۱۴۰۲-۰۱-۳۱

چکیده ای از تاریخ تمدن ایران در گنجینه سکه رضوی

سکه یکی از مهم‌ترین مستندات تاریخی است که شاید بتوان آن را گاهشمار ادوار تاریخ بشری دانست. بدیهی است که تاریخ کهن ایران زمین را به عنوان یکی از پایگاه‌های پایا و پویای تمدن می‌توان به روایت سکه‌ها مورد بررسی و کاوش قرار داد و رخدادهای تاریخی، تحولات سیاسی، اقتصادی و مذهبی آن را در آیینۀ سکه‌ها به تماشا نشست.

در گنجینه سکه، تمبر و اسکناس موزه مرکزی رضوی مجموعه سکه‎های ایران متعلق به پیش ازاسلام و پس از اسلام نگهداری می‌شود که مطالعه آن می‌تواند به سیر گسترش اسلام در مناطق مختلف ایران نیز کمک کند.
سکه‎های هخامنشیان، سلوکیان، اشکانیان، فرمانروایان محلی، ساسانیان و سکه‎های اسپهبدان طبرستان از جمله سکه‌های متعلق به دوران قبل از اسلام در ایران است که در این گنجینه به چشم می‌خورد.

جاذبه های تاریخی ایران در موزه سکه
مجموعه درهم‎های نقره ولایتعهدی امام رضا(ع)، مجموعه سکه‎های حکومت‎های نیمه مستقل ایرانی شامل سکه‎های طاهریان، صفاریان، سامانیان، آل زیار، آل بویه، غزنویان، سلجوقیان و خوارزمشاهیان، مجموعه سکه‎های ایران از حمله مغول تا دوران قاجار شامل سکه‎های ایلخانان مغول، آل مظفر، آل جلایر، سربداران، تیموریان، امرای آق قویونلو، امرای قراقویونلو، صفویان، افشاریان، زندیه و قاجاریه، مجموعه سکه‎های ماشینی ایران شامل قاجار، پهلوی و جمهوری اسلامی و سایر کشورهای جهان، مجموعه مدال‎ها، نشان‎ها، جواهرات، مصنوعات پولی و پول بافته‎ها نیز از دیگر جاذبه‌های موزه سکه رضوی است که  در معرض بازدید عموم قرار دارد.

حلقه‌های مبادلاتی 4هزار ساله
این گنجینه با مجموعه‌ای از حلقه‌های مبادلاتی آغاز می‌شود که قدمتی تقریبا چهار هزار ساله دارند. این حلقه‌ها که از جنس طلا، نقره و مس بوده و در وزن‌های مختلف ساخته می‌شده است در گذشته نقش پول را ایفا می¬کردند و در تجارت کاربرد داشتند.
استفاده از این حلقه‌های مبادلاتی در بخش‌های جنوبی و غربی ایران، مصر و بین النهرین بیشتر رایج بوده است

نفیس‌ترین سکه‌های تاریخ سلسله های ایرانی
بخشی از آنچه در موزه سکه جمع‌آوری شده و به چشم می‌خورد، ماحصل ارادت ارادتمندان به خاندان اهل بیت(ع) است که ارزشمندترین داشته‌های فرهنگی خود را وقف این آستان مقدس کرده‌اند.
از جمله سکه‌های اهدایی موجود در این گنجینه می‌توان به سکه دریک از جنس طلا متعلق به دوره فرمانروایی کوروش دوم تا اردشیر دوم (375 تا 420 ق.م) پادشاهان هخامنشی اشاره کرد.
سکه نقره دراخم متعلق به مهرداد دوم،  اُرُد دوم،  مهرداد چهارم  و فرهاد پنجم از پادشاهان اشکانیان، سکه نقره متعلق به سده 5 ق.م متعلق به دوره فرمانروایی آتنا پادشاه یونان و سکه نقره تترادراخم متعلق به دوره فرمانرویی اتوفرادات اول (وَد خُرداد) در دوره تاریخی پِرسید نیز از جمله سکه‌های منحصر به فردی است که به گنجینه سکه موزه رضوی اهدا شده است.
همچنین سکه اُبُول از جنس نقره متعلق به دروان  فرمانروایی اردشیر اول پادشاه ساسانی و سکه دینار از جنس طلا متعلق به فرمانروایی شاهپور اول (241 تا 272م) از دیگر پادشاهان ساسانی از زمره سکه های اهدا شده به این مجموعه است.
این موزه با دارا بودن بیش از 67 هزار سکه، یکی از غنی‎ترین موزه‎های سکه ایران و منطقه است و علاوه بر مجموعه سکّه‎ها، کتابخانه‎ای غنی از منابع تخصصی مربوط به مطالعات سکه شناسی را در اختیار داشته  و با محققان و دانشجویان رشته‎های تاریخ، باستانشناسی، هنر و ... درمقاطع مختلف تحصیلی همکاری پژوهشی دارد.

 

 

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید