به همت سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی
۱۴۰۲-۰۶-۰۷

فرآیند رسیدن به حیات اخلاقی در سازمان‌ها در کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی تبیین شد

به همت تالار محققان کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی، نشست «کاربست اخلاق در سازمان» با محوریت تبیین فرآیند رسیدن به حیات اخلاقی در سازمان‌ها، در این کتابخانه برگزار شد.


به گزارش گنجینه رضوی، این نشست صبح دوشنبه ششم شهریورماه با حضور حجت‌الاسلام یعقوب اسدی پژوهشگر و مدرس دانشگاه تهران و جمعی از مدیران، کارشناسان و پژوهشگران سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی در محل اتاق کنفرانس کتابخانه مرکزی حرم مطهر حضرت رضا(ع) برپا شد.
این مدرس دانشگاه تهران در ابتدای این نشست با بیان مشکل ضعف اخلاق‌ورزی در سازمان‌ها و لزوم حل مسائل مرتبط با آن اظهار کرد: یکی از مسائل مربوط به این مشکل به عدم توجه به تربیت اخلاقی در ساختار سازمان‌ها مرتبط است. البته در برخی از سازمان‌ها با وجود چنین ساختاری، اما آن ساختار ناکارآمد است.
اسدی افزود: از یک طرف بیشتر روش‌های تربیتی، سنتی است و جوابگو در سازمان‌ها نیست. برخی از روش‌ها نیز در عمل روی کارکنان اثرگذار نیست.
وی با اشاره به معانی مختلف اخلاق گفت: اخلاق در معنای امروزی خود فقط صفات درونی را در برنمی‌گیرد بلکه اخلاق در این تعریف شامل صفات و رفتارها می‌شود. بنابراین به هر آنچه که در ذهن ما می‌گذرد، هر آنچه در درون و امیال ما است و هر آنچه رفتار می‌کنیم، اخلاق گفته می‌شود.
این پژوهشگر تالار محققان کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی درباره مفهوم معنویت نیز بیان کرد: هر فردی در زندگی خود زیست اخلاقی داشته باشد، حالت درونی در او ایجاد می‌شود که به آن معنویت می‌گویند. بدین‌ترتیب معنویت، حاصل اخلاق است.
اسدی با بیان این‌که تربیت اخلاقی به تعریف ما از اخلاق بستگی دارد، ادامه داد: در تربیت اخلاقی به «آموزش ارزش‌های اخلاقی»، «ایجاد فضیلت‌های درونی» و «صدور رفتار» نیاز داریم.  
وی با اشاره به این‌که راه رسیدن به کمال از اخلاق می‌گذرد، گفت: سازمان‌ها باید به دنبال انسان خوب باشند که ذهن پاکی دارد و داشتن کارمند خوب که فقط وظیفه کاری خود را به درستی انجام دهد، کافی نیست. چراکه اگر زمینه فساد در بزنگاه‌ها برای کارمند خوب فراهم شود، امکان لغزش او وجود دارد.

لزوم وجود مراکز آموزشی در سازمان‌ها
اسدی با تأکید بر لزوم وجود مراکز آموزشی در سازمان‌ها برای جذب نیروی انسانی اخلاق‌مدار افزود: ارکان اخلاق‌ورزی در سازمان‌ها به چهار عامل؛ مدیر، کارمند، ساختار و نوکارمند آن بستگی دارد.
وی بیان کرد: آسیب‌شناسی اخلاق سازمان، اصلاح ساختارهای اخلاق‌زدا، حاکمیت اخلاق بر دستورالعمل‌ها، خلاقیت و روحیه جهادی مدیران، گزینش افراد معنویت‌گرا، تیپ‌شناسی شخصیتی و هماهنگی واحدها، از جمله شرایط پیش‌بینی طرح در مراکز آموزشی است.
این مدرس دانشگاه تهران با اشاره به شرایط مقارن طرح ادامه داد: فرآیند وصول به حیات اخلاقی در سازمان‌ها نیز با گذر از مراحل تغییر نگرش، ایجاد انگیزش، بینش‌دهی عمیق و درونی، ایجاد گرایش اخلاقی، انگیزش کنشی و کنش اخلاقی انجام می‌شود.
همچنین وی گفت: به‌کارگیری گروهی کارکنان جدید و آموزش دیده، استمرار تعلیم و تعلم آنان، تأسیس هیئات توسل، شناسایی نخبگان، توجه به جایگاه هجرت، تناسب محل به‌کارگیری مُتَرَبی با تیپ شخصیتی و جداسازی محل کار از بوم، از جمله شرایط پسینی طرح آموزش کارکنان در سازمان‌ها به شمار می‌آید.
شایان ذکر است، اسدی در بخش پایانی نشست کاربست اخلاق در سازمان به پرسش‌های تنی چند از حاضران پاسخ داد.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید