طی نشست تخصصی توسط کتابخانه تخصصی قرآن و اهل بیت(ع) حرم مطهر رضوی
۱۴۰۲-۰۴-۲۲

عرصه‌های جهادی امیرالمومنین (ع) در نهج البلاغه مورد بررسی قرار گرفت

عرصه‌های جهادی امیرالمومنین علیه‌السلام در نهج‌البلاغه در دومین نشست تخصصی که توسط کتابخانه تخصصی قرآن و اهل بیت(ع) حرم مطهر رضوی برگزار شد، با حضور استاد و مدرس نهج البلاغه مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش گنجینه رضوی، طی این جلسه که در اتاق کنفرانس کتابخانه مرکزی حرم مطهر رضوی برگزار شد، دکتر سید محسن هاشمی نهج ‌البلاغه حیات امیرالمومنین علی(ع) را تماما جهاد خواند که به دو دوره قبل و بعد از رحلت حضرت ختمی مرتب (ص) تقسیم می‌شود.
وی تصریح کرد: امیرالمومنین از عنفوان جوانی در آغاز دعوت علنی اسلام، آمادگی خود را در یاری رسول الله (ص) اعلام کرد، لیلة المبیت در بستر پیامبر خوابید و در غزوات بدر، احد، خندق، خیبر و حنین نقش آفرینی کرد و در غزوه خندق نیز پیامبر (ص) در حق ایشان فرمودند: «ضربة علی یوم الخندق افضل من عبادة امتی»

عرصه‌های مختلف زندگی امیرالمومنین
هاشمی، دوره پس از رحلت پیامبر اسلام را مرحله جدیدی از زندگی ایشان برشمرد و گفت: نخستین عرصه از اقدامات امیرالمومنین علی (ع) 25 سال تلاش برای حفظ اسلام است که به غلط حتی از سوی خود ما شیعیان به سال‌های خانه نشینی حضرت نام برده می‌شود و این در حالی است که شاهد هستیم  ایشان در عصر خلفا، از ایجاد تفرقه و چندگروه شدن و پراکندگی جامعه جلوگیری و اسلام را از خطر حمله دشمنان اسلام و نابودی حفظ کردند.
وی جهاد اقتصادی را دومین عرصه از زندگی آن حضرت پس از رحلت پیامبر عنوان کرد و افزود: امام علی(ع) از لحظات آغازین بیعت، مواضع خود را به صورت صریح و شفاف اعلام فرموده و ابراز داشتند که براساس کتاب خدا و سنت رسول خدا عمل خواهند کرد و همگی در برابر بیت‌المال مساوی خواهند بود.
مدرس نهج البلاغه به مبارزه با انحرافات اعتقادی بعنوان عرصه‌ای دیگر از زندگی ایشان اشاره کرد که به مبارزه با خوارج و تفکر آنان پرداختند.
 وی اظهار کرد: ارائه جهان بینی صحیح توحیدی و اسلامی در مواجهه با گروه‌های منحرف فعال در جامعه آن دوران عرصه دیگری از زندگی آن حضرت است که مباحثی نظیر توحید، عدل، نبوت، امامت، معاد و ... همگی از مباحث مطروحه آن زمان است که در نهج البلاغه موجود است.
هاشمی همچنین به نامه 53 نهج البلاغه امیرالمومنین اشاره دارد که طی آن تمامی ویژگی‌های یک جامعه سالم اسلامی که از آن به « مدینه فاضله علوی» تعبیر می کنیم، شرح و تبیین می‌کند.

 

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید