در یکصد و هفتاد و نهمین برنامه سه‌شنبه‌های علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی صورت گرفت؛
۱۴۰۲-۰۶-۱۴

رونمایی از نسخه خطی ترجمه «المزار» شهید اول در کتابخانه حرم مطهر رضوی

به مناسبت فرارسیدن اربعین حسینی و در یکصد و هفتاد و نهمین برنامه سه‌شنبه‌های علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی برای اولین بار، از نسخه خطی 400 ساله ترجمه «المزار» شهید اول در کتابخانه مرکزی این آستان مقدس رونمایی شد.

به گزارش گنجینه رضوی، این مراسم معرفی و رونمایی صبح سه‌شنبه چهاردهم شهریور ماه با حضور حجت‌الاسلام و المسلمین سیدجلال حسینی رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی و جمعی از مدیران و کارشناسان این سازمان در اتاق کنفرانس کتابخانه مرکزی بارگاه ملکوتی امام هشتم(ع) برگزار شد.
نسخه خطی ترجمه المزار شمس الدین محمد بن مکی عاملی معروف به «شهید اول»، از جمله نفایس مرکز نسخ خطی آستان قدس رضوی است که دربردارنده متن زیارت اربعین در برگ‌های 112 تا 114 این نسخه است.
این زیارت‌نامه شامل 2 باب و چندین فصل است که در  اوائل سده 11 هجری قمری به خط نسخ 12 سطری بر روی 137 ورق کاغذ نخودی آهارمهره کتابت و با تیماج مشکی مجلد شده است.
اوراق این اثر جدول‌بندی به زر، سیلو ، لاجورد و سیاهی است و صفحه اوّل آن دارای سرلوح مزدوج زرین منقش و حاشیه با گره¬بندی مویی و زنجیره و شرفه است.
در حال حاضر کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین گنجینه‌های خطی جهان اسلام، حافظ 11 نسخه خطی با عنوان «المزار» از شهید اول (8 نسخه) و شیخ مفید(3 نسخه) به زبان‌های عربی و فارسی است.

معامله با خدا؛ راز ماندگاری واقعه دشت کربلا
حجت‌الاسلام و المسلمین سیدعلی فریمانه استاد حوزه و دانشگاه در این مراسم با ذکر حدیثی از امام حسن عسگری(ع) اظهار کرد: اقامه 51 رکعت نماز (مجموع واجبات و مستحبات)، خواندن زیارت اربعین، انگشتر در دست راست کردن، در سجده پیشانی بر خاک نهادن و «بسم الله الرحمن الرحیم» را (در نماز) بلند گفتن، پنج نشانه انسان مؤمن است.
همچنین وی با بیان این‌که جهالت به معنای ندانستن و ضلالت به معنای اشتباه دانستن و گمراهی است، گفت: دشمنان در تلاش هستند با ترویج ضلالت به اهداف خود برسند چنان‌که تکفیری‌ها و داعشی‌ها با وجود آن‌که خود را مسلمان می‌دانند، اما حق و باطل را از یکدیگر اشتباه گرفتند.
فریمانه با اشاره به واقعه کربلا تصریح کرد: امام حسین(ع) خودش و خانواده‌اش را فدا کرد تا مردم زمانه بیدار شوند و حق از باطل را تشخیص دهند.
وی ادامه داد: اباعبدالله الحسین(ع) با خدا معامله کرد و در راه رضای خدا به شهادت رسید چنان‌که امروزه مردم عالم؛ چه مسلمان و چه غیرمسلمان به زیارت کربلا مشرف می‌شوند تا بدانند امام حسین(ع) کیست که همه عالم دلداده ایشان هستند.
این استاد حوزه و دانشگاه با یادی از سردار شهید سلیمانی، شهید حججی و شهید حسین فهمیده خاطرنشان کرد: وقتی زندگی روزمره و کارهایتان رنگ خدایی بگیرد، نامتان ماندگار و جهانی می‌شود.

اهمیت کتاب‌های زیارات
همچنین محمد وفادار مرادی کارشناس باسابقه نسخ خطی در این مراسم به تاریخچه و اهمیت کتاب‌هایی تحت عنوان «زیارات» پرداخت.  
وی با اشاره به این‌که ابن داود قمی در قرن سوم هجری قمری، کتاب المزار را برای اولین بار به طور مستقل مطرح کرد، گفت: المزارنویسی در سده‌های بعدی ادامه می‌یابد و کتاب‌های مستقل الزیارات نوشته می‌شود.
وفادار مرادی افزود: به طور مثال، شیخ مفید در قرن پنجم قمری، کتاب المزار را می‌نویسد. همچنین شهید اول این کتاب را می‌نویسد که نسخه‌های فراوانی از آن در کتابخانه‌هایی همچون کتابخانه حرم مطهر رضوی و کتابخانه آیت‌الله مرعشی وجود دارد.
این کارشناس باسابقه نسخ خطی بیان کرد: بیشترین کتاب‌های زیاراتی که بر کتابخانه حرم مطهر رضوی وقف شده است، از آثار برجای مانده از خاندان صفوی است که توسط نادرشاه افشار بر روضه منوره وقف شده است. نسخه خطی ترجمه المزار شهید اول نیز از جمله این آثار است.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید