۱۴۰۲-۰۹-۲۹

کارگاه آموزشی شیوه های تذهیب‌های قرآنی بر اساس آثار موجود موزه رضوی برگزار شد

کارگاه آموزشی «آشنایی با مکاتب و شیوه های تذهیب های قرآنی براساس آثار موجود در موزه رضوی» با حضور استاد علیرضا قزی در موزه قرآن و نهج البلاغه آستان قدس رضوی برگزار شد.

به گزارش گنجینه رضوی، این استاد هنر تذهیب در این کارگاه طی سخنانی هنر تذهیب یا هنر نقاشی سنتی ایران را به یکی از قدیمی‌ترین و برجسته‌ترین هنرهای ایرانی معرفی کرد که هنرمندان ایرانی از دوران باستان تا امروز از آن بهره برده‌اند.
وی اظهار کرد: هنر تذهیب پس از اسلام نیز در ایران ادامه یافت و در ابتدا بیشتر به تزئین کردن کتب مذهبی و دینی مورد استفاده قرار می‌گرفت و به مرور زمان به دیگر اشیاء نظیر صنادیق، تخت‌ها، لوح‌ها نیز منتقل شد.
قزی، دوره تیموری را بنا بر آثار بجای مانده در حوزه‌های مختلف هنری، یکی از دوره‌های ممتاز هنر در ایران عنوان کرد و گفت: از جمله هنرهای مورد توجه این دوره، کتابت قرآن‌کریم بود که در نتیجه این عمل، کتابت و خوشنویسی از جمله هنرهای با ارزش به حساب می‌آمد.
وی تصریح کرد: با ظهور دوره تیموری، سبک تازه‌ای از تذهیب درکتاب‌آرایی پدید آمد و برخی از قرآن‌های تذهیب شده این دوره همچون قرآن بایسنقری در زمره زیباترین نسخ خطی تذهیب شناخته می‌شود.
این استاد، یکی از مشکلات فعلی هنرمندان در حوزه تذهیب و نقوش سنتی را عدم اطلاع آنان از پیشینه هنر خواند و گفت: با توجه به وسعت هنر تذهیب در دوره های مختلف هنرمند باید بتواند دوره تاریخی اثر را حدس زده و یا حداقل تفاوت های ظاهری آن را درک کند.

 

 

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید