۱۴۰۲-۰۵-۰۷

«زمانی برای عاشقی» برگی از زندگی سردار شهید محسن عینعلی در نشست ادبی شمس نقد و بررسی شد

کتاب «زمانی برای عاشقی» خاطرات معصومه خدابخشی همسر سردار شهید محسن عینعلی به قلم لیلا گودرزیان‌فرد که در کمتر از سه ماه به چاپ چهارم رسید، طی برنامه نشست ادبی شمس سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

به گزارش گنجینه رضوی، این اثر عاشقانه‌های یک فرمانده، براساس خاطرات همسر سردار شهید حاج محسن عینعلی فرمانده گردان قاسم بن الحسن (ع) تویسرکان است که توسط انتشارات حماسه ماندگار اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس همدان در بهار سال ۱۴۰۲، به چاپ رسیده است.
این کتاب روایتی است عاشقانه از یک زندگی در دل جنگ، شرح حال دختری از روستای قلعه آقابیگ تویسرکان است که بعد از شهادت محسن به احترام این شهید عین‌آباد نامیده می‌شود.

برای دفاع از اسلام از عشق گذشت
لیلا گودرزیان‌فرد نویسنده اثر که از استان همدان به این جلسه آمده است در خصوص چرایی نوشتن پیرامون شهدا گفت: احترام به شهدا و رعایت ادب در محضر خانواده‌های ایشان تربیتی است که از مادرم دارم و همین امر باعث شد زندگی شهدا را برای نوشتن انتخاب کنم.
وی ادامه داد: این کتاب از حس عاشقانه خانواده‌های مذهبی نسبت به هم سخن می‌گوید. رزمنده‌های ما آدم‌های خشکه مذهبی نبودند و این زوج عاشقانه همدیگر را دوست داشتند اما شهید که فرمانده گردان بود برای دفاع از اسلام و مرزهای مسلمین از عشق گذشت. تجربه نوشتن در خصوص همسر شهید را داشتم و در گفتگو با همسر سردار شهید فهمیدم محسن برای معصومه همان محسن روز اول است. دختری در عنفوان جوانی عاشق مردی می‌شود که تشنه نبرد با دشمن است.
گودرزیان قسمت تلخ همه آثار دفاع مقدس را زخم زبان‌های مردمی عنوان می‌کند که نه تنها خود قدمی برای جهاد برنداشتند بلکه برای آنان که رفتند نیزحرمتی قائل نبودند و چه بسا نمکی بر زخم‌های آنها می‌شدند.

استانداردسازی متون دفاع مقدس
حمید جهانگیر فیض آبادی از رزمندگان جنگ تحمیلی، نویسنده آثار دفاع مقدس و منتقد ادبی، با اشاره به علاقه شهدا به خانواده هایشان به خاطره‌ای از روحانی شهید امینی متخصص تخریب اشاره‌ای داشت و گفت: در شب عملیات شهید دلتنگ فرزندش صادق شده بود و برای رفع این دلتنگی با پتو عروسکی درست کرده بود و نام فرزندش را بر آن گذاشته بود و با آن بازی می‌کرد.
وی افزود: شهدا بسیار به خانواده‌های خود عشق می‌ورزیدند که پرداختن به هر کدام می‌تواند الگوی زندگی برای نسل امروز باشد و این امر را رهبری با عبارت «هر شهید یک کتاب» بارها مورد تاکید قرار داده‌اند.
جهانگیری همچنین توجه به ویراستاری متون دفاع مقدس را یکی از دغدغه‌های ناشران برشمرد و افزود: آثار دفاع مقدس باید توسط متخصصان نظامی بازخوانی و مورد ویرایش محتوایی قرار گیرد تا آثاری که به چاپ می‌رسند از هر نوع اشتباه مباحث تخصصی نظامی خالی باشند.
استاد علی‌رضا میری نیز با تاکید بر این موضوع تصریح کرد: پرداختن به ویراستاری صحیح می‌تواند جای کتاب‌های دفاع مقدس را در میان ادبیات عام باز کند.

مخاطبی به وسعت ایران
محمد برخوردار، مدیر تاریخ، آموزش و ادبیات اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس همدان گفت: هیچ کتابی بی نقد نیست الا قرآن کریم و جهاد شهید با این کتاب کامل شد.
وی افزود: پرداختن به نمادهای محلی منطقه محل سکونت شهید و ترسیم فضای تویسرکان باعث شده است این کتاب مخاطبی به وسعت ایران داشته باشد.
برخوردار، اغراق نکردن، حاشیه نرفتن و صداقت بیان در بازگو کردن خاطرات را از شاخصه‌های راوی خواند که در کتاب به خوبی مشهود است.
وی همچنین کتاب را پر از فراز و نشیب‌هایی دانست که زیبایی کار را مضاعف کرده است.

محتوایی که برای جامعه نیاز بود
ابوالقاسم محمدزاده دیگر نویسنده دفاع مقدس حاضر در این جلسه زندگی شهدا را دارای دو محور زندگی دنیوی و خرج کردن آن برای زندگی اخروی خواند.
وی گفت: محتوای زیبای این کتاب و عاشقانه هایی که در آن اشاره شده نیاز فعلی و تاثیرگذار در جامعه است و این درک برای جوانان ما حاصل می‌شود که شهدایی که تمام زندگی خود را در راه دفاع از اسلام و مسلمین گذاشتند نیز عاشقانه‌های زیبایی در زندگی خود داشتند که در راه این هدف از آن گذشتند.

 

تربیت ولایی مادران سکوی پرواز شهیدان شد
خانم دهنوی خواهر 3 شهید انقلاب و دفاع مقدس با اشاره به بخش‌هایی از متن کتاب گفت: زمینه‌ای که باعث شد شهید، شهید شود تربیت پدر و مادر بود.
وی تصریح کرد: بارها شاهد هماهنگی پدر و مادر در تربیت فرزندان و دغدغه آنان برای قرار گرفتن در مسیر ولایت بوده‌ام و این تربیت سکوی پرواز شهیدان شد که در بسیاری از آثار نویسندگان از پرداختن به آن غفلت کرده‌اند.   
سرهنگ آزادی مدیر اجرایی شهدای هماهنگی حفظ آثار همدان، سرهنگ یوسفی مدیر پیشکسوتان شورای هماهنگی حفظ آثار استان همدان و جمعی از خواهران و اعضای خانواده شهدا از دیگر مهمانانی بودند که در این جلسه شضرکت کردند.

برگی از کتاب
«برای آخرین بار چند دقیقه‌ای قبل از خاکسپاری‌اش می‌رود کنار مزارش همان جایی که عهدشان را بستند روبروی مزار رفقای شهیدشان نویسنده کتاب این لحظات را اینگونه روایت می‌کند: رفتم روبروی مزارش، باران می‌بارید. لباسم خیس خیس شده بود. خیس وگِلی روی خاک‌های آب گرفته نشستم آنجا روبه روی همان گلزار شهدایی که قبل از عقدمان باهم رفته بودیم. خیره شدم به مزارش که آماده می‌شد. دستم را بردم روی خاک‌های گل شده. از شدت درد چنگ می‌زدم و آب باران از لابه‌لای انگشتانم سرازیر می‌شد و روی زمین می‌ریخت.
 نیم ساعت منتظر شدم تا پیکرش را بیاورند. زمان عاشقی هنوز تمام نشده بود باید عهدش را در همان جایی که باهم عهد بسته بودیم یاد‌آورش می‌شدم. . . .»
شهید محسن عینعلی فرمانده گردان ۱۵۳ لشکر ۳۲ انصارالحسین (ع) بود که در ۲۷ اردیبهشت ۱۳۶۵ در منطقه عملیاتی جزیره مجنون به شهادت رسید.

 

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید