همزمان با ولادت امام هادی(ع) و عید غدیرخم
۱۴۰۲-۰۴-۱۳

نسخ خطی «زیارت جامعه کبیره» و «العمده ابن بطریق» رونمایی شد

همزمان با ولادت امام هادی(ع) و عید غدیرخم نسخ خطی «زیارت جامعه کبیره» و «العمده ابن بطریق» در یکصد و هفتادمین برنامه سه شنبه‌های علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی رونمایی و معرفی شد.

به گزارش گنجینه رضوی، زیارت جامعه کبیره، میراث گرانقدر دهمین پیشوای پیروان اهل بیت (ع) امام هادی (ع) حاوی غنی‌ترین محتوا درباره امامت و اصول عقاید شیعی است که با شهادت به یگانگی خدا و سلام بر خاندان پیامبر (ص) آغاز شده و بیش از 200 فضیلت برای اهل بیت (ع) در آن عنوان شده است.
در کتابخانه آستان قدس رضوی به عنوان یکی از بزرگترین کتابخانه‌های جهان اسلام در حال حاضر 200 نسخه خطی زیارت نامه شامل زیارت جامعه کبیره، زیارت عاشورا، زیارت رجبیه، زیارت امیرالمومنین، زیارت جوادیه وجود دارد.
یکی از نسخه‌های خطی نفیس مرکز نسخ خطی زیارت جامعه کبیره کتابت شده به سال 1258 هجری قمری با ترجمه به زبان فارسی است که عبارات متن به خط نسخ خوش و ترجمه به خط نستعلیق به سرخی 10 سطری در 27 برگ کتابت شده است.
این نسخه ارزشمند در سال 1269 هجری قمری وقف آستان مقدس رضوی شده است

نسخه 382 ساله العمده ابن بطریق
کتاب «العمدة فی عیون صحاح الاخبار فی مناقب امام الابرار» یکی از نسخه‌های خطی نفیس مرکز نسخ خطی کتابخانه مرکزی رضوی است که مشتمل بر فضائل و مناقب حضرت علی (ع) و ذکر روز غدیر خم است.
این نسخه که به زبان عربی کتابت شده تألیف شمس الدین ابوالحسن یحیی بن حسن بن حسین بن علی بن محمد بن بطریق محقق متکلم محدث رجالی از اکابر علمای امامیه (قرن 6 هـ.ق) معاصر با ابن ادریس است.
نسخه موجود در کتابخانه مرکزی با قدمت 382 سال در سال 1062 توسط ابراهیم بن عبد النبی بن محمد علی بن حسن نجفی جعفری در 21 صفحه کتابت شده و توسط بابا مشار در اردیبهشت 1346 وقف کتابخانه حرم مطهر رضوی شده است.

توسعه فکری امام شناسی با تدبر در زیارت جامعه کبیره
حجت الاسلام و المسلمین محمدحسین پاکدامن پژوهشگر بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی، سخنران این مراسم، زیارت جامعه کبیره را كاملا منطبق با ادبيات آيات قرآن مجيد و روايات عنوان کرد که در آن مقام خليفه ‏اللَّه را براى پيامبران و اولياى الهى بيان مى‌كند.
وی تصریح کرد: با دقت و تدبر در زیارت جامعه کبیره و مطالعه روایات وارد شده درباره امامان (عليه السلام) مى‌توان به توسعه فكرى در حوزه امام شناسى دست يافت.
پاکدامن همچنین به روایتی از امام علی(ع) در جلد 26 بحارالانوار مرحوم علامه مجلسى اشاره کرد که ایشان نقل كرده اند: «. . . ما را «رب» و پروردگار نخوانيد ولى در فضل و برترى ما هر چه مى‌خواهيد بگوييد ليكن بدانيد كه نه تنها به حقيقت فضائلى كه خدا براى ما قرار داده است نمى‌رسيد بلكه به اندكى از آن نيز نمى‌رسيد زيرا ما آيات و دلايل خدا، حجت، خليفه و جانشين، امين، وجه، چشم و زبان او هستيم».
پاکدامن اظهار کرد: اگر انسانى به مقام ولايت و خلافت الهى نائل شود معرفت و آگاهى وى به مرز وحى و الهام رسيده و توانمندى‌هايش نيز در حد معجزه خواهد شد و آگاهى و توانمندى و رفتارش نيز در اوج قله خواهد بود.
شایان ذکر است در این مراسم که در موکب فرهنگی غدیر کتابخانه مرکزی رضوی واقع در ورودی تالار قدس برگزار شد، علوی تبار فرمانده حوزه بسیج آستان قدس رضوی و معاون پشیبانی و اداری حرم مطهر رضوی به همراه هیئت همراه حضور به هم رساند.

 

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید