به همت انتشارات سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی
۱۴۰۲-۰۷-۱۳

«اسنادی از نقاشان ابنیه آستان قدس رضوی( صفویه تا قاجاریه)» چاپ و منتشر شد

«اسنادی از نقاشان ابنیه آستان قدس رضوی( صفویه تا قاجاریه)» یکی از آثاری است که در سال 1402 شمسی توسط انتشارات سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی در قطع وزیری و شمارگان 250 نسخه چاپ و منتشر شده است.

به گزارش گنجینه رضوی، این اثر که توسط مصطفی لعل شاطری، الهه محبوب فریمانی پژوهش و تدوین شده است، به شناسایی و معرفی نقاشانِ خالق و مرمتگر در مجموعه آستان قدس رضوی از دوره صفویه تا پایان دوره قاجار و واکاوی موضوعاتی همچون تکنیک‌های مورد استفاده و شناسایی ویژگی‌های هنری این هنرمندان پرداخته است.
در این پژوهش، منظور از نقاشان، هنرمندان برخوردار از تعامل ثابت و مقطعی با مجموعه آستان قدس رضوی از دوره صفوی تا پایان دوره قاجار است که غالباً در زمینه خلقِ نقوشِ تزیینی و رنگ‌آمیزی بخش‌های گوناگون ابنیه آستانه فعالیت داشته‌اند و با عنوان نقاش و نقاش‌باشی در اسناد نشانه‌های هویتی از آنان و دوره فعالیتشان قابل حصول است.
اين كتاب به دلیل شناسایی هنرمندان و شیوه‌های هنری خاصی که در آستان قدس مرسوم بوده و در منابع پژوهشی کمتر مورد توجه قرار گرفته‌اند در نوع خود منحصر به فرد و داراي اهمیت است و می‌تواند منبع موثری در فعالیت‌های پژوهشی هنرمندان، پژوهشگران و مورخان داخل و خارج کشور باشد.

 

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید