وقف فرهنگی به نام اعضای خانواده
۱۴۰۱-۱۱-۱۱

واقفی که به نام اعضای خانواده منابع فرهنگی را اهدا می‌کند

علیرضا حق شناس، واقفی است که سالیان متمادی با جمع آوری و خریداری اسناد از اقصی نقاط کشور و وقف آن با نام اعضای خانواده اش به مرکز اسناد آستان قدس رضوی در راستای توسعه فرهنگ وقف و اهدا تلاش می‌کند.

به گزارش گنجینه رضوی، وی این اقدام را تلاشی برای حفظ میراث ملی و تمدنی کشور خواند و وقف این اسناد به نام اعضای خانواده خود را تشویقی برای آنها دانست تا برای ادامه این مسیر تلاش کنند.
یکی از بسته های اهدایی این واقف فرهنگی که در دی ماه سال جاری به مرکز اسناد تحویل داده شد، تعداد 113 پوشه حاوی حدوداً 400 صفحه سند است که برای آماده‌سازی و فهرست نویسی در دست اقدام قرار گرفته است.
 به گفته الهه محبوب، رئیس اداره اسناد سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، 1322 الی 1357 شمسی محدوده زمانی این اسناد است که به دوره پهلوی دوم تعلق دارد.
سیر تحولات آموزش و پرورش درآن دوران، درجه بندی خدمات درمدارس، گزارش فعالیت‌های آموزشی و تربیتی، برنامه ریزی‌های آموزشی، شیوه نامه‌های تدریس، نمودار ساختار اداری و سازمانی آموزش و پرورش، دستورالعمل‌های آموزشی، ارزشیابی‌ها درنظام آموزشی، پرسشنامه‌های اداری، فعالیت‌های سپاه دانش و کارنامه‌های تحصیلی دانش آموزان محور موضوعی این اسناد است.
این اسناد حوزه جغرافیایی تهران و مدارسی همچون دبستان دخترانه الوند و دبیرستان خاقانی را شامل می‌شود.
الهه محبوب گفت: آنچه که بر اهمیت تاریخی این اسناد می‌افزاید، تاریخچه سیر سیستم آموزشی دراین بازه زمانی در ایران و همچنین نام برخی مدارس قدیمی تهران است که دراین مجموعه اهدایی آورده شده است.  

 

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید