۱۴۰۲-۰۵-۰۱

امنيت و مسايل سرزمينی در خليج فارس: جغرافيای سياسی دريايی

کتاب امنيت و مسايل سرزمينی در خليج فارس: جغرافياي سياسي دريايي نأليف پيروز مجتهدزاده، تحقیقی است در زمینۀ امنیت و اختلافات سرزمینی و مرزی در خلیج فارس كه در آن بیشتر به دو نكتۀ اصلی توجه شده است: 1ـ اختلافات ایران و امارات متحده عربی بر سر مالكیت جزایر سه گانه، 2ـ اختلافات قطر و بحرین بر سر تعدادی از جزایر و پایاب‌های دریایی.

       كتاب امنيت و مسايل سرزميني در خليج فارس از مقدمه و چهار بخش تشكیل شده است. در مقدمه، مباحث تئوریك و كلیات و مفاهیم اصلی بحث، مطرح شده كه از آن جمله است: اندیشه‌های جهان گرایانه و واقعیت‌های منطقه‌ای، سرزمین و مرز در جغرافیای سیاسی، مفهوم مناطق ژئوپلیتیك، منطقه ژئوپلیتیك خلیج فارس و تكامل مفهوم "مرز "در خلیج فارس. بخش اول با عنوان خلیج فارس : امنیت و مسایل سرزمینی ، شامل مباحثی است دربارۀ امنیت در خلیج فارس و نقش و اهمیت تنگۀ هرمز در روابط ایران با كشورهای منطقه.
 بخش دوم به بحث درباره مبانی تاریخی و جغرافیایی در خلیج فارس اختصاص می‌یابد. در این بخش، ابتدا به پیشینۀ تاریخی حضور ایرانی‌ها و اعراب در خلیج فارس، ایرانی‌های بومی و ساكنان قرون وسطایی این منطقه، همچنین خلاصه‌ای از تاریخ خلیج فارس از ظهور اسلام تا دوران معاصر اشاره شده، سپس دربارۀ مرزهای دریایی در خلیج فارس میان كشورهای ایران، بحرین، عربستان، قطر، امارات متحده عربی و عمان بحث شده است .بخش سوم به بررسی تاریخچه و چگونگی شكل‌گیری و روند اختلافات سرزمینی و مرزی قطر و بحرین اختصاص یافته و آخرین بخش نیز دربارۀ اختلافات سرزمینی و مرزی ایران و امارات متحدۀ عربی بر سر جزایر تنب كوچك و بزرگ و ابوموسی است. این بخش با مرور پیشینۀ تاریخی، آغاز می‌شود و با ارزیابی تحولات دهه‌ها و سال‌های اخیر، با توجه به سیاست‌های خارجی دو كشور و نقش بیگانگان ادامه می‌یابد، حتی مباحث حقوقی و مكاتبات و حوادث مرتبط با موضوع فروگذار نشده است .
      كتاب امنيت و مسايل سرزميني در خليج فارس: جغرافياي سياسي دريايي،  با پنج ضمیمه شامل اسنادی از مكاتبات، توافقنامه و شكایت نامه‌ها، در ارتباط با اختلاف سرزمینی ایران و امارات، همچنین فهرست منابع و فهرست اسامی به پایان می‌رسد.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید