۱۴۰۲-۰۸-۲۱

مجموعه اسناد اهدایی که از شیوه تجارت در دوره قاجار و پهلوی حکایت دارد

مجموعه اسنادی که به تازگی توسط واقف ارجمند مجید نوتاش به مرکز اسناد سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی اهدا شده است اطلاعات جدیدی را پیرامون شیوه های تجارت در اواخر دوره قاجار و حکومت پهلوی در اختیار پژوهشگران قرار می دهد.

به گزارش گنجینه رضوی، شکوه السادات سمیعی کارشناس فهرست نویسی اسناد در این باره گفت: 21 برگ سند اهدایی متعلق به دوره زمانی 1293 تا 1348 شمسی است که با بررسی های به عمل آمده بر روی آن در بخش فهرست نویسی مرکز اسناد، محتوای استخراج شده  پیرامون شیوه های تجارت در دوره قاجار و پهلوی گزارش شده است.
وی، نحوه تنظیم و مندرجات اسناد رسمی مثل مبایعه‌نامه‌ها و اجاره‌نامه‌ها، چگونگی نگارش و آشنایی با اصطلاحات نامه‌ها و تلگراف‌های تجاری در دوره قاجاریه و پهلوی و اطلاع از نوع اجناس تجاری در مبادلات بازرگانی تاجران در گذشته، را از دیگر اطلاعاتی خواند که با مطالعه این اسناد می توان نسبت به آن آگاهی پیدا کرد.
دو اجاره‌نامه برای واگذاری یک باب منزل مشتمل بر دو عمارت، در سبزه میدان رشت به مدت 90 سال و یک ساختمان انبار در تهران به مدت یک سال،11 تلگراف ارسالی از مرز بازرگان، مسکو، مشهد، قزوین و تهران به حاجی علی محمد خویی تاجر تبریزی با اطلاعاتی از خرید و فروش اجناس تجاری و نحوه تبدیل ارز در صرافخانه‌ها از جمله اسناد موجود در این مجموعه اهدایی است که این کارشناس به آن اشاره کرد.
همچنین سه برات چاپی از سوی تاجران مختلف جهت تقاضای پرداخت وجوه درخواستی، خطاب به حاجی میرزا علی اکبر صدقیانی در تبریز، یک نامه تجاری به ضمیمه فهرست اجناس درخواستی، خطاب به حاجی محمد صادق تاجر یزدی و تلگرافی از قوچان به تاریخ 1310 قمری با موضوع اعلام بازدید از گمرک شهر قوچان و ابراز نگرانی از پریشانی و کسادی امور در آن محل از دیگر اسناد موجود در این مجموعه است که وی به توضیحاتی پیرامون آن پرداخت.  
اداره اسناد آستان قدس رضوی بیش از ۲۰ سال فعالیت توانسته میزان اسناد مکتوب شامل اسناد اداری، احکام و فرامین، اسناد غیرمکتوب از نوارهای ویدئویی‌ و کاست تا کارتریج، مُهر، عکس و ... خود را از طریق جمع‌آوری اسناد تولیدی در آستان قدس اهدا، وقف و خریداری به بیش از ۱۳ میلیون برگ سند افزایش دهد.                                                                                              
                                                                                                                                                                           

 

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید