۱۴۰۲-۰۶-۲۸

نمایشی از ابزار فرهنگی در موکب بارقه های خدمت کتابخانه رضوی

در مسیر حرم به سمت خورشید قرارگاهی است برای خدمت‌های کریمانه تا زائر حرم رضوی در کنار پذیرایی، فرصتی برای آشنایی با ابزارهای فرهنگی و علمی و شیوه استفاده از آنها برای برقراری ارتباط با مخاطب را پیدا می‌کند.

«بارقه‌های خدمت» نام موکب‌های سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی است که با بخش عمده‌ای از ملزومات خود برای معرفی شیوه‌های مختلف خدمت‌رسانی در این سازمان به مخاطبان خود وارد میدان خدمت به زائران و مجاوران بارگاه منور رضوی شده است.
وجود ابزارها و شیوه ابتکاری موکب‌های این سازمان باعث جلب نظر بسیاری از زائران حرم رضوی شد و ارتباطات زیبایی بین آنان و کارکنان این سازمان که به عنوان خادم در خدمت ایشان بودند برقرار شد.

 تمبر یادگاری
تصویر یادگاری در قالب تمبر رضوی با پشت زمینه ایوان طلای حرم مطهر یکی از خدمات جذاب این موکب بود که با استقبال بسیاری از سوی زائران مواجه شد، به طوریکه در نخستین روز از فعالیت موکب تا نیمه روز بیش از 300 نفر از این فضا به صورت فردی و خانوادگی عکس یادگاری تهیه کردند.
مهندس علی ضرابی، مدیر کتابخانه دیجیتال رضوی و مسئول این غرفه ضمن تشریح عکس العمل‌های جالب از سوی مخاطبان در مواجهه با این صحنه، خدمت ارائه شده را به دلیل نبود نمونه مشابهی از آن برای مخاطب جذاب دانست و گفت: افرادی که برای تهیه تمبر یادگاری وارد غرفه می‌شوند علاوه بر تهیه عکس، آنها را به عنوان مخاطب سازمان کتابخانه‌ها در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی کتابخانه به عضویت در می‌آوریم.

تمبر یادگاری

عکاسخانه حرم
مردمی‌ترین نوع  عکاسی، عکاسی زیارت در عکاسخانه‌های قدیمی اطراف حرم مطهر رضوی است که قدمتی قریب به یک قرن دارد. موکب کتابخانه رضوی در اقدامی تحسین برانگیز با ایجاد عکاسخانه‌ای با پرده گنبد و بارگاه حرم و قرآن دستخط امام رضا(ع) فضایی نوستالوژی را برای زائران حرم امام هشتم ایجاد کرده است.

عکاسخانه حضرتی

تور رایگان بازدید از موزه‌های رضوی
ثبت نام عضویت انجمن دوستداران موزه رضوی و تور رایگان بازدید نیز یکی از موضوعات جذاب برای مخاطبان بود که با آشنایی از فعالیت‌های تبیین شده در انجمن برای عضویت در آن بسیار استقبال کردند.
عادل مطوری، رئیس اداره پژوهش موزه رضوی، در توضیح خدمات این انجمن گفت: علاقه‌مندان با عضویت در انجمن دوستداران موزه رضوی می‌توانند در کنار شرکت در فعالیت‌های جمعی موزه، از کارگاه‌های آموزشی تخصصی که در فواصل مختلف سال در موزه رضوی برگزار می شود بهره‌مند شوند.
وی ادامه داد: افرادی که به عضویت این انجمن درآمدند با عضویت در نرم افزار crm از برنامه‌های این سازمان مطلع خواهند شد.
تور رایگان بازدید از موزه نیز خدمت دیگری از سوی این سازمان به زائران بارگاه رضوی بود که وی در خصوص نحوه خدمات دهی آن گفت: افراد ثبت نام کننده در این تور می‌توانند تنها تا پایان ماه صفر در گروه‌های 30 و 50 نفره به همراه راهنما از موزه بازدید داشته باشند. همچنین افرادی که بلیط موزه را به صورت نیمه بها تهیه کرده‌اند می‌توانند تا پایان آذرماه برای بازدید از موزه‌های حرم مطهر رضوی اقدام کنند.

آشنایی با یکی از شیوه‌های نگهداری اسناد قدیمی
چاپ فاکسیمیله، یکی از شیوه‌های نگهداری اسناد، مجلات، روزنامه‌ها و نسخه‌های قدیمی است که کمتر کسی تا به حال شاید حتی نام آن را شنیده باشد.
در یکی از غرفه‌های موکب کتابخانه رضوی دستگاه چاپ فاکسیمیله قرار گرفته که توجه بسیاری را به خود جلب کرده است.
محمدعلی رمضانی، رئیس بخش واحد دیجیتال‌سازی ضمن توضیحی خصوص کارکرد دستگاه چاپ فاکسیمیله به عنوان ابزاری برای ایجاد نسخه دیجیتالی از نسخ خطی، چاپ سنگی، مجلات قدیمی، اسناد و مطبوعات گفت:
بسیاری از زائران از عدم اطلاع رسانی از طریق صدا و سیما و یا رسانه‌های دیگر پیرامون خدماتی که در این موکب‌ها ارائه می‌شوند گلایه دارند. زیرا بسیاری از این عزیزان اسناد و مدارکی اینچنین نزد خود دارند که نیاز به تهیه نسخه جدید از آن است که در صورت اطلاع از این خدمات در کتابخانه‌های رضوی آن را در سفر زیارتی خود به همراه می‌آوردند.

چاپ فاکسیمیله

آشنایی با ملزومات مرمت آثار تاریخی
کار مرمت آثار و اشیاء تاریخی تلفیقی از هنر قدیم و تحصیلات دانشگاهی روز است و کارشناسان این حوزه با ترکیب مهارت قدیم و علوم جدید برای حفظ میراث فرهنگی و تمدنی تلاش می‌کنند که این هنر و ابزار آن در غرفه‌ای از موکب‌های خدمت کتابخانه رضوی به نمایش در آمده است.


تاریخ حرم شمس‌الشموس در میان تصاویر
عکس‌های قدیمی از حرم رضوی در بخش اسناد و مطبوعات موکب بارقه‌های خدمت از بخش‌های جذابی بود که بسیاری از زائران فرصت بسیاری را به دیدار آن اختصاص می‌دهند زیرا بیننده همراه با تصاویر به سفری در تاریخ گذشته این بارگاه دعوت می‌شود.
اما آنچه در این مرکز گرد آمده است و بخش کوچکی از آن در این موکب به نمایش در آمده مرهون عشق‌ورزی  دلدادگانی است که داشته‌های فرهنگی خود را به آستان مقدس حضرت خورشید اهدا و وقف کرده تا نام خود را در دفتر عاشقان اهل بیت(ع) جاودانه سازند.
الهه محبوب، رئیس اداره اسناد سازمان کتابخانه‌ها که با توضیحاتی پیرامون تصاویر در خدمت زائران است، این اقدام را فرصتی برای تشویق عموم مردم برای وقف فرهنگی و کمک به تکمیل آرشیو اسناد، تصاویر و مطبوعات این سازمان عنوان می‌کند.
وی شماره 09155583103را پل ارتباطی با مخاطب از طریق پیام‌رسان ایتا معرفی کرد تا علاقه‌مندان از این طریق بتوانند در خصوص اهدا منابع خود اقدام کنند.


گزارش لحظه به لحظه از سفر امام رضا(ع)
از شلمچه تا یاسوج از یاسوج تا صحرای طبس از طبس تا نیشابور و از نیشابور تا مرو روایتی از حرکت امام رضا(ع) تا محل شهادت ایشان بود که در یکی از غرفه های این موکب به زبان کودکانه برای کودکان روایت شد.
روایتی از کتاب گزارش لحظه به لحظه از سفر امام رضا(ع) به ایران نوشته مرتضی انصاری که توسط سفیران رضوی پاتوق فرهنگی کتابخانه مرکزی حرم مطهر برای بازدیدکنندگان به اجرا در آمد.
مسابقه کتابخوانی، دلنوشته نامه‌ای به امام رضا(ع)، قصه گویی با محور موضوعی امام رضا(ع) و مناسبت‌های دهه پایانی ماه صفر از دیگر برنامه های دیدنی این غرفه بود که کودکان بسیاری را جذب خود ساخته است.

روایتگری


فرصتی برای همراهی
معرفی شبکه‌های اجتماعی کتابخانه دیجتال و فناوری‌های حوزه این کتابخانه در قالب‌های پادکست، موشن گرافی و کلیپ و شبکه‌های اجتماعی، معرفی 17 گنجینه موزه رضوی در قالب طراحی گرافیکی خاص در تاچ اسکرین به همراه محتوای چند رسانه‌ای، عضویت رایگان برای تمام سنین در کتابخانه مرکزی رضوی، عضویت رایگان در کتابخانه سیار رضوی، عضویت در کتابخانه دیجیتال فرصت‌هایی بود که در موکب‌ بارقه‌های خدمت کتابخانه‌های رضوی برای زائران تدارک دیده شده است.  
شایان ذکر است موکب بارقه های خدمت در فضای 240 متر مربع واقع در حد فاصل چهارراه شهدا و خیابان خسروی خیابان آیت‌الله واعظ طبسی، طی 10 میز خدمت، برنامه‌های متنوع فرهنگی، آموزشی را برای زائران و مجاوران در ایام دهه پایانی ماه صفر تدارک دیده است و ارائه خدمات آن تا 23 شهریور ماه از ساعت 9 صبح الی 23 شب به مراجعه کنندگان ادامه خواهد داشت.

 

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید