۱۴۰۲-۰۳-۲۰

دانشگاه علوم اسلامی رضوی به پوشش سامانه مدیریت یکپارچه کتابخانه‌ها پیوست

دانشگاه علوم اسلامی رضوی به پوشش سامانه مدیریت یکپارچه سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی پیوست.

به گزارش گنجینه رضوی، محمد نعیم آبادی؛ رئیس امور فناوری اطلاعات و ارتباطات کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی، سامانه یکپارچه کتابخانه‌ای آستان قدس رضوی را نرم‌افزار جامع مدیریت منابع و فرایندهای کتابخانه‌ای و آرشیوی برشمرد که مبتنی بر استاندادهای بین‌المللی ارائه شده است.
وی تصریح کرد: با راه‌اندازی این سامانه، کلیه بخش‌های کتابخانه مرکزی آستان قدس، مرکز اسناد و 60 کتابخانه وابسته در مشهد و شهرستان‌ها به صورت یکپارچه مدیریت می‌شود و کلیه مؤسسات آستان قدس رضوی همچون مراکز فرهنگی، دانشگاه‌ها، مؤسسات اقتصادی و درمانی نیز می‌توانند از این سامانه برای مدیریت منابع کتابخانه‌ای خود به صورت یکپارچه بهره‌مند شوند.

ایجاد داشبرد مدیریتی متمرکز
نعیم آبادی، طراحی این سامانه را یکی از دغدغه‌های مهم سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی خواند و امکان ارائه خدمات به مخاطبین به صورت یکپارچه و پرهیز از موازی‌کاری به همراه حفظ مدیریت مستقل کتابخانه‌ها از جمله مزایای این طرح به شمار می‌رود.
وی نتیجۀ یکپارچه‌سازی فرایند ساماندهی اطلاعات در خصوص کتاب و کتاب‌خوانی، در دست داشتن یک داشبورد مدیریتی متمرکز دانست که هرگونه گزارشی را در خصوص این فرایندها در دامنه آستان قدس امکان‌پذیر کرده و این امکان را می‌دهد تا کلیۀ مؤسسات آستان قدس کسری‌های کتاب خود را با گزارش‌گیری از این داشبورد مدیریت کنند.
نعیم آبادی ادامه داد: با استقرار این سامانه نیازی به صدور کارت‌های عضویت چندگانه نیست و اعضا تنها با ارائۀ کارت ملی، امکان بهره‌مندی از کلیۀ کتابخانه‌های آستان قدس رضوی را در تمامی مؤسسات و با توجه به سیاست‌های هر مؤسسه خواهند داشت.


دسترسی به بیش از یک میلیون و 200 هزار منبع
وی تصریح کرد: این سامانه در 60کتابخانه وابسته به سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی راه‌اندازی شده و دانشگاه علوم اسلامی رضوی اولین مجموعه فرهنگی رضوی بعد از کتابخانه‌های سازمان است که به این سامانه افزوده شده است.  
نعیم ابادی اظهار کرد: با توسعه صورت گرفته در فضای یکپارچه‌سازی شده، کاربران می‌توانند به بیش از یک میلیون 161 هزار منبع کتابخانه رضوی اعم از کتاب فارسی ، اسناد و مدارک فارسی، کتاب لاتین، اسناد دیداری و شنیداری، چاپ سنگی، پایان نامه فارسی، منابع جغرافیایی و پایان نامه لاتین و 48 هزار و 524 منبع موجود در دانشگاه علوم اسلامی رضوی دسترسی داشته باشند.

 

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید