به همت تالار محققان کتابخانه مرکزی رضوی
۱۴۰۲-۰۷-۲۹

کارگاه تخصصی حفظ میراث فرهنگی با نگاهی به آسبادهای نشتیفان خواف برگزار شد

تالار محققان کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی کارگاه تخصصی با موضوع«حفظ میراث فرهنگی با نگاهی به آسبادهای نشتیفان خواف» را برگزار کرد.

به گزارش گنجینه رضوی، دکتر مرجان شهرکی که مشغول به تحصیل در دوره پسا دکتری باستان شناسی است با حضور در این کارگاه، به تشریح جایگاه صنعت گردشگری در توسعه فرهنگی مناطق مختلف پرداخت.
وی، صنعت گردشگری را یکی از منابع مهم درآمدی در دنیا برشمرد که دارای جایگاه ویژه‌ای است.
شهرکی افزود: گردشگری در شهرهای کوچک که اقتصاد غالب آن کشاورزی است، مربوط به فعالیت آن شهرستان و محیط پیرامونشان است که راه نجاتی برای رهایی از فقر و مهاجرت محسوب می‌شود و می‌تواند  منبعی برای توسعه پایدار در این مناطق باشد.
وی، تقابل فرهنگی در گردشگری را عاملی برای توسعه جامعه کوچک دانست و جایگاه فرهنگ در هویت و موجودیت جامعه و نقش آن در توسعه جامعه بشریت را جنبه‌هایی از اهمیت فرهنگ توصیف کرد.
این باستان شناس در ادامه از آسبادهای نشتیفان یا آسیاب‌های بادی نشتیفان به عنوان یک مجموعه تاریخی و مهندسی بسیار معروف و با ارزش در منطقه خواف در استان خراسان رضوی یاد کرد که توانسته است تا امروز طیف وسیعی از گردشگران و تاریخ‌دانان را به خود جذب کند.
وی اظهار کرد: تاریخچه این آسبادها به دوره‌های قدیمی‌تر از دوران اسلام و حتی قبل از فتح ایران توسط مسلمانان بازمی‌گردد و بسیاری از منابع تاریخ اسلام نیز مورد توجه قرار گرفته و صاحبان آثار از جمله ابن حوقل، استخری، ابن سینا، خیام و دیگر بزرگان و نامداران ایران در آثار خود از آن یاد کرده‌اند.
شهرکی، ساختار آسبادهای نشتیفان را تجمیعی از مهارت‌های مهندسی و معماری مردم آن دوران دانست و گفت: این آسبادها با نگاهی به اصول هوازدگی، دینامیک و مکانیزم‌های ساده توانسته‌اند به صورت بهینه و موثری از منابع طبیعی محیط خود استفاده کنند.
وی همچنین فرآیند کارکرد آسبادها را اینگونه توصیف کرد: بادهای قوی و مداوم منطقه به حرکت پره‌های چوبی آسبادها می‌انجامد و این حرکت به تبدیل گندم به آرد در زیر سنگ‌های آسیاب‌ها منجر می‌شود. سنگ‌ها درون آسبادها به صورت قلابی و در سطح بالا وجود دارند و در نتیجه حرکت پره‌ها، به حرکت درآمده و گندم‌ها را آسیاب می‌کنند.
مرجان شهرکی اضافه کرد: این مجموعه نه تنها از نظر تکنولوژیکی بلکه از نظر فرهنگی و اقتصادی نیز مهم بوده و نمایانگر نقش این هنر مهندسی در زندگی روزمره مردم آن دوران است.

 

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید