۱۴۰۲-۰۹-۲۹

آرشیو مجموعه ای کمیاب از آثار چاپ سربی از قرن 15 تا 18میلادی در کتابخانه رضوی

مجموعه ای کمیاب بالغ بر 2 هزار نسخه کتاب های چاپ سربی متعلق به قرون 15 تا 18 میلادی از جمله منابع منحصر به فردی است که در آرشیو مخازن کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی نگهداری می شود.

به گزارش گنجینه رضوی، مهدی صادقی حصار، مدیر کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی با بیان این خبر گفت: چاپ سربی یا تیپوگرافی از کنار هم قرار دادن حروف سربی و منعکس ساختن آن نقش، روی کاغذ به وجود آمده است که اولین بار توسط گوتنبرگ آلمانی در سال 1450میلادی متداول شد.

نوادری از نسخ آموزشی دارالفنون  و کتابهای چاپ سربی
وی به کهنه کتاب های روایتگر تاریخ در این مجموعه اشاره کرد و گفت:  علاوه بر این، مجموعه ای دیگر از کتابهای نفیس، کمیاب، نایاب به زبانهای فارسی، عربی، اردو و دیگر زبان ها در کتابخانه مرکزی وجود دارد که مورد توجه پژوهشگران و محققان قرار گرفته است.
صادقی حصار اظهار کرد: با توجه به منحصر به فرد بودن این آثار به لحاظ ، نوع جلد، قطع، کاغذ، نوع حروف  استفاده شده ، تصاویر  این آثار از سایر منابع تفکیک و در مجموعه ای موسوم به کتابهای چاپ سربی قدیم و مجموعه کتابهای درسی دارالفنون نگهداری می شوند.
وی اساس این مجموعه ها را بر پایه جمع آوری اولین کتابهای چاپ سربی عنوان کرد که تا سال 1320 هجری شمسی (1360 ه.ق و 1940 میلادی) به چاپ رسیده است.
صادقی حصار، اولین کتابهای چاپی سربی ایران در این قسمت که بین سالهای 1233 تا 1269 هجری قمری در مطبعه های دارالسلطنه تبریز – دارالخلافه تهران و دارالسلطنه اصفهان به چاپ رسیده اند را دارای نثری مشابه نسخه های خطی پیچیده و دشوار خواند و گفت: اغلب کتابهای این دوره که توسط میرزا زین العابدین در دارالخلافه تهران به چاپ رسیده و در این مجموعه نیز موجودند به کتابهای معتمدی مشهور هستند.
وی افزود: پس از این در ایران برای مدتی انتشار کتاب ها به شیوه چاپ سربی متوقف می شود که در شروع مجدد چاپ آن در این مجموعه از مطبعه های دارالطباعه، خاصه همایونی، شاهنشاهی، مجلس، خورشید، فاروس، مطبعه شرقی، بوسفور،طوس، روشنایی،حبل المتین و...  چاپ و منتشر شده اند.
صادقی همچنین به وجود کتاب های چاپ سربی از  کشورهای مختلف اروپا همچون روسیه، انگلستان، هلند، آلمان ، فرانسه وکشور مصر در قاره آفریقا و کشورهای شبه قاره هند، ترکیه و لبنان در آسیا در این مجموعه  اشاره کرد.  

 

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید