در آستانه 13 آبان و روز دانش آموز
۱۴۰۲-۰۸-۰۹

قدیمی ترین مطبوعات دانش آموزی در ایران رونمایی شد

یکصد و هشتاد و ششمین برنامه سه شنبه های علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی در آستانه 13 آبان و روز دانش آموز به رونمایی از قدیمی ترین مطبوعات دانش آموزی در ایران موجود در آرشیو مطبوعات سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی اختصاص یافت.

به گزارش گنجینه رضوی، بیتا ایمانی کارشناس مطبوعات آستان قدس کنفرانس در این جلسه که در تالار کنفرانس کتابخانه مرکزی رضوی برگزار شد به بیان تاریخچه ای از وقایع 13 آبان 1357 پرداخت که طی آن دانش آموزان تهرانی در اعتراض به دخالت های آمریکا در ایران راه پیمایی کردند، اما توسط نظامیان رژیم شاه به خاک و خون کشیده شدند.
وی به انعکاس این رویداد در مطبوعات فردای آن روز اشاره کرد که با تیترهای مختلفی این واقعه را ماندگار کردند.
برخی از تیترهای روزنامه های آن روز که این کارشناس بدان پرداخت بدین شرح است:
خراسان: «کشتار خونین در دانشگاه تهران»
آفتاب شرق: «دانشگاه تهران کشته داد. دیروز بین دانشجویان دانشگاه تهران و مأموران حکومت نظامی درگیری بوجود آمد و چند نفر مجروح و بقتل رسیدند»
آیندگان: «تجاوز مأموران حکومت نظامی به حریم دانشگاه»
اطلاعات: «مأموران حکومت نظامی دیروز با گاز اشک آور و شلیک گلوله به دانشگاه حمله بردند».
ایمانی به آمار متناقض شهدای این واقعه نیز پرداخت و گفت: این آمار در خبرگزاری ها تا 10 نفر اعلام شد در حالیکه دانشجویان آن را 65 نفر عنوان کردند و فرمانداری نظامی این آمار را صفر اعلام کرد.
وی افزود: مطبوعات ذکر شده و برخی دیگر که در همان سال و سال های بعدی به ارائه اطلاعات در مورد این حادثه پرداخته اند، به شکل چاپی و الکترونیکی در آرشیو مطبوعات سازمان موجود و قابل ارائه به علاقمندان و محققان جهت بررسی تاریخی و نوع پوشش خبری این واقعه با توجه به زمان وقوع آن است.


ابعاد مختلف تربیتی در اسناد بالادستی آموزشی کشور
حجت الاسلام و المسلمین دکتر کاظمی مدیر طرح و بنیاد فرهنگی رضوی، سخنران این مراسم نیز طی سخنانی به بررسی جایگاه تربیت در اسناد بالادستی نظام آموزشی کشور پرداخت.
وی گفت: سند تحول بنیادین آموزش و پرورش که یکی از مهم‌ترین اسناد بالادستی نظام آموزشی کشور است ضمن تاکید بر مفهوم تربیت، نظام آموزشی را مهم‌ترین نهاد تربیت می داند که همه تجهیزات مدرن آموزشی باید در اختیار آن قرار گیرد.
کاظمی، منظور از تربیت را تربیت اسلامی خواند و تصریح کرد: در تربیت الگوی آموزش و پرورش، ایمان و بصیرت دینی دانش آموزان بسیار حائز اهمیت است و بر این اساس ساحت‌های شش‌گانه در سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش برای این مهم تبیین شده است.
وی، تربیت اعتقادی، عبادی و اخلاقی، اقتصادی و حرفه¬ای، علم و فناوری، اجتماعی و سیاسی، زیستی و بدنی، زیبایی‌شناختی و هنری را محورهای تبیین شده تربیت در سند تحول بنیادین آموزشی برشمرد که بر اساس آن ساعات تربیتی در متون درسی قرار داده شده است.
کاظمی از رسانه به عنوان یکی از محورهای تربیتی یاد کرد و گفت: نشریات روایت گری سیاسی و اجتماعی دارند اما فراتر از روایت گری دستیابی به قدرت تفکر و تصمیم گیری است و اینکه دانش آموز قدرت کنترل و پیش بینی را کسب کند.

رونمایی از نشریات دانش آموزی
نشریات دانش آموزی در ایران قدمت زیادی دارند. نخستین بار روزنامه علمی در سال 1293 قمری و در دوره ناصرالدین شاه به این موضوع پرداخته است.  
روزنامه علمی در 4 صفحه منتشر می‌شد و در کنار نام آن، تصویر فرشته بالداری بود که کتابی در دست داشت. مطالب مندرج در آن، ماهیتی آموزشی داشت و به اخبار آموزشگاهی هم به شکلی ویژه توجه می‌کرد. مطالب آن به زبانی ساده نوشته می‌شد و از همکاری نویسندگان نوجوان و نوقلم نیز بهره می‌گرفت.
روزنامه دانش، در سال 1299 قمری به عنوان ارگان علمی مدرسه دارالفنون انتشارش را آغاز کرد. علیقلی مخبرالدوله وزیر علوم، سرپرست این نشریه بود .
نخستین نشریه با نام دانش آموز در سال 1313 شمسی توسط انتشارات کانون اسلام با مدیریت علی اکبر گلچین  منتشر شد.
اما اولین نشریه درباره دانش آموزان، سال‎۱۳۲۷ مجدداً با نام دانش‌آموز توسط وزارت فرهنگ و با مدیریت عباس یمینی شریف و  اقبال یغمایی چاپ شده است.

 

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید