۱۴۰۲-۰۳-۲۲

اهدای 145 جزوه قرآنی قرون 13 و 14 به مرکز نسخ خطی کتابخانه رضوی

145 جزوه قرآنی متعلق به قرون 13 و 14 هجری قمری موجود در مسجد معتمدالدوله کرمانشاه با صلاحدید امام جماعت این مسجد به مرکز نسخ خطی کتابخانه مرکزی رضوی اهدا شد.

به گزارش گنجینه رضوی، حجت الاسلام سیدمحمد احسان میرمعین متولی و امام جماعت مسجد معتمدالدوله کرمانشاه در این باره گفت: بنای مسجد یکی از بناهای مذهبی استان مربوط به دوران قاجاریه است که در زمان سلطنت محمدشاه قاجار توسط منوچهر خان معتمدالدوله گرجی حاکم کرمانشاهان در سال 1252 بنا شده است.
وی ادامه داد: این جزوات قرآنی توسط بانی ساخت مسجد در آنجا گذاشته شده و مسئولیت آن بر عهده امام جماعت آن قرار داده شد.
میرمعین با اشاره به نفیس بودن نسخ و عدم شرایط نگهداری مساعد آن در مسجد، بهترین مکان برای حفاظت از این جزوات قرآنی را کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی عنوان کرد.
عذرا یوسفی، رئیس امور مخازن نسخ خطی و چاپ سنگی، تعداد 13 جزوه از این مجموعه را کتابت شده در قرن 13 عنوان کرد که به خط نسخ مشکول خوش در کاغذ فرنگی نخودی تیره 16 صفحه‌ای نگاشته شده است.
وی ادامه داد: تعداد 86 جزوه از مجموع 145 جزوه قرآنی قرن 14 هجری قمری به خط نسخ مشکول عالی 9 سطری درکاغذ نباتی صنعتی کتابت شده که در جلد تیماج یک لای ضربی محفوظ شده است.
یوسفی همچنین به تعداد 46 جزوه دیگر به خط نسخ مشکول خوش 11 سطری کتابت شده در قرن 13 در کاغذ نخودی صنعتی و جلد تیماج ضربی اشاره کرد.
گفتنی است طی سال 1401 نیز 1324 نسخه خطی و 673 نسخه چاپ سنگی به این مجموعه اهدا شده است.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید