به مناسبت روز جهانی کودک
۱۴۰۲-۰۷-۱۶

مراسم نکوداشت کلر ژوبرت بانوی رنگ و قصه در کتابخانه مرکزی رضوی برگزار شد

مراسم نکوداشت خانم کلر ژوبرت تصویرگر و نویسنده مسلمان فرانسوی کتاب‌های دینی کودک با عنوان «بانوی رنگ و قصه» ویژه روز جهانی کودک در تالار قدس کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی برگزار شد.

به گزارش گنجینه رضوی، در این مراسم که با همکاری مشترک سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد، موسسه به نشر و معاونت تبلیغات آستان قدس رضوی برگزار شد، جمعی از کودکان دبستانی و مخاطبان آثار این نویسنده حضور داشتند.

تصویر دسته جمعی کودکان با نویسنده کودکان

توجه به کودکان در مسیر اشاعه فرهنگ کتابخوانی
حسین خسروی، معاون امور کتابخانه‌های آستان قدس رضوی در این مراسم، 16مهر را یادآور مسئولیت تک تک ما در قبال کودکانی عنوان کرد که آینده‌ساز این مملکت هستند.
وی تصریح کرد: سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی به عنوان یک سازمان فرهنگی در مسیر اشاعه فرهنگ کتابخوانی به کودکان نیز توجه ویژه داشته و در اکثر کتابخانه‌های وابسته به این سازمان در سراسر کشور که بالغ بر 60 مجموعه را تشکیل می‌دهد به ایجاد کتابخانه و یا ایستگاه کودک اقدام کرده است.
خسروی، وجود100 هزار عنوان کتاب کودک در تمامی کتابخانه‌های وابسته به آستان قدس رضوی، ثبت و ساماندهي حدود 7 هزار عنوان كتاب در موضوع ادبيات كودكان و مجموعه‌اي بالغ بر44 هزار عنوان كتاب كودك در کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی را حاکی از توجه این سازمان به گروه سنی کودکان خواند که این فرایند با ایجاد و راه‌اندازی کتابخانه تخصصی کودک در مجتمع امام خمینی(ره) شکل تازه‌ای به خود گرفت.

آثار بانو کلر ژوبرت نویسنده آثار کودکان

تالیف 110 اثر به زبان فارسی
دکتر مهدی فردوسی مسئول تحقیق و توسعه به نشر دیگر سخنران این مراسم، ضمن برشمردن شاخصه‌های اخلاقی خانم ژوبرت، به تالیف 110 اثر این نویسنده به زبان فارسی اشاره داشت که 27 ناشر در چاپ و نشر آن همکاری داشته‌اند که 22 اثر از مجموع این تعداد توسط به نشر منتشر شده است.
وی، فلسفه، الهیات، اسطوره، گیتی‌شناسی، اخلاق را برخی از موضوعات آثار این نویسنده مسلمان فرانسوی برشمرد که توسط بیش از 20 تصویرگر ایرانی تصویرگری شده است.

توحید کریمی

همراه با مروج شیوه‌های کتابخوانی موثر
توحید کریمی، مدیر مجموعه «بوکزیستو» نیز با برگزاری کارگاهی در این مراسم حضور یافت.
وی که در دوره‌های آموزشی و کارگاه‌های تخصصی خود روی عادت کتاب خواندن تمرکز کرده معتقد است عادت به کتابخوانی ورودی‌های دانش را زیاد می‌کند و یادگیرنده را به سمت زندگی پویا و درست هدایت می‌کند.
کریمی همچنین قوت تفکر نقادی را یکی دیگر از دستاوردهای مطالعه زیاد خواند و ادامه داد: در این مسیر وقت تلف نمی‌شود و در جمع اطرافیان اثرگذار خواهی بود و برای تربیت فرزند توشه‌ای پر بار را همراه خواهی داشت.
 
 

کلر ژوبرت

فرصتی برای آشنایی با نویسنده کودکان
ادامه این مراسم با میزبانی مهدی سیم‌ریز، مدیر تولید انتشارات به نشر از خانم کلر ژوبرت همراه بود که طی این نشست ضمن آشنایی با زندگی و سرگذشت این نویسنده ادبیات کودک، انگیزه این نویسنده از ورود به دنیای کودکان و نویسندگی برای آنان بررسی شد.
خوانش بخش‌هایی از آثار نویسنده توسط جمعی از کودکان، رونمایی از «مجموعه کتاب‌های پاپاپا» و کارگاه انتقال تجربه، همراه با برگزاری نمایشگاه و فروشگاه آثار خانم کلر ژوبرت، برگزاری کارگاه نقاشی کودکان برنامه‌های دیگری بود که در حاشیه این مراسم به اجرا در آمد.

 

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید