همزمان با روز خبرنگار در یکصد و هفتاد و پنجمین برنامه سه‌شنبه‌های علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی
۱۴۰۲-۰۵-۱۷

روزنامه آزادی با نیم قرن محلی نگاری در صد سالگی رونمایی شد

همزمان با روز خبرنگار و صد سالگی انتشار روزنامه آزادی در یکصد و هفتاد و پنجمین برنامه سه‌شنبه‌های علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی با همکاری رادیو زیارت از روزنامه «آزادی» با نیم قرن محلی نگاری رونمایی شد.



به گزارش گنجینه رضوی، این برنامه در مجتمع فرهنگی صبا و با همکاری رادیو زیارت برگزار شد که با پخش زنده در این رادیو همراه بود.

120 سال روزنامه نگاری در خراسان
جمیله جهانی، کارشناس مطبوعات آستان قدس رضوی در مراسم رونمایی از این روزنامه، قدمت روزنامه نگاری رسمی در خراسان را دارای قدمت 120 ساله عنوان کرد که با انتشار روزنامه ادب در سال 1318 قمری توسط ادیب الممالک فراهانی آغاز شد.
وی، دوران حکومت پهلوی را جوی همراه با فشار و اختناق برای روزنامه‌ها خواند و گفت: در این دوران روزنامه‌ها مدام در حال سرکوب شدن و توقیف و تعطیلی بودند و اگر کسی می‌خواست روزنامه‌ای را منتشر کند باید همسو با سیاست‌های دربار مطلب می‌نوشت.  
جهانی به تک روزنامه‌هایی اشاره کرد که هر چند وابستگی به دولت و دربار نداشتند اما به دلیل ماهیت‌های درونی اجتماعی یا نوع مطالب ادبی و علمی با فشارهای بیرونی منتشر و سالیان طولانی بین خوانندگان توزیع شدند.
این کارشناس مطبوعات، روزنامه «آفتاب شرق» و «آزادی» در خراسان را از این دسته مطبوعات خواند و گفت: مندرجات روزنامه آزادی که خرداد 1304 منتشر شد شامل اخبار داخلی و خارجی و اخبار ایالت خراسان، اعلان‌های ثبت و مقالات مختلف بود.
وی تصریح کرد: این روزنامه از معدود روزنامه‌هایی است که پس از تغییر حکومت در سال 1304 به انتشار خود ادامه داد و 49 سال کامل و به صورت مدام منتشر شد تا اینکه پس از انتشار شماره 4177 در خرداد 1353 و با فوت علی اکبر گلشن در 29 تیر همین سال امتیاز روزنامه لغو و انتشار آن متوقف شد.
جهانی، با اشاره به نوسان تعداد شماره چاپ شده این روزنامه، میانگین چاپ و نشر آن در یک سال را 85 نسخه عنوان کرد و افزود: عمده مطالب روزنامه آزادی به قلم علی‌اکبر گلشن آزادی مدیر روزنامه است که بیش از هزاران مقاله و مطلب در زمینه‌های مختلف نگاشته است.

جریان عاشورا جنگ رسانه‌ها بود
حجت‌الاسلام سیدجلال حسینی، رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی گفت: تقابل بین حق باطل از دوره خلقت آدم اتفاق افتاد و این تقابل تا قیامت باقی است و آنجا که حق زمین خورد وآنجا که اولیا حق شهید شدند این کار با ابزار رسانه رقم خورده است.
وی افزود: جریان عاشورا جنگ رسانه‌ها بود و این رسانه باعث بر عکس جلوه دادن حق بود و آنجا که اولیا حق شهید شدند  در واقع کشته رسانه هستند به خاطر این است که فرمودند لعن الله من قتلک بایدی و السن.
حسینی، رسانه حق را هدایت‌گر، تربیت کننده، اهل منطق و دارای عقلانیت خواند و ادامه داد: در مقابل آنچه رسانه اهل باطل و فساد دنبال می‌کند  از هم پاشیدگی بنیادهای جامعه و خانواده است.
وی تصریح کرد: در دانشگاه‌ها و حوزه‌ها به این موضوع باید توجه شود که خبرنگاری یک شغل عادی نیست و ظرفیتی است که می‌تواند جامعه را به عالی‌ترین مدارج و یا به تباهی برساند و این نگاه‌ها باید در آن گوشزد شود.
حسینی همچنین ضمن استقبال از عملکرد رادیو زیارت در انعکاس ظرفیت‌های فرهنگی موجود در کتابخانه‌ها، مرکز اسناد و موزه رضوی برای عموم مردم، از دستاورد این سازمان در به ثبت ملی رساندن زیارت به عنوان تراث ملموس خبر داد.

خبرنگاری حفظ لحظه‌هاست
هادی افشار صفوی، مدیر شبکه سراسری رادیو زیارت کار خبرنگاری را کار سرعت برای حفظ لحظه‌ها توصیف کرد و گفت: این حرفه به نوعی خطرنگاری است زیرا خبرنگار برای حفظ بسیاری از لحظه‌ها باید شرایط سختی را متحمل شود.
وی همچنین ظرفیت‌های فرهنگی در کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی را ظرفیتی ماندگار دانست که جامعه بشری به آن نیازمند است.
افشار صفوی، همراهی در معرفی این میراث به اقشار مختلف مردم در قالب برنامه‌های مختلف رادیو زیارت را یکی از افتخارات این مجموعه خواند.

آموزه‌هایی از زندگی در لابه‌لای مطبوعات
محمد هادی زاهدی، مدیر مرکز اسناد مطبوعات آستان قدس رضوی نیز در این برنامه ضمن تبریک روز خبرنگار گفت: درس‌های زندگی بسیاری لابه لای نشریات نهفته شده و این آموزه‌ها حاصل قلم خبرنگاری است که در دوره‌ای از تاریخ این جامعه آن را نگاشته است.
وی اظهار کرد: آرشیو مطبوعات موجود در مرکز اسناد و مطبوعات آستان قدس رضوی یکی از پربهاترین مجموعه‌های مطبوعاتی در کشور است که بیش از 2 میلیون نشریه و نسخه مطبوعاتی را در خود جای داده است.
زاهدی افزود: هر نسخه از این مطبوعات حاوی اخبار و مطالب بسیاری است که به قلم خبرنگارانی به رشته تحریر درآمده که در مجموع جمعیت انبوهی را تشکیل می‌دهند و ما به پاس گرامی داشت خبرنگاران، خامه قلم ایشان را در قالب روزنامه نگهداری می‌کنیم تا تصویر روشنی از واقعیت‌های جامعه را در روزگار تولد مطبوعات داشته باشیم.  

 

 

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید