۱۴۰۲-۱۱-۱۱

توسعه موزه های رضوی در چله دوم انقلاب از 18 هزار به 75هزار متر مربع

موزه‌های آستان قدس رضوی یکی از مجموعه‌های بزرگ موزه‌ای در ایران است که بناهای تاریخی آن جلوه گر هشت قرن تزئینات و معماری دوره اسلامی است و اشیای تاریخی آن نشان دهنده انواع هنرها و صنایع دستی ساخته شده طی ده قرن گذشته است.

آثار تاریخی ساخته شده یا وقف شده برای حرم مطهر پس از استفاده، طی سده‏های گذشته در خزانه نگه‏داری می‏شده و سیاهه‏های اموالی از آن تهیه می شده است.
نخستین ساختمان موزه در قطعه زميني به مساحت 5700 مترمربع در محل پشت ديوار جنوبي مدرسة علينقي ميرزا و صحن نو (آزادی) در مشرق مسجد گوهرشاد، كنار مقبره شيخ بهاءالدین محمد (شیخ بهايي)، در سه طبقه به زيربناي 1034 مترمربع ساخته شد.
این ساختمان تا حدود سال 1350 شمسي در همين مكان قرار داشت، اما از اين سال به بعد به علت تغيير فضاهاي وابسته به حرم مطهر رضوی و تخريب اين ساختمان اشياء به محل جديد، واقع در ضلع جنوب شرقي صحن موزه منتقل شد تا ساختمان موزه مركزي ساخته و آماده بهره‌برداري شود.

توسعه فضای موزه ها به 18 هزار متر مربع بعد از انقلاب
پس از انقلاب شکوهمند اسلامی با رویکرد توسعه امور فرهنگی در آستان قدس رضوی و با هدف تکریم واقفان و گسترش سنت حسنه وقف، موزه آستان قدس رضوی توسعه چشمگیری پیدا می کند.
در حال حاضر موزه‏های آستان قدس در 5ساختمان جداگانه با 17 گنجینه تخصصی شامل آثار تاریخی حرم مطهر و میراث آستان قدس رضوی، اشیای وقف و اهدا شده، همچنین اشیای خریداری شده برای تکمیل مجموعه‌ها در فضایی به مساحت حدود 18 هزار متر مربع، حدود 9 هزار شی در معرض دید علاقمندان به آثار تاریخی و فرهنگی و زائران و مجاوران حضرت رضا علیه السلام قرار داده است و با بیش از 1 میلیون بازدید کننده جزء پر بازدید کننده ترین موزه کشور با فاصله زیاد قرار گرفته است.

توسعه موزه های رضوی در چله دوم انقلاب به 75 هزار متر مربع
توسعه موقوفات و مطالبات واقفان و مخاطبان از یک طرف و تحول در دیدگاه های موزه داری در هزاره جدید از طرف دیگر موجب شده است که مدیران عالیِ آستان قدس رضوی هریک به نحو مقتضی بر توسعه موزه‏ها و تحول بنیادین در ارائه این آثار به جامعه مخاطبان تأکید کنند.
در همین راستا موضوع توسعه موزه های آستان قدس رضوی به عنوان امری ضروری و متناسب با نیاز جامعه در دستورکار قرار گرفته است.
پس از مطالعات لازم فضایی در بین باب الرضا و باب الکاظم علیهم السلام برای ساخت موزه جامع آستان قدس رضوی در نظر گرفته شد. این موزه در فضایی به مساحت 75 هزار متر مربع در پنج طبقه در دست ساخت است و با توجه به عنایت ویژه ای که تولیت معزز و قائم مقام محترم ایشان به امور فرهنگی دارند این پروژه پیشرفت خوبی را داشته است.   

 

 

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید