به همت اندیشگاه رضوی صورت گرفت؛
۱۴۰۲-۰۴-۱۵

بررسی پویانمایی «پس از من» با محوریت غدیرخم در کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی

به همت اندیشگاه رضوی، نشست نقد و بررسی پویانمایی «پس از من» با محوریت واقعه غدیرخم در کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی برگزار شد.

به گزارش گنجینه رضوی، این نشست به مناسبت فرارسیدن عید سعید غدیر با حضور مهدی مغربی طراح و تولیدکننده پویانمایی «پس از من» و جمعی از مدیران، کارشناسان و پژوهشگران سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی و همچنین اعضای کتابخانه مرکزی این آستان مقدس در محل ورودی تالار قدس این کتابخانه در حرم مطهر حضرت رضا(ع) برپا شد.
در ابتدای این نشست طراح و تولیدکننده این پویانمایی به دغدغه‌های خود در دوران ادامه تحصیلش در کشور آمریکا اشاره و بیان کرد: در این دوران متوجه خلاءهای موجود در تولید آثار فرهنگی و رسانه‌ای با محوریت اهل بیت(ع) به زبان انگلیسی برای مخاطبان خارج از کشور و فقدان چنین محتواهایی در بستر مجازی یوتیوب شدم.
مهدی مغربی ادامه داد: وقتی محصولات فرهنگی بین‌المللی برای معرفی مذهب شیعه به مخاطبان انگلیسی زبان علاقه‌مند نداشته باشیم، نشان می‌دهد کم‌کاری از سوی ما است.
وی گفت: در این راستا در اوقات فراغتم به بررسی و پژوهش در خصوص تاریخ زندگی 12 امام شیعه پرداختم و پس از حدود 6 سال موفق به تدوین و انتشار کتابی در این خصوص به زبان انگلیسی شدم. در ادامه این فعالیت‌های پژوهشی، کتابی نیز با محوریت حضرت ابوطالب(ع) پدر امام علی(ع) به زبان انگلیسی به چاپ رساندم.
مغربی افزود: در ادامه این پژوهش‌ها، با توجه به اهمیت واقعه غدیرخم به بررسی جغرافیای غدیر پرداخته و اثر مستندی نیز در این خصوص تهیه کردیم.

 
دلایل ماندگاری غدیر
این پژوهشگر بیان کرد: در گام بعدی، تولید پویانمایی «پس از من» با همکاری ابراهیم علی‌نژاد به عنوان نویسنده فیلم‌نامه اثر با هدف آشنایی مردم با شرایط بیان خطبه غدیر، جغرافیای غدیر، متن خطبه پیامبر اکرم(ص) در واقعه غدیر و نقش منافقین، در دستور کار ما قرار گرفت.
وی افزود: در تولید این اثر از نظرات آیت الله یوسفی غروی و همچنین جلد اول کتاب ارزشمند «الغدیر» علامه امینی استفاده کردم.
به گفته مغربی، هوای به شدت گرم روز بیان خطبه غدیر و مکان آن که در محل آبگیر غدیر و دور از جاده اصلی در مسیر مکه به مدینه بود و همچنین اعلام بدون برنامه قبلی آن توسط پیامبر اکرم(ص) موجب ماندگاری واقعه غدیرخم شد و منافقین نتوانستند آن را برهم بزنند.
وی با اشاره به اینکه واقعه غدیرخم، از معدود حوادث تاریخ اسلام است که اصل آن را همگان قبول دارند، تصریح کرد: هدفم در تولید این اثر پویانمایی حدود 11 دقیقه‌ای، بیان اصل خطبه غدیر بود.
طراح و تولیدکننده این پویانمایی گفت: قبول دارم که به دلیل برخی از محدودیت‌ها، نتوانستیم اثر پویانمایی کامل‌تری تهیه کنیم که جزئیات بیشتری از واقعه غدیرخم را به مخاطبان نشان دهد، اما امیدوارم تولید این اثر به تولید محتواهای فرهنگی و رسانه‌ای توسط سایر فعالان و تولیدکنندگان دغدغه‌مند در این حوزه با توجه به خلاءهای موجود منجر شود.
همچنین در این نشست، پویانمایی «پس از من» به نمایش درآمد و جمعی از حاضران به نقد و بررسی آن پرداخته و دیدگاه های خود را درباره این پویانمایی بیان کردند.
شایان ذکر است، دکتر مهدی مغربی طراح و تولیدکننده پویانمایی «پس از من»، پژوهشگر و عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد است که در رشته عمران گرایش محیط زیست از دانشگاه ایالتی نیویورک فارغ التحصیل شده است.

 

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید