از سوی کارشناسان اداره مرمت کتابخانه مرکزی حرم مطهر رضوی صورت گرفت:
۱۴۰۲-۱۰-۲۷

قریب به 142 هزار اقدام مرمتی طی 9 ماه در کتابخانه مرکزی رضوی

رئیس اداره مرمت آثار فرهنگی سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی از انجام قریب به 142 هزار اقدام حفاظتی و مرمتی متعلق به این سازمان طی 9 ماه از آغاز سال 1402 خبر داد.

به گزارش گنجینه رضوی، سیدعلی طباطبایی مرمت 140 نسخه خطی و قرآن، 11هزار و 145 برگ قرآن بسیار نفیس، 9 سند طوماری، 721 برگ سند، 242 جلد چرمی و 42 لت جلد را از جمله اقداماتی برشمرد که طی این مدت توسط کارشناسان مرمت با هدف حفظ میراث فرهنگی اسلامی انجام شده است.
وی گفت: طی این مدت کارشناسان مرمت سازمان ضمن بررسی و آسیب شناسی13 هزار و 912 برگ نسخ خطی و سنگی مرکز اسناد و 105 اثر موزه‌ای، به آفت‌زدایی اسناد و نسخ خطی، اسیدزدایی سند وکتاب، استحکام بخشی اسناد و نسخ خطی، گردگیری ورق به ورق کتب چاپ سنگی و سربی نیز اقدام کرده‌اند.
طباطبایی، مرمت40 اثر از عکس‌های قدیمی مرکز اسناد، بررسی آفات نسخه‌های خطی مربوط به مدرسه علمیه فخریه و مدرسه علمیه اهل بیت(ع) سبزوار و مرمت 176 اثر اشیاء فلزی سکه و مدال را از جمله دیگر اقدامات اداره مرمت برای حفظ آثار عنوان کرد.
وی به وجود آثار بسیار نفیس و ارزشمند تاریخی در میان آثار مرمت شده اشاره کرد و قرآن‌های خطی مربوط به قرن‌های 3 الی 10 هجری قمری، سکه‌های مربوط به دوره‌های تیموری، ساسانی، ایلخانی، صفویه و قاجاریه و سنگاب گوهرشاد مربوط به دوره قاجاریه را از جمله آن برشمرد که به آسیب‌های متعدد محیطی و فیزیکی مبتلا بودند.
طباطبایی همچنین  روزنامه‌های نفیس مربوط به سالهای 1320 الی 1335، اسناد طوماری و برگه‌ای نفیس مربوط به دوره‌های صفویه و قاجاریه را از دیگر این آثار ارزشمند برشمرد که در این بازه زمانی در خصوص مرمت آن اقدام شده است.
اداره حفاظت و مرمت آثار فرهنگی آستان قدس رضوی، تخصصی‌ترین اداره مرمت در شرق کشور است که در حال حاضر حفاظت و مرمت اشیای تاریخی و هنری موجود در مخازن سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی از کتب و اسناد خطی گرفته تا آثار فلزی، چوبی، سفالی، فرش و منسوجات، نقاشی و… به دست کارشناسان و مرمت‌کاران متخصص این اداره انجام می‌گیرد.

 

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید