۱۴۰۱-۱۱-۱۱

بانوى آب و آفتاب: طرحى نو در كتابشناسى حضرت زهرا(س)

کتاب بانوى آب و آفتاب:طرحى نو در كتابشناسى حضرت زهرا(س) به همت آقاى سروقامت كه 822 عنوان از كتابهايى را كه درباره آن بانوى نمونه نگاشته شده معرفى مى‌كند.

نياز مبرم جامعه امروزى به داشتن الگو و سرمشقى كه معيار و محك تشخيص سره از ناسره و صحيح از سقيم باشد، بر كسى پوشيده نيست. در زمانى كه بشر در پيچ و خم زندگى روزمره با انواع مشكلات اخلاقى و تألمات روحى دست به گريبان شده و چاره دردهاى خود را از لابلاى مكتب‌ها و ايسم‌هاى بشر ساخته غربى شرقى جستجو مى‌كند؛ جاى بسى مباهات است كه معصومين ما سلام الله عليهم اجمعين نمونه كامل تعالى روح بشرند و در ميان معصومين حضرت زهرا (س) با محدوديت عمر و با كمترين امكانات مادى زندگى و در زمانى كه اسلام در سختترين دوره ظهور و بروز خود بود و بار سنگين تحولات عظيم انقلاب اسلام بر دوش پدر و شوهر آن بزرگوار سنگينى مى‌كرد، توانست مسئله‌آموز صد مدرس شود و اسطوره ابدى كمالات انسانى گردد.             

     این کتاب كوششى است كتابشناسانه، به همت آقاى سروقامت كه 822 عنوان از كتابهايى را كه درباره آن بانوى نمونه و اسوه تقوى و ورع و نگاشته شده معرفى مى‌كند. كتاب، عناوين و سرفصلها، ويژگيهاى مهم، روش تأليف و قالب و محتواى كتاب پرداخته شده است در بخش سوم، 645 كتاب به‌صورت اجمالى مورد بازشناسى قرار گرفته‌اندو سرانجام در بخش چهارم به عناوين و مشخصات 135 كتاب خطى اشاره شده است بدين ترتيب، در اين‌كتاب‌شناسى مجموعا 822 كتاب كه به زبان فارسى تأليف و در قالبها، موضوعات و گرايشهاى گوناگون به رشته تحرير كشيده شده، معرفى شده‌اند.از آنجا كه اصلى‌ترين مخاطبان اين اثر دانشجويان دانشگاهها هستند، در بررسى و تجزيه و تحليل كتابهاى منتخب از روشها و اسلوبهاى دانشگاهى استفاده شده، و در حد نياز به منابع و مصادر هر بحثى ارجاع داده شده است. كتابها نيز در همه بخشها به‌صورت الفبايى مرتب شده‌اند جويندگان و پژوهندگان محترم مى‌توانند با بهره‌گيرى از اين كتاب با سهولت بيشترى به منابع نگاشته شده درمورد آن حضرت دسترسى يابند و خلاصه برخى از بهترين آنها را در دست داشته باشند.
این کتاب  واجد امتيازاتى به شرح زير است
1- در اين كتاب‌شناسى، كليه كتابهايى كه به زبان فارسى درباره حضرت زهراس نوشته شده و به آنها دسترسى حاصل شده، معرفى و در اين معرفى به نام كتاب، عنوان فرعى، نويسنده، مترجم، تعداد مجلدات، محل نشر، ناشر، تعداد چاپ و ... اشاره شده است.
2-تقسيم‌بندى بخشهاى گوناگون كتاب به مقالات، كتاب‌شناسى توصيفى، كتاب‌شناسى اجمالى و كتاب‌شناسى نسخ خطى از امتيازات ديگر اين كتاب‌شناسى به‌شمار مى‌آيد.
در بخش نخست كه عمده‌ترين بخش كتاب است، دوازده كتاب كه در زمينه‌هاى مختلف از برجسته‌ترين آثار پيرامون شخصيت حضرت زهرا (س) به‌شمار مى‌آيند، مورد كنكاش تحليلى قرار گرفته و در دوازده مقاله نقد و بررسى شده‌اند.
اين آثار به ترتيب حروف الفبا عبارتند:از
پاره پيامبر، اثر عبدالكريم بى‌آزار شيرازى‌
زندگانى حضرت فاطمه (س) و دختران آن حضرت، اثر سيد هاشم رسولى محلاتى‌
زندگانى فاطمه زهرا (س)، اثر سيد جعفر شهيدى‌
زندگينامه خديجه كبرى (س) و فاطمه زهرا (س) اثر هاشم معروف‌الحسنى، ترجمه على شيخ الاسلامى‌
زهرا (س) برترين بانوى جهان، اثر آيت‌اللّه ناصر مكارم شيرازى‌
زهرا (س) مولود وحى، اثر سيد احمد علم‌الهدى‌
فاطمه زهرا (س)، اثر علامه امينى‌
فاطمة الزهرا (س) از ولادت تا شهادت، اثر سيد محمد كاظم قزوينى، ترجمه حسين فريدونى‌
فاطمه زهرا (س) بانوى نمونه اسلام، اثر ابراهيم امينى‌
فاطمة الزهرا (س) شادمانى دل پيامبر 6، اثر احمد رحمانى همدانى، ترجمه سيد حسين افتخارزاده‌
كشتى پهلو گرفته، اثر سيد مهدى شجاعى‌
نهج‌الحياة، فرهنگ سخنان حضرت فاطمه، اثر محمد دشتى‌
در بخش دوم، سى كتاب كه به زعم مؤلف در مرتبه بعدى قرار مى‌گيرند، به‌صورت توصيفى معرفى شده‌اند. در اين معرفى به امورى از قبيل علل و انگيزه‌هاى نگارش

  تالیف سروقامت، حسين
  ناشر: دفتر نشر معارف‌
  مكان چاپ: قم‌
  سال چاپ: 1385
   نوبت چاپ: اول‌

برچسب ها:
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید