به همت اندیشگاه رضوی کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی
۱۴۰۲-۰۷-۰۳

کارگاه تخصصی «راه‌های قرآنی خواندن» برگزار شد

اندیشگاه رضوی کتابخانه مرکز آستان قدس رضوی، کارگاه تخصصی راه های قرآنی خواندن را با حضور معاون اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان کرمانشاه و استاد دانشگاه رازی این شهرستان برگزار کرد.

به گزارش گنجینه رضوی، دکتر رضا کریمی در این جلسه که در تالار کنفرانس کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی برگزار شد، اظهار داشت: هدف اولیه این دوره آموزشی، شناخت راه‌های خواندن براساس آموزه‌های قرآن و حدیث است و می‌توان ادعا کرد که این محتوای آموزشی برای تحول در علوم انسانی و در راستای اسلامی کردن علوم قابل بررسی است.
وی در تفسیر معنای «راه‌های قرآنی خواندن» گفت: این عبارت دارای سه کلمه کلیدی است؛ راه به معنی طریقی است که سالک باید با رعایت آداب و مراتب آن را طی کند، قرآنی به این معنی است که این راه‌ها را قرآن معرفی می‌کند و در درجه اول ویژه خواندن قرآن است اما فقط به قرآن محدود نیست بلکه این راه‌ها با توجه به ظرفیت هر کتاب دیگر قابل تنزل و تحقق است.
کریمی در توضیح کلمه سوم که همان خواندن است گفت: این کلمه معادل کلمه قرائت در قرآن است و همانطور که قرائت تنها به معنای تلفظ و روخوانی نیست، خواندن هم تنها به معنی مطالعه ظاهری در نظر گرفته نشده بلکه فهمیدن هم در معنای خواندن لحاظ شده است و لذا محتوای متن آموزشی فقط به مطالعه محدود نیست.
وی تصریح کرد: به طور کلی طرح موردنظر ارائه راه‌های مطالعه است که براساس قرآن و بالتبع بر اساس حدیث، برای درک متون خواندنی استنطاق شده است.
این استاد دانشگاه ترتیل؛ رسوخ، إستکفاء واستحکام؛ اتباع احسن، پرسش؛ انتظار؛ تدبر؛ تصدیق، استنطاق و تأویل را از جمله محورهای این راه برشمرد و گفت: این اصطلاحات همگی نیازمند توضیح هستند، به ویژه آنکه برخی از آنها بسیار مهجور مانده‌اند.
کریمی در توضیح مفهوم راه های قرآنی خواندن اظهار کرد:  در این تعریف از خواندن قرآن به خواندن دیگر متون می‌رسیم و در واقع تصور این است که قرآن کتاب مادر برای کتاب‌های دیگر است که نسبت به آنها اصطلاحاً «مصدق و مهیمن» عمل می‌کند.
وی تصریح کرد: همانطور که عدم عصمت نویسنده در کتب عادی و معمولی و غیر وحیانی مانع مراجعه و یادگیری نیست، مانع به کاربردن راه‌های قرآنی خواندن نیست. در مورد کتاب‌هایی غیر از کتاب خدا هم می‌توان رسوخ پیشه کرد؛ یعنی واضح و مبهم را جدا کرده و واضحات را مبنای نتیجه‌گیری در مورد فهم کتاب قرار بدهیم.

 

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید