طی چهارمین نشست تخصصی نهج‌البلاغه از سری نشست‌های قرآن و حدیث پژوهی
۱۴۰۲-۱۰-۲۴

برتری علم بر ثروت از منظر امیرالمومنین علی(ع) مورد بررسی قرار گرفت

برتری علم بر ثروت از منظر امیرالمومنین علی(ع) طی چهارمین نشست تخصصی نهج البلاغه از سری نشست‌های قرآن و حدیث‌پژوهی که توسط کتابخانه تخصصی قرآن و اهل بیت(ع) حرم مطهر رضوی برگزار می‌شود، با حضور استاد و مدرس حوزه علمیه مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش گنجینه رضوی، حجت الاسلام امین‌نیا در این جلسه به شرح کلام حضرت امیرالمومنین علی (ع) در باب اهمیت علم پرداخت و گفت: روح انسان در کلام مولای متقیان به «ظرف» تشبیه شده و هر فردی، خود تعیین کننده گنجایش این ظرف و محتوای پذیرنده آن است.
وی اظهار کرد: انسان‌ها از دیدگاه امیرالمومنین به سه دسته عالم ربانی، کسب کنندگان علم و افراد ناچیز تقسیم می‌شوند که دسته سوم از هر صدا زننده‌ای تبعیت می‌کنند و با هر نسیمی به سویی متمایل می‌شوند.
امین‌نیا، مصداق گروه سوم را افرادی برشمرد که بدون هدف در فضای مجازی در چرخش هستند و بدون هر تحقیقی دنباله روی عده‌ای می‌شوند.
 وی، به بیان دلایل امام علی (ع) در خصوص برتری علم و بر ثروت پرداخت و گفت: براساس فرمایشات امام معصوم، آن کس که به وسیله مال به جایی رسیده باشد اگر مال از او سلب شود دیگر موقعیتی در جامعه نخواهد داشت در حالیکه در مقابل جمع آوری آن مال نیز پاداشی به او داده نمی‌شود.
امین‌نیا، به تفاوت سواد و علم نیز اشاره کرد و گفت: علم آن است که انسان را به طاعت و بندگی در مقابل پروردگار وا می‌دارد اما سواد تنها و بدون علم عالم بودن را به همراه ندارد و چه بسا باعث سرکشی در مقابل فرامین الهی شود.
وی به خوش نامی عالم بعد مرگ از زبان امام علی (ع) به عنوان یکی از دلایل برتری علم بر ثروت اشاره کرد و ادامه داد: کسانی که به دنبال جمع آوری مال هستند، همانطور که زنده هستند اما مرده اند، ولی عالم تا زمانی که دنیا هست زنده است.
ادامه این جلسه با پرسش از سوی مخاطبان و پاسخ حجت الاسلام امین نیا همراه بود.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید