به همت معاونت موزه های رضوی
۱۴۰۲-۰۹-۲۷

نشست اهمیت ثبت ملی در بازشناسی، معرفی و حفاظت از میراث منقول برگزار شد

معاونت موزه های سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، نشست «اهمیت ثبت ملی در بازشناسی، معرفی و حفاظت از میراث منقول» را به مناسبت هفته پژوهش برگزار کرد.

به گزارش گنجینه رضوی، محمود طغرایی، مسئول ثبت ملی آثار اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی در این نشست که در موزه قرآن و نهج البلاغه رضوی برگزار شد، به پیشینه ای از ثبت آثار موزه ای در فهرست میراث فرهنگی اشاره کرد.
وی گفت: در کشوری هستیم که با سابقه ترین قانون در خصوص ثبت میراث فرهنگی در خاورمیانه را دارد و میراث فرهنگی طی یک قرن اخیر در آن بسیار مورد اهمیت بوده است.
طغرایی به آغاز ثبت میراث فرهنگی طی سال 1309 در ایران اشاره کرد که بنا به ضرورت و تحت تاثیر تحولات فرهنگی جهانی، تعدادی آثار ثبت شده در فهرست میراث فرهنگی ایران قرار گرفت که صرفا شی محور بود.
وی به گزینه هایی برای ثبت یک شی در فهرست آثار ملی اشاره کرد و متعلق به دوره زمانی خاص بودن، نادر و معدود بودن، عمر بیش از یکصد سال و دارای ویژگی های هنری بودن را از شاخصه های یک شی میراث فرهنگی برای ثبت برشمرد.

آستان قدس رضوی، بیشترین ثبت میراث غیر منقول
طغرایی همچنین، آستان قدس رضوی را دارای بیشترین تعداد ثبت میراث غیرمنقول در میان سایر استان های کشور عنوان کرد و گفت: بسیاری از بناهای تاریخی و دارای قدمت حرم مطهر رضوی ثبت ملی شدند و در بخش حافظه بشری نیز مکاتبات اداری آستان قدس رضوی در دوره صفوی به ثبت رسیده است.  
وی اظهار کرد:کشور ما به دلیل تنوع قومی و نژادی دارای سنت های اصیل و قدمت دار است که تا کنون 24 اثر فرهنگی ناملموس مانند یلدا، نوروز ثبت ملی شده اند.

نمایشگاه آثار ثبت ملی موزه رضوی سال 1401  
ادامه این نشست با رونمایی از محتوای پژوهشی آثار ثبت ملی موزه رضوی در سال 1401 همراه بود.
راحله یگانه، کارشناس توسعه و ترویج میراث فرهنگی موزه رضوی، ضمن توضیح مراحل ثبت ملی آثار، پیرامون جایگاه ارزشی ثبت میراث توضیحاتی را ارائه داد.
وی میراث فرهنگی هر کشور را از اساسی‌ترین ارکان تحکیم هویت، ایجاد خلاقیت و خودباوری ملی خواند و پژوهش در زمینه‌های مختلف آن را موجب روشن شدن ابهامات تاریخی، شناخت ارزش‌های حاصل از میراث طولانی جامعه و تسریع در شناخت ارزش‌های نهفته در میراث فرهنگی هر کشور عنوان کرد.
یگانه گفت: میراث فرهنگی معنوی گنجینه زنده بشری به شمار می‌رود و بازتاب مجموعه‌ای از فرآیندهای ذهنی است که در یک جامعه در دوره‌های گوناگون تاریخی شکل می‌گیرد.
وی افزود: از سال 1398 به پیشنهاد اداره میراث فرهنگی خراسان و با همکاری اداره ارزیابی، مستندنگاری و معرفی آثار موزه تصمیم به انتخاب آثار بر حسب قدمت و نفاست آنان برای ثبت در فهرست آثار ملی شد و بر همین مبنا  طی برگزاری کمیته انتخاب آثار و رایزنی با کارشناسان اداره پژوهش آثار مورد نظر پیشنهاد و پس برگزاری جلسات دفاع برای فرایند به ثبت ملی رساندن آن اقدام شد.
یگانه، به تعداد آثار ثبت شده طی سال های گذشته اشاره کرد و گفت: در سال 1398 یک اثر ( قرآن عثمان ابن وراق)، در سال 1399 (15 اثر)، سال 1400 (18 اثر)، سال 1401 (31 اثر) که جمعاً 65 اثر است از میان آثار موزه های رضوی تا کنون به ثبت ملی رسیده است و برای سال 1402 نیز 35 اثر در نوبت قرار گرفته است.
وی همچنین اسطرلاب برنجی عبدالعلی، اسطرلاب حلقوی (حقله کریمه)، آبریز برنجی قلمزنی، آبریز فولادی، پایه شمعدان فلزی، پرده ماهوت مروارید دوزی و منجوق دوزی، پیراهن حرز، تبر فولادی زراندود، جاکلیدی فولادی، جاکلیدی فولادی زراندود، جزوات قرآنی محمدبن کثیر، درب دو روی زرین و سیمین، زیارت نامه فولادی زراندود زیارت حضرت رسول(ع)، زیارت نامه فولادی مشبک زراندود، ساعت آفتابی و قبله نمای عبدالائمه، سجاده ماهوت تکه دوزی و قلاب دوزی، سنگ قبر امیرزاده کمال الدین حسین قلی، ضریح شیر و شکر حرم امام رضا(ع)، قالیچه محرابی، قرآن به خط اختراعی بابری، قرآن به خط زین العابدین شیرازی، قرآن به خط کامل سید جعفر محمدحسینی، قرآن به خط محمدعلی اردستانی، قرآن کامل به خط وصال شیرازی، قرآن منسوب به دست خط یاقوت مستعصمی را آثاری عنوان کرد که برای ثبت ملی آن سال گذشته اقدام شده است.

 

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید