در نشست ادبی شمس
۱۴۰۲-۰۷-۱۳

آثار استاد حمیدرضا صدوقی با محوریت کتاب «حماسه کاوه» معرفی شد

آثار استاد حمیدرضا صدوقی با محوریت معرفی کتاب «حماسه کاوه» در نشست ادبی شمس کتابخانه مرکزی رضوی با حضور جمعی از نویسندگان دفاع مقدس معرفی شد.

به گزارش گنجینه رضوی، حمیدرضا صدوقی متولد اول بهمن ۱۳۴۵ اگرچه امروز به‌عنوان یکی از نویسنده‌های دفاع مقدس مطرح است و ۱۵ جلد کتاب در همین زمینه منتشر کرده، وجه شاخص دیگری نیز دارد. او یک پژوهشگر و راوی جنگ است، کسی که دیده‌ها، شنیده‌ها و تجربه‌های ۷۲‌ماه حضورش در مناطق جنگی را ۳۶ سال است که برای مردم جنگ‌ندیده روایت می‌کند.
وی همچنین سازنده مستند «قدمگاه» است که با نشان ‌دادن شرایط اسفناک معراج شهدای مشهد پس‌از جنگ، در حفظ و احیای این مکان خاطره‌انگیز اثرگذار بود.

معرفی کاوه؛ پروژه ای که از زمان زنده بودن او کلید خورد
صدوقی گفت: به صورت خیلی جدی از سال 1371 به معرفی شهید کاوه اقدام کردم، از زمانی که ارگانه‌های شهید پا نگرفته بود. این معرفی در واقع از زمان حیات کاوه کلید خورد. ایشان زنده بودند و هر روز تعداد زیادی از بسیجیان و رزمندگان ایشان را از اتاق بیرون می آوردند و با وی عکس می‌گرفتند.
وی افزود: حتی موقع فوتبال این فرمانده جنگ با نیروی بسیج و سرباز فوتبال بازی می‌کرد و در حین بازی روحیه افراد را می‌سنجید.
صدوقی به تعیین جایزه برای محمود کاوه از سوی حزب بعث اشاره داشت و ادامه داد: محمود کاوه قاسم سلیمانی سال‌های 61 تا 65 بود و قاسم سلیمانی نیز محمود کاوه بود.
صدوقی، برپایی چنین جلساتی را فرصتی برای تکریم موضوع شهید و شهادت و ترویج فرهنگ جهاد و ایثار خواند.


برای معرفی کاوه ده‌ها کتاب می‌توان نوشت
وی کتاب «حماسه کاوه » را محصول سال 80 خواند و گفت: از مجموع 30 هزار ساعت مصاحبه‌ای که در اختیار دارم بخش عمده آن مربوط به محمود کاوه است و برای معرفی کاوه می‌توان ده‌ها جلد کتاب دیگر نوشت.
صدوقی به چگونگی جمع‌آوری اطلاعات برای نوشتن این کتاب پرداخت و گفت: در دی ماه 78 مامور شدیم زندگی نامه کاوه را در تحت عنوان سرگذشت پژوهی شهید کاوه را انجام دهیم و چندین سفر به تهران داشتیم تا با حضور در دوره‌های آموزشی بتوانیم شیوه گفتگو با افراد را یاد بگیریم. این کتاب محصول مصاحبه با افرادی است که از نزدیک با کاوه در جبهه نبرد بودند.

حماسه کاوه
کاوه یکی از جوانترین فرماندهانی است که هدایت جنگ ایران و عراق را به عهده گرفت.
آزادسازی سد بوکان و جاده ۴۷ کیلومتری آن، آزادسازی جاده صائین‌دژ به تکاب، آزادسازی محور استراتژیک پیرانشهر به سردشت که به عنوان مرکزیت و نقطه ثقل عناصر منافقین به‌شمار می‌آمد و منجر به انهدام مرکز رادیوئی آنها و فتح ارتفاعات مهم مرزی منطقه «آلواتان» و آزادسازی زندان «دوله‌تو» و کشته شدن بیش از ۷۵۰ نفر از این عناصر شد، از جمله نبردهای تهاجمی‌ای بود که توسط محمود کاوه و همرزمانش در تیپ ویژه شهدا طرح‌ریزی و به اجرا گذاشته شد. تعداد عملیاتی که به وسیله کاوه علیه متخاصمین در کردستان فرماندهی شد آن قدر زیاد است که ذکر نام تمامی آنها مختصراً میسر نیست.
کاوه در ۱۰ شهریور ۱۳۶۵ در منطقه عمومی حاج عمران بر روی قله ۲۵۱۹ حاج‌عمران بر اثر اصابت ترکش خمپاره و درسن ۲۵ سالگی شهید شد.
کتاب «حماسه کاوه» نوشته حمیدرضا صدوقی، خاطراتی درباره زندگی سردار شهید محمود کاوه‌ و خصوصیات اخلاقی ایشان است. در این نوشتار خاطراتی از شجاعت‌ها و دلاوری‌های این شهید بزرگوار نیز وجود دارد.
این برنامه با همراهی هنرمند نوجوان حدیثه اکرامی همراه بود که در حاشیه برگزاری مراسم به خلق تصویر سیاه قلم از شهید والامقام محمد کاوه پرداخت.

 

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید