به همت واحد آموزش سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی
۱۴۰۲-۰۸-۰۶

کارگاه تخصصی « انواع هنر حکاکی و ابزارهای سنتی آن» برگزار شد

واحد آموزش سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی کارگاه آموزشی «انواع هنر حکاکی و ابزارهای سنتی آن» را با حضور استاد محمد مجتبی آتش باز در نگارخانه موزه مرکزی برگزار کرد.

به گزارش گنجینه رضوی، در این کارگاه موضوعاتی چون معرفی احجار کریمه، انواع هنر حکاکی، ابزارهای سنتی حکاکی، مجموعه مهر اسم‌های موجود در خزانه آستان قدس رضوی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
آتش باز، هنر حکاکی یکی از قدیمی‌ترین هنرها در نزد بشریت عنوان کرد که تاریخچه آن به انسان‌های نخستین باز می‌گردد.
وی افزود: در ابتدا انسان‌ها برای فهماندن منظور خود، از حکاکی روی سنگ استفاده می‌کردند و بعدها در راستای ثبت وقایع از این روش استفاده شد.
این استاد آثار تبرکی و هویتی استنادی را دو نوع کاربردی و اساسی هنر حکاکی عنوان کرد و افزود: آثار حکاکی که بر روی انگشترها انجام می‌شود صورتی از تبرک و تیمن است و بیشتر نشان‌ها و المان‌های مذهبی در قالب هنر حکاکی است و در بخش کاربرد هویت و استناد، گاهی این مهرها جایگاه تایید اسناد را دارند.
آتش باز، حکاکی را نوعی آفرینش هنر جدید توصیف کرد که در زمره هنرهای دستی قرار می گیرد.
وی گفت:  صنایع دستی براساس الگو و تکرار است و اقتصاد و هنر در آن پر رنگ است اما در هنر دستی مهارت خلاقانه در اولویت است و مرحله اولیه هنر به صورت مبدعانه صورت می‌گیرد و هر اثری که هنرمند می‌خواهد ایجاد کند در قالب مقتضیات مختلف ایجاد می‌کند.
آتش باز، حکاکی را تلفیقی بر اساس شاکله سایر هنرها خواند که هنری جدید را خلق می‌کند که ماندگار و با اصالت است.
وی خطاطی، گوهر شناسی و گوهر تراشی را از هنرهای اولیه زمینه حکاکی برشمرد که هنرمند باید در زمینه آن تبحر داشته باشد.

 

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید