در یکصد و هفتاد و هشتمین برنامه سه‌شنبه‌های علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی صورت گرفت
۱۴۰۲-۰۶-۰۷

رویدادنگاری واقعه 8 شهریور 1360 از دریچه روزنامه‌های اداره مطبوعات آستان قدس رضوی

در یکصد و هفتاد و هشتمین برنامه سه‌شنبه‌های علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی، از رویدادنگاری واقعه تروریستی هشتم شهریور 1360 در روزنامه‌های اداره مطبوعات این آستان مقدس رونمایی شد.

به گزارش گنجینه رضوی، این مراسم معرفی و رونمایی صبح سه‌شنبه هفتم شهریور ماه به مناسبت فرارسیدن روز مبارزه با تروریسم و سالروز شهادت مظلومانه شهیدان رجایی و باهنر، با حضور جمعی از مدیران و کارشناسان سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی در اتاق کنفرانس کتابخانه مرکزی حرم مطهر حضرت رضا(ع) برگزار شد.

ایران؛ بزرگترین قربانی تروریسم

بیتا ایمانی کارشناس اداره مطبوعات آستان قدس رضوی در این مراسم با اشاره به این‌که هشتم شهریور ماه، روز مبارزه با تروریسم در تقویم رسمی کشور نامگذاری شده است، اظهار کرد: به جرأت می‌توان گفت ایران با بیش از 17 هزار شهید ترور، بزرگترین قربانی تروریسم و از طرف دیگر صادق‌ترین پرچمدار مبارزه با تروریسم است.

وی ادامه داد: بیشتر افرادی که در دهه 60 ترور شده‌اند، زمان افطار و در ماه رمضان و جلوی چشم خانواده‌شان به درجه رفیع شهادت نائل شدند. در میان شهدای ترور؛ از کودک شیرخواره تا پیرمرد بالای 90 سال وجود دارد. از سوی دیگر آمار مقامات و مسئولان ترورشده بسیار قابل توجه است به نحوی که هیچ‌گاه به این شکل گسترده در کشورهای دیگر کارگزاران و مسئولان ترور نشده‌اند.

مهم‌ترین اتفاق تروریستی تاریخ انقلاب

ایمانی گفت: روز یکشنبه هشتم شهریور سال 1360 در ساعت 15 در یک اقدام تروریستی، دفتر نخست‌ وزیری که محل برگزاری جلسه شورای عالی امنیت ملی کشور بود، منفجر شد و محمدعلی رجایی رئیس جمهور وقت و محمدجواد باهنر نخست وزیر وقت به شهادت رسیدند.

وی با ذکر نام دیگر شهدا و همچنین مجروحان این واقعه تروریستی افزود: پس از مدتی معلوم شد که مسعود کشمیری که در آن زمان دبیر شورای عالی امنیت ملی بوده است، از افراد مرتبط با سازمان مجاهدین و عامل اصلی این انفجار بوده که به خارج از کشور گریخت.

این کارشناس اداره مطبوعات آستان قدس رضوی بیان کرد: در پایگاه مرکز اسناد انقلاب اسلامی با استناد به مطالب روزنامه جمهوری اسلامی در 10 شهریور 1360 و روزنامه اطلاعات در 14 شهریور 1360 به نقش سرویس‌های جاسوسی آمریکا و فرانسه در این فاجعه اشاره شده است.

وی گفت: گرچه انفجار دفتر حزب جمهوری اسلامی و شهادت دکتر بهشتی و 72 نفر دیگر در هفتم تیر همان سال، بزرگترین انفجار تروریستی تاریخ انقلاب اسلامی بود، اما چگونگی انفجار هشتم شهریور 1360، آن هم در جلسه شورای امنیت کشور، این واقعه را به مهم‌ترین اتفاق تروریستی تاریخ انقلاب تبدیل کرد.


انعکاس گسترده‌ واقعه در روزنامه‌های کشور

ایمانی با تأکید بر این‌که این حادثه تروریستی مهم، انعکاس گسترده‌ای در روزنامه‌های آن تاریخ داشته است، اظهار کرد: روزنامه‌های صبح و عصر دوشنبه نهم شهریور در کنار چاپ گزارش‌های مخصوص از این فاجعه، به طور مفصل زندگی‌نامه دو شهید شاخص؛ رجایی و باهنر را به چاپ رسانده بودند.

وی ادامه داد: به طور مثال گزارشی با عنوان «گزارش لحظه به لحظه از انفجار بمب در نخست‌وزیری»، در نهم شهریور 1360 در روزنامه اطلاعات چاپ شده است. همچنین در این روزنامه، سخن تاریخی از امام خمینی(ره) که فرموده بودند: «امواج شکننده ملت و سیل خروشان خلق هر کمبودی را جبران می‌کند»، درج شده بود.

این کارشناس اداره مطبوعات آستان قدس رضوی اضافه کرد: تیترهایی همچون «آمریکا دو خدمتگزار دیگر اسلام را از ملت گرفت» و «سیل خروشان مردم انقلابی تهران با شعار "مرگ بر آمریکا" به سوی مجلس سرازیر شد»، نیز در روزنامه کیهان عصر دوشنبه نهم شهریور نوشته شده بود.

وی با اشاره به اعلامیه شورای موقت ریاست جمهوری در روزنامه کیهان نهم شهریور، گفت: همچنین از قول امام خمینی(ره) در این روزنامه در دهم شهریور نوشته شده بود: «رجایی و باهنر اگر نیستند، خدا هست».

ایمانی بیان کرد: روزنامه جمهوری اسلامی نیز در نهم شهریور، خبر از دستگیری 78 عامل انفجار و ارعاب داد. همچنین این روزنامه، اطلاعات دقیق‌تر و کامل‌تری نسبت به سایر روزنامه‌ها درباره فاجعه هشتم شهریور درج کرده بود. به طور مثال، متن کامل بیانیه حزب جمهوری اسلامی را در صفحه اول خود آورده بود.

وی افزود: این روزنامه در دهم شهریور نیز نوشت: «ایران یکپارچه در ماتم از دست دادن رئیس جمهور و نخست وزیرش عزادار شد» و از قول امام خمینی(ره) در دیدار با مردم سوگوار نقل کرد: «جمهوری اسلامی آسیبی نخواهد دید».

این کارشناس اداره مطبوعات آستان قدس رضوی گفت: تیتر روزنامه خراسان در نهم شهریور نیز این بود: «انفجار بمب در ساختمان نخست وزیری: رئیس جمهور و نخست وزیر در این حادثه مجروح شدند».

وی ادامه داد: این روزنامه چهارشنبه یازدهم شهریور نیز در اولین شماره پس از تعطیلی مربوط به عزای عمومی، با انتشار عکس و قرار دادن خبرهای مربوط به واکنش مردم مشهد به جنایت منافقین، تیتر زد: «در سوگ شهادت جانگداز رئیس جمهور و نخست وزیر: مشهد خون گریست». همچنین به نقل از مرحوم آیت‌الله واعظ طبسی نوشت: «هدف منافقین از این اعمال وحشیانه، ایجاد تشنج و هرج و مرج است».

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید