرفت.

تاریخچه و موقعیت جغرافیایی:
این فرهنگسرا و کتابخانه، در زمینی به مساحت ۸ هزار متر مربع، با زیر بنای ۲ هزار و ششصد متر مربع، در یک طبقه در سال ۱۳۸۹ با منابعی به روز و خدماتی ویژه افتتاح و در اختیار اهالی فرهنگ و هنر شهرستان سرخس قرار گرفت.

منابع موجود در کتابخانه و تعداد اعضاء:
این کتابخانه بیش از 42 هزار نسخه کتاب چاپی، حدود 3300 عنوان سی دی و تعداد ۱۵ عنوان نشریه ادواری را فراهم آوری و در اختیار مراجعان و اعضای خود قرار داده است در حال حاضر تعداد اعضای فعال این کتابخانه حدود 11 هزار نفر است.

بخشهای مختلف فرهنگسرا و کتابخانه:
این فرهنگسرا و کتابخانه دارای بخشهای مختلفی ویژه آقایان و بانوان می باشد که از آن جمله تالارهای مطالعه باز و امانت، مطبوعات، اینترنت، کتابخانه الکترونیکی، کتابخانه کودک، سالن اجتماعات و … می باشد.
كلاسهاي طرح اوقات فراغت و ترم پاييز از جمله: كلاس هاي قرآن، چرتكه، آموزش زبان انگليسي، كامپيوتر، كارآفريني، نقاشي و طراحي، خياطي، تئاتر، سرود و تواشيح، خوشنويسي و محفل شعر و ادب..... کلاسهایی است كه تا اسفندماه 1398 در فرهنگسراي بزرگ امام رضا (ع) برگزار شده است.
ساعات کار کتابخانه:
این فرهنگسرا و کتابخانه همه روزه بجز ایام تعطیل از ۷/۱۵ الی ۱۹/۳۰ در خدمت اهالی فرهنگ و هنر می باشد.

نشانی: سرخس، ورودی شهر، روبروی جهاد کشاورزی
تلفن و فاكس: 34521710-051
مجتمع فرهنگی و کتابخانه امام رضا (ع)- قوچان
این مجتمع فرهنگی و کتابخانه، در زمینی به مساحت ۱۱ هزار متر مربع و زیر بنای ۴ هزار و سیصد متر مربع، در چهار طبقه در سال ۱۳۸۹ با حضور مدیران فرهنگی آستان قدس رضوی و شهرستان قوچان افتتاح و مورد بهره برداری قرار گرفت.

تاریخچه و موقعیت:
این مجتمع فرهنگی و کتابخانه، در زمینی به مساحت ۱۱ هزار متر مربع و زیر بنای ۴ هزار و سیصد متر مربع، در چهار طبقه در سال ۱۳۸۹ با حضور مدیران فرهنگی آستان قدس رضوی و شهرستان قوچان افتتاح و مورد بهره برداری قرار گرفت.

منابع موجود در کتابخانه و تعداد اعضاء:
این کتابخانه 47500 نسخه کتاب چاپی، 5200 عنوان لوح فشرده و 29 عنوان نشریه ادواری را فراهم آوری و در اختیار مراجعان و اعضای خود قرار داده است. در حال حاضر تعداد اعضای این کتابخانه 18000 نفر است.

بخشهای مختلف مجتمع فرهنگی و کتابخانه:
این مجتمع فرهنگی و کتابخانه دارای بخشهای مختلفی ویژه آقایان و بانوان می باشد که از آن جمله تالار مطالعه قفسه باز و امانت کتاب، تالار مرجع و محققان، تالار مطالعه آزاد، تالار مطبوعات، تالار منابع دیداری و شنیداری، کتابخانه کودک، مهدالرضا(ع)، کلاسهای آموزشی، سالن اجتماعات، نمایشگاه، مرکز مطالعات تاریخ شمال خراسان، فروشگاه کتاب و محصولات فرهنگی به نشر، دفتر کانون مرکزی خادمیاران، اتاق مثبت کتاب و … می باشد.

ساعات کار کتابخانه:
این مجتمع فرهنگی و کتابخانه همه روزه بجز ایام تعطیل از ۷/۱۵ الی ۱۹/۳۰ در خدمت سطوح مختلف علمی از پیش دبستانی تا سطوح عالی دانشگاه می باشد.

نشانی: قوچان: بولوار مصلی، جنب سازمان تامین اجتماعی.
تلفن و فاکس: 47234700-051
۱۳۹۳-۰۴-۳۰
مجتمع فرهنگی و کتابخانه امام رضا (ع)- درگز
این مجتمع فرهنگی و کتابخانه، در زمینی به مساحت ۱۰۶۴ متر مربع و زیر بنای ۱۸۵۰ متر مربع، در چهار طبقه در سال ۱۳۸۹ با مجموعه ای از منابع چاپی و مواد دیداری وشنیداری افتتاح و در اختیار محققان و دانش پژوهان شهرستان درگز قرار گرفت.

تاریخچه و موقعیت:
این مجتمع فرهنگی و کتابخانه، در زمینی به مساحت ۱۰۶۴ متر مربع و زیر بنای ۱۸۵۰ متر مربع، در چهار طبقه در سال ۱۳۸۹ با مجموعه ای از منابع چاپی و مواد دیداری وشنیداری افتتاح و در اختیار محققان و دانش پژوهان شهرستان درگز قرار گرفت.

منابع موجود در کتابخانه و تعداد اعضاء:
این کتابخانه 32500 نسخه کتاب چاپی، 3500 عنوان سی دی و حدود 17 عنوان نشریه ادواری را فراهم آوری و در اختیار مراجعان و اعضای خود قرار داده است در حال حاضر تعداد اعضای این کتابخانه 10 هزار نفر است.

بخشهای مختلف مجتمع فرهنگی و کتابخانه:
این مجتمع فرهنگی و کتابخانه دارای بخشهای مختلفی، ویژه آقایان و بانوان می باشد که از آن جمله تالار مطالعه قفسه باز، واحد امانت منابع چاپی و مواد دیداری و شنیداری، تالار محققان، تالار مرجع، تالار مطبوعات، تالار اینترنت، تالار مطالعه آزاد، کتابخانه الکترونیکی، کتابخانه کودک، کلاسهای آموزشی، سالن اجتماعات و … می باشد.

ساعات کار کتابخانه:
این مجتمع فرهنگی و کتابخانه همه روزه بجز ایام تعطیل از ۷/۱۵ الی ۱۹/۳۰ در خدمت دوستداران کتاب و کتابخوانی و همچنین اهالی هنر می باشد.

نشانی: درگز: خیابان امام خمینی (ره)، نبش امام خمینی ۲۷٫
تلفن و فاکس: 46231117-051
۱۳۹۳-۰۴-۳۰
کتابخانه امام رضا (ع)- تربت حیدریه
در راستای تحقق چشم انداز بیست ساله آستان قدس رضوی، پنجاه و دومین کتابخانه این آستان مقدس در فضایی به مساحت ۲۸۰۰ متر مربع و زیر بناییِ حدود ۸۳۰ متر مربع در سال ۱۳۹۳ افتتاح و در اختیار دوستداران کتاب و کتابخوانی قرار گرفت.

تاریخچه و موقعیت جغرافیایی:
در راستای تحقق چشم انداز بیست ساله آستان قدس رضوی، پنجاه و دومین کتابخانه این آستان مقدس در فضایی به مساحت ۲۸۰۰ متر مربع و زیر بناییِ حدود ۸۳۰ متر مربع در سال ۱۳۹۳ با حضور قائم مقام تولیت عظمای آستان قدس رضوی، امام جمعه، فرماندار و جمعی از فرهیختگان شهرستان تربت حیدریه در قسمتی از پارک مینو واقع در شهرک ولیعصر(عج) افتتاح و در اختیار دوستداران کتاب و کتابخوانی قرار گرفت.

منابع موجود در کتابخانه :
این کتابخانه دارای 24000 جلد کتاب چاپی، 800 نسخه کتاب کودک، 10 میلیون منابع الکترونیک آنلاین و آفلاین، 1300 نسخه منابع دیداری و شنیداری و 20 عنوان نشریه ادواری و 4200 نفر عضو می باشد.

بخشهای مختلف کتابخانه:
این کتابخانه دارای بخشهای مختلف از جمله تالار مطالعه قفسه باز، کتابخانه الکترونیک، ایستگاه کودک و واحد امانت کتاب و منابع دیداری و شنیداری در دو طبقه مجزا ویژه آقایان و بانوان می باشد.

ایستگاه کودک کتابخانه به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی در تاریخ 24 آبان 97 جهت تسهیل استفاده ارباب رجوعان برای استفاده کودکان 3 تا 7 سال راه اندازی شده است، عضویت این بخش رایگان می باشد.
 
اتاق مطالعه انفرادی VIP در واحد خواهران به مناسبت دهه کرامت در سال 1399 افتتاح شد و آماده ارائه خدمات به متقاضیان می باشد.

ساعات کار کتابخانه:
این کتابخانه همه روزه بجز ایام تعطیل در خدمت اعضاء و مراجعان می باشد.
ساعت کار: از 7/15 تا 14

نشانی: تربت حیدریه، شهرک ولی عصر(عج)، بلوار دکتر چمران، جنب بوستان مینو
تلفن و فاکس : 52290335-051

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید