۱۴۰۲-۰۳-۲۳

پدیده هوش مصنوعی فرایندی برای حرکت به سمت آینده تمدن اسلامی

مدیر اسبق در شرکت های مایکروسافت و آمازون، پدیده هوش مصنوعی را فرایندی برای حرکت به سمت آینده تمدن اسلامی عنوان کرد.

به گزارش گنجینه رضوی، دکتر روح الله رحمانی دکتری هوش مصنوعی و یادگیری ماشین از دانشگاه واشنگتن سنت لوییس و خادم علم و فناوری حرم مطهر رضوی در کارگاه آموزشی که به همت اندیشگاه رضوی کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی برگزار شد، من تشریح جایگاه هوش مصنوعی در پیشرفت های اقتصادی، آن را از قوی‌ترین روش‌ها برای دعوت به اسلام خواند.

حرم مطهر فواره آینده تمدن اسلامی
وی در این جلسه که با استقبال گسترده‌ای روبرو بود، گفت: حرم مطهر رضوی محصور در حریم تعریف شده آن نیست و در واقع این مکان مقدس فواره آینده تمدن اسلامی است که برای معرفی آن به جامعه بشری نیازمند بهره‌مندی از فناوری‌های نوین علمی است.

الگو برداری آری، کپی برداری هرگز
دکتر رحمانی تصریح کرد: برای بهره‌مندی از هوش مصنوعی باید از دستاوردهای دیگر کشورها الگو برداری کرد و اگر این کار به کپی برداری منجر شود این فرایند با انتقال فرهنگ بیگانه همراه خواهد بود.
وی ادامه داد: تلاش باید برای رسیدن به تکنولوژی‌هایی باشد که در هیچ جای دنیا نیست و اگر بخواهیم به علم بالاتر برسیم باید به روش شهید تهرانی مقدم عمل کنیم. این شهید در آن دوره که تکنولوژی تولید صلاح در انحصار چند کشور بود با توکل به خدا و توسل به حضرات معصومین(ع) و تلاش ، قدم‌های بلند و ماندگاری را در این مسیر برداشت.

هوش مصنوعی و گارانتی با کیفیت
رحمانی در ادامه به نمونه‌هایی از استفاده هوش مصنوعی در صنایع و تاثیر آن در گارانتی‌های بلند مدت و با کیفیت تولیدات کارخانه‌های بهره‌مند از این فرایند اشاره داشت.
وی افزود: استفاده از هوش مصنوعی در بسیاری صنایع قطعه مرده را زنده کرده است، در این روش با نصب سنسورها بر روی جنس در حال تولید مدام خطاهای خود را بازگو کرده که این امر از ایجاد شرایط ناهنجار پیشگیری می‌کند.
رحمانی بهره‌مندی از این تکنولوژی را عاملی بر فروش بیشتر کالا و جلوگیری از بسته شدن کارخانه‌های کشورهای صاحب این فرایند عنوان کرد.
وی ایران را یکی از موفقترین کشورها در زمینه استفاده از هوش مصنوعی در حوزه سلامت خواند که ربات‌های جراح آن خواهان بسیاری دارد.
این استاد دانشگاه همچنین به ChatGPT به عنوان شاخه‌ای دیگر از هوش مصنوعی پرداخت که می‌تواند علاوه بر حل مسائل پیچیده در سطح دانشگاهی، مطالب وبلاگی تولید کند، متن آهنگ بسازد، صفحات HTML ایجاد کند و سایر مواردی از این دست را انجام دهد.

خصوصیت ها و مدل های هوش مصنوعی
وی یکی از مهمترین شاخصه‌های این فرایند را ترکیب آن با یک چیز دیگر مانند ریاضیات عنوان کرد و گفت هوش مصنوعی در خلاء معنا ندارد.
رحمانی، دانلود چند نرم افزار و ورود داده به آن و دریافت خروجی را یکی از ابتدایی‌ترین مدل‌های هوش مصنوعی خواند.
وی همچنین تجمیع برنامه‌ها برای ارائه یک راه حل، بهینه سازی الگوریتم‌ها و خلق الگوریتم‌های جدید و ایجاد رشته‌های جدید را به ترتیب صعودی از دیگر مدل‌های هوش مصنوعی برشمرد و به تشریح آن پرداخت.

بهره مندی از هوش مصنوعی در مراکز پژوهشی
وی در ادامه به میراث فرهنگی غنی بزرگان علمی و دینی تمدن ایران و اسلام در گنجینه نسخ خطی کتابخانه مرکزی رضوی اشاره کرد.
رحمانی گفت: کتابخانه رضوی فراتر از مکانی برای مطالعه است و بهره‌مندی از هوش مصنوعی در مکانی اینچنین ایجاد کننده بالاترین فرصت‌های پژوهشی است.
وی، استخراج موضوعات مندرج در نسخ خطی وخلاصه کردن متون آن بر پایه موضوعات مختلف، کشف معانی لغات قدیمی، سرچ موضوعی و آنالیزه کردن صفحات نسخه‌های خطی را بخشی از دستاوردهای پیاده‌سازی هوش مصنوعی در مرکز نسخ خطی عنوان کرد.
رحمانی این فرایند را کمکی بزرگ به جامعه پژوهشگر دانست و ادامه داد: در تمام فرایند بهره‌مندی از هوش مصنوعی باید به این نکته توجه داشت که هوش مصنوعی برای توانمندسازی انسان است نه اینکه جایگزین انسان شود.

ارائه خدمات به زائران بر پایه هوش مصنوعی
دکتر روح الله رحمانی ارائه خدمات به زائران در اشکال مختلف از جمله مکان‌یابی داخل حرم، خدمات ویلچر، امور گمشدگان و یافتن نیازمندان را عرصه‌ای دانست که برپایه هوش مصنوعی میتواند اتفاق افتد.

برپایی نخستین موکب علمی در اربعین حسینی
وی، اصل هوش مصنوعی بر اساس اسلام و تعالیم اهل بیت(ع) را بر پایه توکل توسل تلاش عنوان کرد که کپی‌برداری در این شعار حذف است.
عضو هیئت علمی دانشگاه تهران تصریح کرد: آنچه بر این اصول خلق شود هدیه‌ای از جانب اهل بیت(ع) به کل جهان هستی خواهد بود قوی‌ترین روش‌ها برای دعوت به اسلام همان علم است.
دکتر رحمانی، برپایی نخستین موکب علمی اربعین در نجف اشرف را بر پایه اصول تعریف شده عنوان کرد و افزود: آنچه در این موکب آن به پرداخته می‌شود علم‌هایی است که در زیارت اربعین به عنوان علت‌های اربعین به آن اشاره شده است.
وی، طرح سئوال، تحلیل سناریو، معیارسازی، بارش فکری، پرورش بهترین راه حل‌ها و در ادامه راهپیمایی اربعین به سمت کربلا و تجمیع نتیجه‌ها برای نوشتن سند راهبردی و ارائه نتایج را از برنامه های این موکب علمی خواند.

 

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید