طی سومین نشست تخصصی نهج‌البلاغه از سری نشست‌های قرآن و حدیث پژوهی
۱۴۰۲-۰۵-۰۷

امنیت از منظر امیرالمومنین (ع) با تاکید بر امنیت اجتماعی مورد بررسی قرار گرفت

امنیت از منظر امیرالمومنین (ع) با تاکید بر امنیت اجتماعی طی سومین نشست تخصصی نهج البلاغه از سری نشست‌های قرآن و حدیث‌پژوهی که توسط کتابخانه تخصصی قرآن و اهل بیت(ع) حرم مطهر رضوی برگزار می‌شود، با حضور استاد و مدرس نهج البلاغه مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش گنجینه رضوی، دکتر کریم پارچه‌باف دولتی امنیت را سنگ زیربنای حیات فردی و اجتماعی و پیش شرط هر گونه توسعه، رشد، رفاه و ارتقای مادی و معنوی عنوان کرد.  

ایجاد امنیت مهمترین انتظار از حکومت‌ها
وی امنیت را یکی از شئون اصلی و بلکه انتظار نخست انسان‌ها از حکومت‌ها دانست و تصریح کرد: همانگونه که امنیت برای حیات بشر ضروری است نبود آن نیز خلا بزرگ و عمیقی را در زندگی انسان ایجاد می‌کند.
پارچه‌باف افزود: زمانی که خوارج از عبارت ان الحکم الا لله، شعار لا حکم الا لله را برگرفتند و از این شعار صحیح برداشت ناصوابی داشتند و هر حکومتی غیر از حکومت مستقیم الهی را نفی می‌کردند، امیرالمومنین علی (ع) جایگاه حکومت را تشریح و برقراری نظم، امنیت و آرامش را از وظایف اصلی حکومت بر می‌شمرند.
وی با اشاره به سخنی از پیامبر(ص) که می‌فرمایند: امنیت و سلامت دو نعمتی هستند که قدرشان شناخته نمی‌شود، اظهار کرد: امام علی(ع) نیز در جای جای نهج البلاغه به مبحث امنیت توجه داشته و بر این خصوص تاکید دارند.

امنیت؛ ایجاد کننده زیرساخت‌های توسعه
وی امنیت خانوادگی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، قضائی، امنیت مرزی، دفاعی و امنیت معنوی را از مهم‌ترین انواع امنیت فردی و اجتماعی برشمرد که می‌توان از فرمایشات امام علی(ع) در نهج البلاغه استخراج کرد.
پارچه‌باف با بیان اینکه امام علی (ع) در دوره حکومت خود موضوع امنیت را به عنوان زیرساخت اجتماعی توصیف کردند، افزود: سلامت و امنیت خانواده برای اعضای آن و برای امنیت جامعه ضروری و حیاتی است و در خانواده علوی بر پایه تعالیم اسلام امنیت روانی خانواده بر عهده زن خانواده است
وی تهاجم فرهنگی را مهم‌ترین عامل از بین رفتن امنیت فرهنگی دانست و اظهار کرد: اگر حکومت و مسئولان جامعه به تهاجم فرهنگ‌های دیگر بی‌توجه باشند در مدتی کوتاه با جامعه‌ای بی‌فرهنگ و یا دارای فرهنگ ضعیف روبه رو خواهیم بود.
این استاد دانشگاه همچنین با اشاره به امنیت اجتماعی به عنوان گسترده‌ترین امنیت جامعه، آن را زمینه‌ساز ایجاد امینت در سایر شئون سیاسی اقتصادی و خانوادگی عنوان کرد.  
پارچه‌باف گفت: تقوا، رعایت عدالت، رشد ملکات و فضایل اخلاقی، احترام به حقوق دیگران، برخورد مناسب با هنجارشکنی‌ها، رفع فقر و تنگناهای اقتصادی توده‌های مردم، پای بندی به آزادی‌های مشروع از جمله عوامل تاثیرگذار در تقویت امنیت اجتماعی است که عموم آن در نامه 53 به مالک اشتر آمده است.
وی همچنین امر به معروف و نهی از منکر را یکی از مسائلی که عمیقا با امنیت اجتماعی مرتبط است برشمرد و افزود: امنیت اقتصادی جامعه با تلاش و باور جمعی شکل می‌گیرد و بدون این که مردم بخواهند به استقلال و امنیت اقتصادی دست یابند محقق نمی‌شود.

 

 

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید