۱۴۰۲-۱۱-۰۲

دختران آفتاب

رمان «دختران آفتاب» به برخی از پرسش‌های مطرح در حوزۀ نقش اجتماعی زنان، با بیانی روان و داستانی، پاسخ می دهد. نویسندگان این رمان می‌کوشند تا منزلت، شخصیت و جایگاه واقعی زن را به خودش، اطرافیانش و جامعه‌اش، همان گونه که شایسته و بایستۀ وی است، بشناسانند.

موضوع: حجاب
امیر حسین بانکی
      ✍در تقریظ مقام معظم رهبری آمده است: در میان کتاب های داستانی که هدفش طرح مسائل فکری است، این بهترین کتاب از نویسنده‌ای ایرانی است. طرح کلی داستان و درونمایه‌های داستانی آن، خوب و شیرین است. حرف‌ها هم قوی و منطقی است.
      ایشان همچنین در تجلیل از این کتاب در مراسمی دیگر می‌‌گویند: «بنده بهترین کتابی که راجع به عفاف و حجاب خوانده‌‌ام همین کتاب دختران آفتاب است».
      داستان این کتاب با روایت مریم، دختر یکی از بازیگران مطرح سینما آغاز می‌‌شود. مریم از زندگی شخصی خود ناراضی است و در تصمیمی ناگهانی و بدون اطلاع خانواده‌‌اش، همراه با دوستان هم‌‌دانشگاهی‌‌اش در قالب اردوی زیارتی، راهی مشهد می‌‌شود. پیش از این اتفاق، مریم که از محیط خانوادگی و کشمکش با مادرش خسته شده است، حتی به فکر فرار از خانه می‌‌افتد؛ اما در نهایت تصمیم می‌‌گیرد که با دوستان هم‌‌دانشگاهی‌‌اش به مشهد برود.
      به دلیل تصمیم ناگهانی مریم و عدم اطلاع به عوامل اردوی مشهد، صندلی خالی برای مریم وجود ندارد؛ اما با مساعدت و همکاری فاطمه (یکی از مسئولان برگزاری اردو)، جایی برای مریم در نظر گرفته می‌‌شود.
       اردوی مشهد و زیارت حرم امام رضا (ع) برنامه‌‌ای ده‌روزه است ولی بیش از پرداختن به برنامه، «دختران آفتاب» به بحث و گفتگوی میان دختران و زنانی می‌‌پردازد که در قالب سفر مشهد، با هم، همسفر شده‌‌اند. به دلیل وجود سلایق گوناگون فرهنگی در اردو، دختران و زنان دربارۀ مسائل و مشکلات مختلفشان اعم از جایگاه زن در جامعه، حجاب، روابط دختر و پسر، اشتغال دختران و زنان، شیوۀ تفکر افراد و غیره با هم بحث و گفتگو می‌‌کنند.

      انتهای داستان با واقعۀ انفجار در حرم امام رضا (ع) تلاقی می‌‌کند و فاطمه در این واقعه، شهید می‌‌شود. با شهادت فاطمه، یکی از دختران بدحجاب درون اردو، چادر فاطمه را به یادگار برمی‌‌دارد و داستان به پایان می‌‌رسد.
      نویسندگان این کتاب، حدود سه سال وقت خود را صرف نوشتن آن کرده‌‌اند و این داستان را به صورت پژوهشی، نوشته‌‌اند؛ بنابراین خواندن کتاب دختران آفتاب یک تیر و دو نشان است: اولاً خواننده، یک داستان ایرانی را می‌‌خواند و ثانیاً به‌صورت پژوهشی و با رویکردی گفتگومحور با مسائل گوناگون زنان در جامعۀ ایرانی آشنا می‌‌شود.
      به دلیل رویکرد استنادی و پژوهشی موجود در کتاب دختران آفتاب، خواندن این اثر به تمامی تحلیلگران و پژوهشگران حوزۀ زنان و همچنین تمامی علاقه‌‌مندان رمان‌‌های زنانه پیشنهاد می‌‌شود.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید