۱۴۰۲-۰۶-۱۲

5 اثر ارزشمند كتابخانه و موزه وزيری یزد ثبت ملی شد

معاون موزه‌ها و ترويج ميراث فرهنگی سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی از ثبت ملی 5 اثر منقول تاریخی موجود در کتابخانه و موزه وزیری یزد خبر داد.

به گزارش گنجینه رضوی، مهدی قیصری‌نیک  در این خصوص اظهار کرد: یک نسخه قرآن خطي موجود در مخزن نسخ  خطي و 4 اثر تاریخی از آثار موجود در موزه وزيري(اعم از دو سند و دو ظرف) با پیگیری این سازمان در سال گذشته در فهرست آثار ملی کشور ثبت شد.
وی از قرآن مجيد به خط مرحوم عليرضا ابن حاج محمدجعفر خوشنویس به عنوان این نسخه قرآنی کتابخانه و موزه وزیری نام برد و افزود: دو سند تاریخی شامل فرمان ناصرالدين شاه قاجار در مورد برقراري اضافه مواجب ميرزا فضل علی‌خان و فرمان مظفرالدين شاه قاجار خطاب به جلال الدوله حكمران يزد، از جمله آثار نفیس موزه وزیری است که به ثبت ملی رسیده است.
معاون موزه‌ها و ترويج ميراث فرهنگي آستان قدس رضوی ادامه داد: همچنین می‌توان به مشربه(ظرف) مسي دسته‌دار داراي كتيبه به سال 1282هجري قمري و تنگ و ترش بالا(آب‌میوه‌گیری مسی)، اشاره کرد.
قیصری با اشاره به این‌که در طی سه سال گذشته، 65 اثر بی‌بدیل موزه رضوی در مشهدمقدس نیز در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است، تصریح کرد: اثري كه در فهرست جهاني و ملي ثبت می‌شود در واقع به ويتريني جهاني، با تماشاگراني از سراسر دنيا راه می‌یابد.
وی گفت: این سازمان با هدف حفظ، صیانت و معرفی آثار تاریخی، فرهنگی و هنری آستان قدس رضوی، از سال 1398 اقدام به معرفی و ثبت میراث ملموس و ناملموس این آستان مقدس در فهرست آثار ملی و معنوی ایران کرده تا نویدبخش آینده‌ای درخشان در معرفی آثار گنجینه رضوی در سطح ملی و جهانی باشد.
شایان ذکر است، کتابخانه و موزه وزیری زیر نظر سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی به اهل علم و پژوهش در یزد خدمات‌رسانی می‌کند.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید