به همت اندیشگاه رضوی کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی و با همکاری انجمن مدریت کسب و کار ایران
۱۴۰۲-۰۵-۱۹

کتاب‌های حوزه کارآفرینی و مدیریت کسب کار با تمرکز بر منابع استارت آپی معرفی شد

کتاب‌های حوزه کارآفرینی و مدیریت کسب و کار با تمرکز بر منابع استارت آپی و دانش بنیان در برنامه‌ای با عنوان «یک کار آفرین موفق چه می‌خواند» که توسط اندیشگاه رضوی کتابخانه مرکزی رضوی با همکاری انجمن مدیریت کسب و کار ایران برگزار شد، معرفی شدند.

به گزارش گنجینه رضوی، دکتر رضا لطفی رئیس کمیته توسعه کسب و کارهای نوپا و دانش بنیان انجمن مدیریت کسب و کار ایران، این انجمن را یکی از اکوسیستم‌های کارآفرینی معرفی کرد که با بهره‌مندی از تجربیات و دانش بیش از 400 عضو هیئت علمی دانشگاه و مراكز آموزش عالي کشور شرایط فعالیت در عرصه‌های اقتصادی را فراهم آورده است.

ائتلاف به جای رقابت
وی با اشاره به سخن دکتر روستا پدر کار آفرینی ایران که می‌گوید: «جهانی فکر کنید و محلی عمل کنید»، گفت: در جهان امروز مرکز ثقل اقتصاد دنیا از غرب به شرق در حال تغییر است و استفاده از این تغییر نیازمند گفتمان است تا آنچه با زیر ساخت‌ها هماهنگ است جذب شود.
لطفی ادامه داد: امروز رقبای قدیم با هم ائتلاف تشکیل می‌دهند و با بهره‌مندی از این همکاری و پوشش فضاهای خالی خود، بازار اقتصاد و فروش کالا را در دست می‌گیرند.

کارآفرینی با ریسک همراه است
وی اظهار کرد: بر خلاف تصور عامه که منظور از تولید را خلق کالا می‌دانند، در واقع مقصود تولید ثروت است.
لطفی افزود: وقتی در خصوص کار آفرینی صحبت می‌کنیم یعنی قبل از دیگران وارد حوزه ریسک شویم زیرا کارآفرینی با ریسک همراه است و کسی در این میدان موفق‌تر است که فرصت‌ها را سریع‌تر شناسایی کند.
وی تصریح کرد: در دل هر تهدید یک فرصت است و این فرصت‌ها باید با نقاط قوت فرد نیز سازگار باشد که شبکه خانوادگی، تحصیلات، ملیت و موقعیت زندگی می‌تواند از جمله  نقاط قوت فرد باشد.
لطفی در برابر ریسک روانی که برای کارآفرین ایجاد می‌شود توصیه‌ای داشت و گفت: به سود رسیدن در فرآیند کار آفرینی قاعدتا با ریسک‌های روانی همراه است و کارآفرین باید از لحاظ ذهنی خود را تقویت کند وآموزش ذهنی ببیند و باید این مهارت را کسب کند که دانش ذهنی را به دانش سریع تبدیل کند.

شناسایی مسئله اقتصادی و پاسخ به آن برابر با تولید ثروت
وی به مسائل مختلفی که در فعالیت‌های اقتصادی ایجاد می‌شود اشاره کرد و گفت: یک کارآفرین موفق یا مسئله را شناسایی می‌کند و یا در مواجه با مسائل مختلف قبل از دیگران پاسخ آن را می‌یابد که یافتن این پاسخ و پیاده‌سازی آن ثروت را به دنبال دارد.
لطفی همچنین وجود افراد ایده پرداز در سازمان‌های مختلف را امری لازم دانست و افزود: در سازمان‌ها اعم از دولتی و خصوصی به آینده نگرانی نیاز است که بتوانند برای آینده ایده‌پردازی کنند که این فرد ایده پرداز یکی از افراد اکوسیسم کارآفرینی است.
وی به عدم مستندسازی دانش کسب و کارها اشاره کرد و دعوت از بزرگان کار آفرینی و مستندسازی تجارب کاری آنها طی دهه‌های مختلف را فرصتی دانست که می‌توان از طریق آن به ظرفیت‌ها پی برد.

بزرگترین گنجینه‌ها بدون کار راکد است
ثروت با کار حاصل می‌شود و بزرگترین گنجینه‌ها اگر بدون کار رها شوند راکد می‌مانند و بهره‌ای از آن برده نمی‌شود.
رضا لطفی با تاکید بر این مطلب که به عنوان کار آفرین هیچ گاه نباید از کار دست کشید، ادامه داد: اقتصاد صرفا به داشتن منابع نیست آنچه مهم است تولید کار ثروت و اشتغال است. در حوزه استارتاپ‌ها، آورده، دانش است و شرکت دانش بنیان ایجاد می‌کنند و ثروت آنها دانش می‌شود.

انواع کارآفرینی
رئیس کمیته توسعه کسب و کارهای نوپا و دانش بنیان انجمن مدیریت کسب و کار ایران در بخش دیگری از مطالب خود در این کارگاه، به معرفی تعدادی از مدل‌های کارآفرینی پرداخت.
وی، کارآفرینی را راهنمایی برای تبدیل ایده‌ها به فضای عملی خواند و گفت: خود اشتغالی با کار آفرینی متفاوت است.کار آفرین فرصت را شناسایی می‌کند و با پر کردن خلاهای خود اشتغالی آن را توسعه می‌دهد و کار جدیدی را خلق می‌کند.
لطفی در توضیح کارآفرین شرکتی گفت: افزود: در این مدل فرد ایده‌پرداز در سازمانی فعالیت می‌کند که ظرفیت پرورش ایده را دارد و با تبلور آن ایده، سازمان بزرگ می‌شود.
وی در کار آفرینی اجتماعی، به دغدغه‌مندی بنگاه کارآفرین پیرامون معضلات جامعه اشاره کرد و گفت: کارآفرین دغدغه‌مند مسائل اجتماعی به حل این مسائل اقدام می‌کند و بنگاهی را ایجاد می‌کند که تولید ثروت آن برای حل معضل جامعه هزینه می‌شود.

کارآفرینان به کتابخانه‌های خود افتخار می‌کنند
رضا لطفی، وجود کتابخانه‌هایی با کتاب‌های آموزشی و مدیریتی را شرط موفقیت یک کار آفرین خواند و گفت: کار آفرین‌های بزرگ دنیا به کتابخانه‌های خود افتخار می‌کنند و بنابر این هر ساله صاحبان برندهای معتبر دنیا چند کتاب خوبی را که خوانده‌اند معرفی می‌کنند.
وی در این خصوص به معرفی کتاب «خلق مدل کسب و کار» پرداخت که توسط انتشارات آریان قلم -یکی از مهم‌ترین انتشارات در انتشار آثارکارآفرین- منتشر شده است.

بوم مدل کسب و کار
لطفی به تشریح «بوم مدل کسب و کار» به عنوان یکی از ابزارهای کمکی در کارآفرینی که در این کتاب به آن اشاره شده پرداخت.
وی گفت: بوم مدل کسب و کار، ابزاری تحلیلی برای ساخت مدل کسب و کار یک شرکت یا سازمان است. این بوم قالب و الگویی تصویری است که از ۹ قطعه سازنده مدل کسب و کار تشکیل شده و ابزاری است که کارآفرین را یاری می‌کند تا مدل کسب و کار فعلی یا جدید خود را ترسیم کرده و بسازد.
مشتریان من چه کسانی هستند، چرا باید از من خرید کنند، چگونه باید خودم را به مشتری معرفی کنم، کجا باید کالا یا خدمات خودم را به مشتریان تحویل دهم، فعالیت‌های کلیدی کسب و کار من کدامند، منابع کلیدی کسب و کار من کدامند، شرکای کلیدی کسب و کار من چه کسانی هستند، چگونه قیمت گذاری کنم و چگونه از مشتریان درآمد کسب کنم، مهمترین هزینه‌های کسب و کار من کدامند، 9 قطعه این مدل بود که وی به تشریح آنها پرداخت.
وی تصریح کرد: در این مدل گفته می‌شود اثر کسب و کار مانند یک اثر هنری است که باید در صحنه کاغذ دیده شود و کارآفرین با تحلیل و خلاقیت، نوآوری کند در واقع تلفیقی از تفکر همگرا و واگرا داشته باشد.

هنر فروشندگی
این استاد دانشگاه همچنین به شغل فروشندگی به عنوان سخت‌ترین کار دنیا بعد از کار در معدن اشاره کرد و گفت: قانع کردن فرد برای خرید یک هنر است و فرد فروشنده باید از نظر ذهنی توانمند باشد. در واقع در کارآفرینی اصل پیکان نیروی فکر است و فروشنده نوک این پیکان است.
وی با بیان اینکه همه چیز بازاریابی است و باید برای جلب رضایت حداکثری مشتری تغییراتی را در یک کالا ایجاد کرد تا بتوان افراد مختلف را جذب کرد، گفت: این که چه کالا و خدمتی دارید که نسبت به دیگران متفاوت است و مردم حاضرند به خاطر آن تفاوت پول بدهند یکی از شاخصه‌های مهم بازاریابی است.
وی در پایان اندیشگاه رضوی کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی را کانون تولید فکر در کتابخانه توصیف کرد که می‌تواند به عنوان پایگاه آستان قدس رضوی برای ارتباط با انجمن کسب و کار ایران در این محیط از آن بهره برد.

 

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید