در ادامه سلسله نشست‌های خوانش متون دفاع مقدس کتابخانه مرکزی رضوی
۱۴۰۲-۰۴-۲۲

کتاب «آقا رسول» زندگینامه شهید رسول کشاورز نورمحمدی خوانش شد

کتاب «آقا رسول» زندگینامه شهید رسول کشاورز نورمحمدی در ادامه سلسله نشست‌های خوانش متون دفاع مقدس کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی با حضور نویسندگان این عرصه مورد تحلیل قرار گرفت.


به گزارش گنجینه رضوی، لیلا رستم‌خانی مدیر کارشناس فرهنگی از نویسندگانی است که نویسندگی را در زمینه های مختلف موضوعی تجربه کرده است.

آشنایی با گروه خط مقدم و آغاز کار
آقا رسول سومین کتاب رستم خانی است که توسط انتشارات نشر دهم منتشر شده است. وی می‌گوید: موضوع ۲ کتاب قبلی‌ام عرفانی و داستانی بود. اما همیشه دلم می‌خواست از شهدا بنویسم تا اینکه با گروه خط مقدم آشنا شدم. فعالیت این گروه در زمینه شهداست و محتواهای زیادی را در این زمینه تولید می‌کند. یکی از روزها در دفتر آثار رسیده از شهدا و خانواده‌هایشان، متنی در زمینه شهید رسول کشاورز خواندم و همانجا جرقه نوشتن کتاب در ذهنم زده شد.
وی به فعالیت‌های خود برای گردآوری اطلاعات لازم اشاره داشت و گفت: در آغاز کار پرونده اطلاعات شهید را مطالعه کردم که بسیار کلی گویی شده بود. بر این اساس کار از صفر شروع شد و برای جمع آوری مطالب با 30 نفر از دوستان، همرزمان، اقوام و خانواده شهید مصاحبه انجام دادم.

توسل به شهید در سختی‌های نوشتن
رستم خانی افزود: در ادامه جمع‌آوری مستندات به بخشی از زندگی شهید وارد شدم که ایشان وارد گردان تخریب شد و تحت نظر شهید عبدالله نوریان قرار گرفت و بسیار تحت تاثیر وی قرار گرفت. کسب اطلاعات در خصوص این بخش از حضور شهید در جبهه با سختی‌هایی همراه بود و فرد مصاحبه شونده همکاری نکرد.
وی تصریح کرد: طی کردن این طریق تنها با حمایت‌های شهید میسر بود و هر جا به سختی خوردم بر سر مزارش حاضر شدم و به وی متوسل شدم و به این طریق مسیر باز شد و با لطایف الحیلی موفق به گفتگو با همرزم ایشان شدم.
از دیده شدن فراری بود
این نویسنده افزود: از ویژگی‌های بارز شهید که از اطرافیان او بسیار شنیدم فرار کردن از دیده شدن بود و حتی همسر ایشان نمیدانست که فرمانده جنگ است و خیلی کم عکس می‌گرفت و بیشتر سادات را جذب گروهان می‌کرد و بارها در جواب همسرش که می‌پرسید در جنگ چه می‌کنی جواب می‌داد کمپوت برای رزمنده‌ها باز می‌کنم.

بعد از 36 سال پدرش را شناخت
رستم‌خانی ادامه داد: روز ولادت فرزند شهید با روز بازگشت پیکر شهید در یک روز اتفاق افتاده بود و فرزند شهید در هیچ گفتگو و مصاحبه‌ای حاضر نشد زیرا تمامی این سال‌ها با این سئوال زندگی کرد که پدر با وجود 2 فرزند چرا به جبهه رفت.
اما زمان رونمایی کتاب زهرا خانم دختر شهید آمد و خبر رسید که وی بعد از 36 سال پدرش را شناخت و صاحب پدر شد و تمام لطف نوشتن این کتاب زنده کردن خاطرات پدر برای دختر بود.
روایتی از غواصان گروهان غواصی والعادیات در دو جلد و زندگی نامه شهید احمد ساربان‌نژاد از فرماندهان لشگر سیدالشهدا از جمله دیگر آثار این نویسنده است که در دست اقدام قرار دارد.

روایتی در قالب دانای کل
مریم عرفانی نویسنده  ادبیات داستانی دفاع مقدس و منقد ادبی پیرامون این اثر می گوید: کتاب آقا رسول ماحصل گفتگو با 30 نفر است که به صورت  دانای کل روایت شده است.
وی افزود: اکثر کتاب‌های دفاع مقدس از زبان مصاحبه شوندگان است و کار تا حدودی آسانتر است. اما در دانای کل روایت داستان به شکلی که خط داستان به هم نخورد کار سختی است و در این کتاب از هم گسستگی مطالب وجود ندارد.
کتاب «آقا رسول» زندگینامه شهید رسول کشاورز نورمحمدی، نوشته لیلا رستم‌خانی در 14 فصل با عناوین قلب تپنده زمین، کوشک طلائی، عطش آلواتان، پاتوقی برای عاشقی، پاسدار رسول کشاورز، فصلی نو، تار و پود برادری، جزیره، چای محبت حسین، فرمانده‌ای شیرین، کوچ، دو پروانه عاشق و پرواز تنظیم شده و در صفحات پایانی کتاب تصاویر شهید و اسناد و نامه‌های ایشان درج شده است.
فصل اول و آخر کتاب بخش مشترک شهادت است و آنچه در میان بیان شده از دوران کودکی تا دوران جنگ شهید را بیان می‌کند.

 

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید