ترنم عطر بهار انقلاب در نگارخانه موزه رضوی
۱۴۰۲-۱۱-۱۶

نمایشگاه عکس، اسناد و مطبوعات انقلاب اسلامی در نگارخانه موزه رضوی برگزار شد

مرکز اسناد و مطبوعات آستان قدس رضوی با مشارکت موزه رضوی، نمایشگاه «عطر بهاران» را با نمایش اسناد، مطبوعات و تصاویر روزهای انقلاب در نگارخانه موزه مرکزی حرم مطهر رضوی برگزار کرد.

به گزارش گنجینه رضوی، در این نمایشگاه 8 سند، 19 قطعه تصویر و 12 نسخه مطبوعات به نمایش گذاشته شده است.
فاطمه خندان، کارشناس اسناد انقلاب در حاشیه برگزاری این نمایشگاه گفت: تصاویر به نمایش درآمده  عکس های ارزشمندی از انقلاب سال 1357 است که توسط عکاسان حرفه ای یا علاقه مندان به ضبط وقایع انقلاب همچون آقایان اسلامی، عرفانیان و ناصری مهر تهیه شده و به صورت اهدایی و یا خریداری در آرشیو اسناد انقلاب سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی جای گرفته است.
وی با اشاره به آرشیو 2 هزار و 500 قطعه عکس از مجموعه انقلاب اسلامی مشهد و خراسان، این مرکز را دارای یکی از غنی ترین مراکز آرشیوی عکس های انقلاب اسلامی ایران توصیف کرد.
خندان افزود: در طی سال های گذشته توسط فعالین انقلابی که با بخش تاریخ شفاهی مصاحبه داشته اند و  نیز از تصویربرداران آن روزها همچون آقایان نعیم آبادی، مرحوم اوحدی و خالقی، تصاویری به این مجموعه اهدا شده است که باعث غنای آن شده است.
وی محتوای تصاویر را برگرفته از شاخص ترین حوادث انقلاب در مشهد از جمله اعتصابات ادارات و نهادهای مختلف از آبان تا بهمن 1357،  حمله رژیم به بیمارستان امام رضا (ع )، تحصن پزشکان و علما و مردم و نیز راهپیمایی متحصنین درطول دوره تحصن از 23آذر تا 5 دی ماه 1357 عنوان کرد.
تصاویر پیوستن ارتش در بهمن ماه 1357 به انقلاب و حضور راهپیمایان در مقابل حرم و داخل حرم در سال 1357 که بیشتر به عنوان نقطه پایان حرکت  بود  نیز از نفایس این نمایشگاه است که وی بدان اشاره کرد.
خندان همچنین 8 برگ از اسناد مکتوب آن روزها به ویژه اعلامیه و بیانیه های مراجع و اعتصاب کنندگان را منتخبی از میان مجموعه 30 هزار برگی از اسناد انقلاب موجود در مرکز اسناد آستان قدس رضوی عنوان کرد.
با بازگشایی مجدد روزنامه ها پس از نزدیک به دو ماه اعتصاب، اخبار مهم انقلاب اسلامی از جمله خروج شاه، بازگشت پر افتخار امام خمینی (ره) به ایران و پیروزی انقلاب اسلامی در 22 بهمن 1357 اعلام عمومی شد که صفحاتی از مطبوعات مشهد و تهران آن روزها نیز در نمایشگاه موزه رضوی برای علاقه مندان به نمایش گذاشت شده است.
شایان ذکر است علاقه مندان می توانند از 15 الی 22 بهمن ماه با مراجعه به نگارخانه موزه مرکزی رضوی واقع در صحن کوثر از این نمایشگاه بازدید به عمل آورند.

 

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید