با هدف معرفی آثار مکتوب دفاع مقدس صورت گرفت
۱۴۰۲-۰۷-۰۶

برگزاری نشست ادبی «جاده نورانی» در کتابخانه مرکزی رضوی

نشست ادبی «جاده نورانی» به همت سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان‌ قدس رضوی و با همکاری اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی و انجمن راویان فتح رضوی در روزهای پایانی هفته دفاع مقدس در سالن ورودی تالار قدس و با حضور بیش از سی تن از نویسندگان وصاحبان قلم و پژوهشگران دفاع مقدس برگزار شد.

به گزارش گنجینه رضوی، مهرداد نویسنده و منتقد ادبی که در این جلسه به عنوان کارشناس و مجری ایفای نقش می کرد در بخشی از سخنان خود گفت: نمی‌توان از دفاع مقدس گفت ولی از علی بن موسی الرضا چیزی نگفت واقعاً ظلم است. این نویسنده با بیان اینکه دقت کردید چرا روی پرچم گنبد امام رضا نوشتن" نصر من الله و فتح قریب" گفت: مرتضی قربانی فرمانده لشکر ۵ نصر پرچم آستان قدس را که از دست مرحوم آیت الله طبسی گرفت، با همان پرچم از اروند گذشت و صبح روز عملیات این پرچم بر گلدسته مسجد فاو به اهتزاز درآمد این رمز گشایی از این ارتباطات جایش در این جلسات است.
چاپ100برابری آثار دفاع مقدس
وی گفت حضرت آقا در جایی فرمودند این آثار دفاع مقدس باید ۱۰۰ برابر شود این جمله نشان از آن دارد که دفاع مقدس اینقدر حرف برای گفتن دارد که این میزان انتشارات را اگر ۱۰۰ برابر هم نماییم هنوز کم است و اینکه دفاع مقدس یک گنج است و آیا می‌توانید این گنج را استخراج کنید؟
 مهرداد ادامه داد، منصور انوری یک گنج پنهان است و باید بر سر کوچه این نویسنده متعهد تابلویی نصب نماییم "لطفاً بوق نزنید" منصور انوری در حال نوشتن است!
در ادامه برنامه آقای فیض آبادی دیگر نویسنده دفاع مقدس ضمن بیان خاطره ای از یک بسیجی ۱۳ ساله که آر پی جی زن بود و کوله خود را با سیم‌های جنگی به خود بسته بود گفت: آخرین حلقه رزم یک رزمنده به غیر از تحویل سلاحش به انبار تسلیحات، ثبت خاطراتش است و تا این خاطرات را ثبت نکند به وطن و آرمان‌هایش بدهکار است.
خلاقیت ،تخیل و عینی‌نگری سه مولفه در حوزه نگارش آثار دفاع مقدس
در بخشی دیگر از این نشست دکتر حسن آبادی مدیر مرکز نسخ خطی آستان قدس رضوی گفت: بخش تاریخ شفاهی آستان قدس رضوی تاکنون موفق به برگزاری ۳۰ کارگاه تاریخ شفاهی برای ارتقای سطح نویسندگی و روایت شده ولی هنوز اتفاق موثری در بیان و ثبت خاطرات نیفتاده است.
وی یادآور شد البته نگاه بنده از سمت و سوی تاریخ شفاهی است نه داستان نویسی و ادامه داد خلاقیت ،تخیل و عینی‌نگری سه مولفه در حوزه نگارش آثار دفاع مقدس است که باید توسط نویسندگان رعایت شود و مهم‌ترین شاخصه آقای انوری خوب مطالعه کردن است.
خانم سلحشور یکی دیگر از نویسندگان آثار دفاع مقدس بود که در جلسه حضور داشت و ضمن معرفی خویش گفت خوشحالم که در جاده ای نورانی قرار گرفتم و عجله‌ای برای رسیدن به پایان ندارم  و اعتقادم این است در مسیر درستی قرار گرفتم. بنده خوشحالم که خانم‌ها هم می‌توانند سخنی را با این سلاح بیان کنند چقدر زیباست از شهدا گفتن، از خانواده شهدا گفتند و نویسندگی برای شهدا
دفاع مقدس ۸ سال نیست!
آقای علوی تبار فرمانده بسیج حوزه آستان قدس از دیگر سخنرانان جلسه بود و عنوان کرد تاریخ دفاع مقدس ۸ سال نیست! ما از ۲۲ بهمن ۵۷ تا الان در دفاع هستیم و هر لحظه که مسیر انقلاب را بررسی می ‌کنیم ، درمی یابیم این سرزمین همیشه در حال تهاجم بوده و ما دفاع کردیم.
علوی گقت: وظیفه اصلی نویسندگان این است که تلاش‌های رزمندگان و شهدا را برای همگان آشکار کنندتا همگان با این بزرگان وآرمان هایشان آشنا شوند
 شایان ذکر است نمایشگاهی از آثار نویسندگان دفاع مقدس و کتاب های تقریظ شده توسط رهبر معظم انقلاب و وسایل جنگی باقی مانده از شهدا درجنب این نشست برگزار و مورد توجه حضار قرار گرفت.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید