در سالروز ازدواج حضرت محمد(ص) و حضرت خدیجه(س)
۱۴۰۲-۰۷-۰۴

قدیمی‌ترین نسخه خطی «السیرة الحلبیة» موجود در کشور رونمایی شد

هم زمان با سالروز ازدواج حضرت محمد(ص) و حضرت خدیجه(س) در یکصد و هشتاد و دومین برنامه سه شنبه های علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی، از قدیمی‌ترین نسخه خطی «انسان العیون فی سیرة الامین المأمون» یا «السیرة الحلبیة» موجود در کشور که در مرکز نسخ خطی کتابخانه مرکزی رضوی نگهداری می شود رونمایی شد.

به گزارش گنجینه رضوی، کتابخانه آستان قدس رضوی یکی از بزرگترین کتابخانه‌های ایران و جهان اسلام دارای آثار ارزشمندی در حوزه میراث مکتوب است.
کتاب «انسان العیون فی سیرة الامین المأمون» یا «السیرة الحلبیة» تألیف علی بن ابراهیم حلبی از مورخین و ادیبان قرن دهم و یازدهم هجری قمری یکی از نفیس‌ترین نسخه‌های خطی این کتابخانه به شمار می‌رود که این نسخه قدیمی‌ترین یا اولین نسخه خطی این کتاب در ایران معرفی می‌شود و از این روی ارزش و اعتبار بالایی دارد.
این نسخه به زبان عربی و مشتمل بر مطالب و مباحث مربوط به سیره و افعال حضرت رسول (ص) از جمله ولادت، بعثت، غزوات، فتح مکه و حجه الوداع است.
یکی از باب‌های این کتاب اختصاص به مبحث ازدواج پیامبر گرامی اسلام (ص) با حضرت خدیجه (سلام الله علیها) و توصیف صفات حضرت خدیجه (سلام الله علیها) دارد که در برگهای 80 تا 82 نسخه، کتابت شده است.
نسخه مذکور به خط نسخ 31 سطری است که توسط اسماعیل قصری مالکی در تاریخ دوشنبه یازدهم جمادی الاول سال 1099 در کاغذ نخودی کتابت شده است.
این نسخه تا کنون چندین بار در قاهره و بیروت به زیور طبع آراسته شده است.

ازدواج یک فریضه الهی است
حجت الاسلام و السملمین سید علی فریمانه استاد حوزه و دانشگاه  در مراسم رونمایی از این نسخه نفیس که در محل تالار کنفرانس کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی برگزار شد، گفت: بسیاری از آمال و آرزوها سرمنشا حرکت‌های مختلف در زندگی است و برای بقای بشر نیز غرایزی از روی حکمت قرار داده شده که اگر کنترل نشود قطعا ویرانگری آن بیش از آبادی آن خواهد بود.
وی اظهار کرد: اینکه پیامبر عظیم الشان اسلام ازدواج را سنت خودشان تعبیر می‌کنند معنایش این است که در اسلام بر روی این مسئله تأکید ویژه‌ای شده، زیرا قوله تشکیل خانواده تاثیر عمیق در تربیت انسان، در رشد فضایل، در ساخت و ساز انسان سالم از لحاظ عاطفی، رفتاری، روحی دارد.
این کارشناس امور دینی با اشاره به سختی های موجود در مسیر تشکیل خانواده تصریح کرد: تحمل و مدارا كردن مشكلات و رفع آنها با توكل به خدا از آموزه‌های دینی ماست كه باید در فراز و نشیب‌های زندگی مورد توجه قرار گیرد.

 

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید