از سوی شهروند مسلمان کانادایی
۱۴۰۲-۰۸-۰۷

مجموعه ای نفیس از تمبر و پاکت های مهر روز به موزه رضوی اهدا شد

از سوی شهروند مسلمان کانادایی مجموعه ای بالغ بر 100 پاکت مهر روز و تمبر به انضمام یک کاتالوگ تمبرهای کانادا که معرف تمبرهای چاپ شده در فاصله زمانی 1851 تا 2023 میلادی است به گنجینه تمبر و سکه موزه مرکزی آستان قدس رضوی اهدا شد.

به گزارش گنجینه رضوی، خلیل جعفر متولد کنیا که بیش از 30 سال از عمر خود را در کانادا سپری کرده و در حال حاضر شهروند این کشور به شمار می رود.
وی طی سفری که 15 سال پیش به مشهد و حرم مطهر رضوی داشت با مجموعه موزه های آستان قدس رضوی آشنا شد و از آن زمان تصمیم گرفت تا مجموعه ارزشمند تمبر و پاکت های پستی خود را به گنجینه تمبر و سکه رضوی اهدا کند.
خلیل جعفر طی گفتگویی سایر مجموعه داران را از سراسر جهان دعوت کرد تا مجموعه های ارزشمند خود را با خیال راحت به این موزه بسپارند.
وی گفت: در زمان جنگ موزه های در معرض درگیری غارت می شوند، اما اینجا در حرم مطهر رضوی همه اقلام اهدایی با نام واقف و اهدا کننده به خوبی حفظ شده است.
خلیل جعفر افزود: احساس خوبی دارم که توانستم این مجموعه را به این مجموعه اهدا کنیم.
محمد حسین یزدی‌نژاد، مسئول گنجینه سکه و تمبر موزه مرکزی آستان قدس رضوی در خصوص مجموعه اهدایی گفت: در این مجموعه پاکت های مهر روز انگلیس، اوگاندا، کنیا، تانزانیا، کانادا، امارات متحده ، جزیره جرسی در انگلیس و بعضی دیگر از کشورهای آفریقایی موجود است که تصاویر حیات وحش در حال انقراض پروانه ها لباس ها و پوشش های محلی، اشیاء سنتی را به نمایش گذاشته است.
وی همچنین تمبرهای چاپ شده توسط دولت کانادا به مناسبت عید سعید فطر و آخرین تمبر چاپ شده در زمان سقوط سلطنت 2500 ساله شاهنشاهی که توسط امیر نشین شارجه چاپ شده است را از دیگر آثار موجود در این مجموعه برشمرد.

یزدی نژاد به قدیمی ترین اثر موجود در این مجموعه اشاره کرد و گفت: قدیمی ترین پاکت مهر روز چاپ جزیره زنگبار – که در حال حاضر بخشی از تانزانیا به شمار می رود- است که این پاکت در سال 1937 به مصرف پستی رسیده و از پاکت های نادر بین مجموعه داران است.
وی ادامه داد: تمبرالصاق شده بر این پاکت نامه که در همین سال توسط توسط اوگاندا، تانزانیا و کنیا چاپ شده است تصویری از ازدواج جرج ششم و الیزابت را نقش کرده است که عمری بالغ بر 85 سال را دارد.
یزدی نژاد افزوده شدن این مجموعه را باعث غنای بیشتر گنجینه سکه و تمبر موزه آستان قدس رضوی خواند و از مجموعه داران دعوت کرد تا با اهدای مجموعه های ارزشمند خود همچنان باعث غنای این میراث فرهنگی شوند.  

 

 

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید