۱۴۰۲-۰۴-۰۷

نمایش «جرعه‌ای از غدیر» در موکب فرهنگی کتابخانه مرکزی رضوی

روابط عمومی و امور بین‌الملل کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی همزمان با آغاز هفته ولایت، موکب فرهنگی «جرعه‌ای از غدیر» را برپا کرد.

به گزارش گنجینه رضوی، برگزاری نمایشگاه منابع مطالعاتی و پوستر بخشی از برنامه‌های این موکب فرهنگی است.

معرفی منابع با محوریت ولایت
در نمایشگاه منابع چاپی این موکب، قریب به 200 نسخه از منابع و آثار چاپی به زبان انگلیسی، عربی و فارسی کتابخانه مرکزی رضوی با موضوع غدیر به نمایش گذاشته شده است.
تعداد منابع چاپی موجود در کتابخانه آستان قدس رضوی به بیش از چهار میلیون نسخه در همه موضوعات علمی به‌ویژه در حوزه منابع اسلامی می‌رسد.
یکی از موضوعات مهم در منابع اسلامی مسئله خلافت و جانشینی پیامبر اکرم (ص) و ولایت امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام و واقعه غدیر خم است.
از میان 800هزار رکورد کتاب‌های چاپی و چاپ سنگی موجود در کتابخانه آستان قدس رضوی، نزدیک به ده‌هزار رکورد آن به منابع با محوریت ولایت و غدیر اختصاص پیدا کرده است.
همچنین از مجموع 77هزار نسخه خطی موجود 6 نسخه، از میان 13میلیون و 500هزار برگ سند موجود در اداره اسناد، 568  برگ سند و کتابخانه دیجیتال رضوی نیز نزدیک به 18هزار منبع را در این زمینه در اختیار دارد.

نمایشگاه پوسترهای غدیر
در این نمایشگاه تعداد 33 پوستر با محوریت موضوع ولایت و غدیر خم در ابعاد 100 در 70 نیز به نمایش گذاشته شده است.
 ایام غدیریه، ابلیس و شیطان در غدیر، غدیر در آیینه تاریخی، نقش آفرینان غدیر، برخی از دلایل برتری حضرت علی(ع) به تمام صحابه، حدیث منزلت، کتب حدیث غدیر از اهل سنت، فدک، راویان حدیث غدیر از علما، ماجرای سد الابواب، سپردن ودایع الهی به امیرالمومنین، ابلاغ سوره برائت، میلاد امام هادی(ع) و دو میراث گرانبهای ایشان، عید مباهله، نزول آیه محبت، واقعه هرشا، عید غدیر، نزول آیه تبلیغ، نزول لقب امیرالمومنین، نزول سوره هل اتی، لیله المبیت، احادیث نبوی درباره علی(ع)، از مدینه تا غدیر، اتمام حجت پیامبر(ص) در باب ولایت، برخی از وقایع هم زندگانی حضرت علی(ع) اهم موضوعات پوسترهای به نمایش درآمده در این نمایشگاه است.

میز خدمت فرهنگی
برگزاری میز خدمت از دیگر برنامه‌های این موکب فرهنگی است.
برگزاری مسابقه نقاشی برای کودکان و اهدای جوایز با حضور فعالان پاتوق فرهنگی کتابخانه، تبیین وقایع غدیر در قالب پرده‌خوانی با حضور نوجوان محمد اسماعیل پسندیده و شرح خطبه غدیر برای بزرگسالان با حضور خادمیاران کارشناس در حوزه دین و اسلام شناسی بخشی از برنامه‌های میز خدمت است.
همچنین کتابت احادیث و روایت‌های مربوط به غدیر با حضور اساتید انجمن خوشنویسان بخش دیگری از برنامه‌های این بخش بود که اساتید هنر خوشنویسانی خراسان همچون استاد فراستی رئیس انجمن خوشنویسان مشهد، آگاهی، سیدخوانی، احسان پور، نگاریان، قانعی و خانم ها مشکی‌باف و صادقی در آن به کتابت پرداختند.
این موکب در ورودی تالار قدس این کتابخانه به مدت 10 روز فعال خواهد بود و علاقه‌مندان می‌توانند در هفته ولایت از ساعت9تا 11صبح، عصرها16تا19 با مراجعه به کتابخانه مرکزی رضوی از خدمات فرهنگی آن بهره‌مند شوند.

 

 

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید