طی 6 ماهه نخست سال جاری صورت گرفت:
۱۴۰۲-۰۷-۱۷

مرمت قریب به 70 هزار قطعه آثار و اسناد فرهنگی در سازمان کتابخانه‌های رضوی

رئیس اداره مرمت آثار فرهنگی سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی از انجام قریب به 70 هزار اقدام حفاظتی و مرمتی متعلق به این سازمان در نیمه نخست سال جاری خبر داد.

به گزارش گنجینه رضوی، سیدعلی طباطبایی رئیس اداره مرمت آثار فرهنگی سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس گفت: مرمت 111 نسخه قرآن، 6143 برگ نسخ خطی و قرآن بسیار نفیس، 721 برگ سند و 28 جلد از جمله اقداماتی است که در این بخش از سال توسط کارشناسان مرمت با هدف حفظ میراث فرهنگی اسلامی انجام شده است.
وی، اسیدزدایی سند وکتاب، استحکام بخشی اسناد و نسخ خطی، صحافی منابع چاپی، آفت‌زدایی، سم پاشی و ساپورت فرش‌های اهدایی دکتر صباحی، مرمت عکس‌های قدیمی مرکز اسناد را از جمله دیگر اقدامات اداره مرمت برای حفظ آثار برشمرد.
طباطبایی گفت: طی این مدت کارشناسان مرمت سازمان ضمن بررسی و آسیب شناسی آثار موجود در موزه‌های رضوی، مرکز اسناد و نسخ خطی این سازمان، برای طرح استندهای موزه آرایه های معماری حرم، جلدهای آسیب دیده نسخ خطی، آسیب شناسی آثار موزه‌ای، ساخت ویترین‌های موزه تمبر و سکه و آسیب شناسی نسخ خطی و سنگی مرکز اسناد جلسات متعدد برگزار و موارد را مورد بررسی قرار دادند.
شایان ذکر است اداره حفاظت و مرمت آثار فرهنگی آستان قدس رضوی، تخصصی‌ترین اداره مرمت در شرق کشور است که در حال حاضر حفاظت و مرمت اشیای تاریخی و هنری موجود در مخازن سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی از کتب و اسناد خطی گرفته تا آثار فلزی، چوبی، سفالی، فرش و منسوجات، نقاشی و… به دست کارشناسان و مرمت‌کاران متخصص این اداره انجام می‌گیرد.

 

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید