با همراهی جمعی از اساتید به نام هنر خوشنویسی کشور
۱۴۰۲-۰۳-۰۱

پدر هنر خوشنویسی ایران استاد غلامحسین امیرخانی از مرکز نسخ خطی کتابخانه رضوی بازدید کرد

استاد غلامحسین امیرخانی پدر هنر خوشنویسی معاصر ایران و رئیس شورای عالی انجمن خوشنویسان کشور با همراهی جمعی از اساتید به نام هنر خوشنویسی کشور از مرکز نسخ خطی کتابخانه مرکزی رضوی بازدید کرد.

به گزارش گنجینه رضوی، استاد امیرخانی در حاشیه این بازدید گفت: نبوغ هنرمندان ایران در همه دوران‌ها و در تمامی عرصه‌های فرهنگی که هنر هنرمند فرصت هنرنمایی پیدا کرده از جمله در خوشنویسی و ترکیب آن با تمام هنرهای مرتبط با ایجاد کتاب و کتاب آرایی، تذهیب، تشعیر، کاغذسازی، جلدسازی، انواع خط نسخ، ثلث، نستعلیق، شکسته و . .  ظهور پیدا کرده است.
وی تبلور خط و استعداد آن بر خلق آثاری ماندگار در کنار درخشش سایر هنرهای اصیل ایرانی همچون فرش، موسیقی و معماری عنوان کرد.
استاد امیرخانی اظهار کرد: سرمایه‌های بی‌نظیر فرهنگ و هنر تمدن ایران ما همچون گنجی، جایگاه یگانه و برجسته‌ای را در کنار فرهنگ و هنر سایر تمدن‌ها به کشور ما اختصاص داده و این امر برای ما به عنوان نسل معاصر و خلف آن بزرگان و نوابغ ایجاد مسئولیت و وظیفه کرده است که در همان عیار و مقدار زمینه‌های رشد و دوام و بقای آن مقام را فراهم کنیم.

استاد غلامحسین امیرخانی

اقیانوسی از هنر
استاد رضا زدوار؛ نماینده وزارت ارشاد در انجمن خوشنویسان ایران و عضو شورای عالی خوشنویسان از دیگر بازدید کنندگان نیز اظهار کرد: این مجموعه بی نظیر که مملو از آیات و کتابت های قرآن در طول 1400 سال ظهور اسلام فضای اقیانوس گونه‌ای را ایجاد کرده است که انسان را در هنر نهفته در خود غرق می‌کند.
وی ضمن اشاره به زحمات بسیار در گردآوری این مجموعه به ابیاتی اشاره کرد و گفت:
گـر دریاها مـداد گـردد صــدبار        ور خـامه شود شاخ درخـتان بهار
کاغـذ شــود اوراق سـپهر زنـگار     نتوان صفـتش یکی نوشتن ز هزار
زدوار تصریح کرد: هرچه داریم از فرهنگ ماست که در راس آن قرآن است و در ادامه آثار بزرگان علمی و ادبی ما قرار دارند که هر کدام قله‌ای هستند و اگر اهل پژوهش فرصت گذارند هر آنچه به دنبال آن هستند در میان این نسخه‌ها خواهند یافت.
وی، داشته های غنی این مجموعه را سرمایه‌ای دانست که می‌بایست توسط اهل پژوهش به جریان افتد تا نسل‌های دیگر از آن سود برند.

استاد رضا زدوار


زدوار تاکید کرد: این بازدید فتح بابی برای آشنایی هر چه بیشتر اهل هنر با گنجینه نسخ خطی خواهد بود تا پژوهشگران این عرصه با الگوبرداری از آن این هنر را به دست نسل جوان منتقل کنند.
استاد صندوق آبادی نایب رئیس شورای عالی انجمن خوشنویسان ایران، استاد براتی مدیر اجرایی انجمن خوشنویسان ایران و مراوی، قربانی، محمدعلی فراستی، صالحی، سیدخانی، شیرازی و حجافی مقدم دیگر اساتیدی بودند که طی هیئتی از مرکز نسخ خطی کتابخانه مرکزی رضوی بازدید کردند.

 

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید