۱۴۰۲-۰۹-۲۳

نمایشگاه هنر سنتی پرده کشی استاد طالعی نیا در نگارخانه موزه مرکزی رضوی گشایش یافت

نمایشگاه هنر سنتی پرده کشی استاد مهدی طالعی نیا با نمایش 7 پرده با محوریت موضوع عاشورا، زندگی امیرالمومنین علی(ع) و حضرت زهرا(س) در نگارخانه موزه مرکزی رضوی گشایش یافت.


به گزارش گنجینه رضوی، مهدی طالعی نیا مدرس موسسه جهاد دانشگاهی و وزارت میراث فرهنگی  و آموزشگاههای هنری، پژوهشگر و نقاش قهوه خانه ای که در زمینه احیای هنر سنتی پرده کشی فعالیت می کند در حاشیه برگزاری این نمایش به توضیحاتی پیرامون تفاوت های هنر نقاشی قهوه خانه ای و پرده کشی پرداخت.
وی گفت: نقاشی قهوه خانه ای در قالب تابلو کلاف می شود و ابعاد آن از یک نیم در دو متر فراتر نیست و تعداد قصه های کمتری را در موضوعات رزمی، بزمی و مذهبی روایت می کند و از ظرفیت بالایی برای بازتاب دنیای معاصر هم برخوردار است که قدمت آن به دوران حکومت صفوی بر می گردد.
این هنرمند، هنر پرده کشی را شاخه ای دیگر از هنر نقاشی قهوه خانه ای خواند که در ابعاد 2 تا 5 متر نقاشی می شود و قریب به 70 قصه را بازگو می کند
طالعی نیا اظهار کرد: هنر پرده کشی محدود در موضوعات عاشورایی بود و از آنجا که جمهوری اسلامی ایران پرچم دار تشیع در جهان است تصمیم بر آن گرفتیم تا در کنار پرداختن به موضوعات عاشورایی، وقایع زندگی سایر معصومین(ع) را نیز در قالب این هنر طراحی کنیم.
وی تصریح کرد: این پروژه برای 14 معصوم برنامه ریزی شده که به مرور انجام می شود زیرا طراحی پرده یک پشتوانه تحقیقاتی گسترده دارد که نیازمند پژوهش و مطالعه آثار است.
طالعی نیا، هنر پرده کشی را دارای ظرفیت وسیعی خواند که می توان موضوعات متنوعی را در قالب این هنر به تصویر کشید.
وی افزود: امیدوارم با همکاری موزه آستان قدس رضوی در تامین محتوا و جانمایی برای اثر، اولین پرده رضوی با موضوع مسیر هجرت امام رضا(ع) از مدینه تا مرو را به تصویر درآورم.
این نقاش قهوه‌خانه‌ای که دارای درجه هنری از وزارت میراث‌فرهنگی است، تاکنون پروژه احیا هنر پرده کشی را برای وزارتخانه‌ها و نهادهای مرتبط از جمله وزارت میراث‌فرهنگی و گردشگری، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، فرمانداری تهران، فرهنگستان هنر و وزارت امور خارجه تعریف کرده و گام در راه احیا این هنر ملی برداشته است.
اولین پرده درویشی شاهنامه ای از بخش پهلوانی شاهنامه،  4 پرده‌ درویشی علوی، اولین پرده درویشی جامع علوی  با ۱۱۰ مجلس، اولین پرده درویشی کودکانه، اولین پرده درویشی آلاشت در مورد فولکلور قومیت‌ها  برای شهر آلاشتِ سوادکوهِ مازندران در مورد افسانه های محلی آلاشتی، نقاشی دیواری قهوه‌خانه‌ای به مساحت ۵۰ متر در کوچه امام حسینی های یزد۱۳۸۰ و برگزاری بیش از 50 نمایشگاه در عرصه ملی و بین المللی از جمله آثار مهدی طالعی نیا است که در کارنامه هنری وی به ثبت رسیده است.
شایان ذکر است علاقه مندان می توانند از 22 الی 30 آذر ماه از نمایشگاه هنر پرده کشی این هنرمند در محل نگارخانه موزه مرکزی رضوی واقع در صحن کوثر از ساعت 8 الی 17 عصر بازدید به عمل آورند.

 

 

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید