طی دویستمین برنامه سه‌شنبه‌های علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی
۱۴۰۲-۱۱-۱۷

اسناد جدید انقلاب اسلامی مشهد اهدایی دونماینده اسبق مجلس شورای اسلامی رونمایی شد

هم زمان با شهادت حضرت امام موسی کاظم (ع) دردویستمین برنامه سه‌شنبه‌های علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی از اسناد جدید انقلاب اسلامی مشهد اهدایی دکتر سیدحسین فتاحی معصوم و خانم دکتر قدسیه سادات علوی نمایندگان مردم مشهد در دوره های چهارم و پنجم مجلس شورای اسلامی از مجموعه کانون میثاق شهدا رونمایی به عمل آمد.

به گزارش گنجینه رضوی، فاطمه خندان، کارشناس اسناد انقلاب اسلامی مرکز اسناد آستان قدس رضوی در این جلسه که در کحل تالار کنفرانس کتابخانه مرکزی رضوی برگزار شد، کانون میثاق شهدا را مرکزی علمی، پژوهشی و فرهنگی معرفی کرد که به همت دکتر سیدحسین فتاحی و دکتر قدسیه سادات علوی در محل آبکوه 6 تاسیس و قریب به 30 سال فعالیت داشته است.

گردآوری اسناد انقلاب در کانون میثاق شهدا
وی اظهار کرد: این مرکز فرهنگی و علمی دارای مجموعه ای غنی از کتاب، پایان نامه و مطبوعات و اسنادی بود که طی سال ها توسط موسسین آن گرد آوری شده است.
خندان، کتابخانه شخصی و پایان نامه های مرحوم سیدی علوی از معمرین فرهنگی شهر مشهد را نیز از منابع ارزشمند این مجموعه برشمرد و افزود: مرحوم حجه الاسلام دکتر سید حسین سید علوی از بنیانگذاران مدارس ملی در مشهد بوده و نقش به سزایی در توسعه آموزشی شهر داشته است.
وی، پایان نامه هایی که ایشان در زمان تدریس در دانشگاه فردوسی به جای مانده است را از منابع قابل توجه مجموعه عنوان کرد.
خندان تصریح کرد: این زوج فرهیخته با عملکردی قابل توجه در حوزه مبارزات انقلاب اسلامی سال 1357، دفاع مقدس، پزشکی، آموزش و درمان و نیز سیاسی اجتماعی به عنوان چهره های شاخص و تاثیرگذار مشهد محسوب می شوند.

اسناد تاریخی میراثی برای آیندگان
دکتر سیدحسین فتاحی، در این جلسه با اشاره به حدیثی از امام جعفر صادق (ع) که می فرمایند: «هر آنچه را که می دانی بنویس و آن را در بین برادرانت منتشر کن و موقعی که می میری کتاب هایت را برای فرزندانت به ارث بگذار»، گفت: این حدیث خط مشی ما در حفظ و نگهداری میراث انقلاب است، زیرابسیاری افراد انقلابی هستند که با وجود فعالیت های گسترده برای به ثمر نشستن انقلاب، هیچ یادگاری و تجربه ای از آنان به جای نمانده است.
این فعال انقلابی که بعد از خدمت به عنوان معلم در مناطق روستایی محروم در سال 49، در رشته پزشکی به ادامه تحصیل پرداخت، به بیان خاطراتی از فقر فرهنگی و مالی آن دوران پرداخت.
وی گفت: این فقر در شرایطی حاکم بود که هزینه های گزافی برای جشن های 2500 ساله صرف می شد در حالیکه بخش عمده ای از مناطق روستایی کشور از ابتدایی ترین امکانات رفاهی نیز محروم بودند.
فتاحی، ضمن اشاره به چگونگی آشنایی با همسر خود که بعدها همراه او در فعالیت های مبارزاتی بر علیه رژیم پهلوی قرار گرفت، گفت: در ابتدای زندگی کف دست همسر خود نوشتم«حسین وار در راه حکومت علوی جهاد کردن» و این شعاری بود که زندگی خود را بر پایه آن بنا نهادیم.
وی در ادامه به بیان خاطراتی از فعالیت های سیاسی خود در سطح دانشگاه  پرداخت.
دکتر محمود فتاحی، فرزند ایشان نیز در این جلسه، اشراف پدر در مباحث دینی و جریان شناسی اجتماعی، عشق در به ثمر نشاندن هدف بزرگی که پیش رو داشتند و استقامت در این راه را دستمایه های موفقیت پدر خود عنوان کرد.  

آنچه به کتابخانه رضوی اهدا شد
از مجموع 2122 صفحه اسناد اهدایی، 1460 صفحه اسناد جدیدی است که در مرکز اسناد نمونه ای از آن موجود نبوده که این اسناد در قالب 238 پوشه فهرست نویسی شد.
بخشی از این اسناد مربوط به انقلاب و شرایط سیاسی اجتماعی مشهد در سال های پیش و پس از انقلاب اسلامی 1350 که تا پایان دهه 70 را در این مجموعه اهدایی شامل می شود.
5830کتاب با محوریت علوم اسلامی، انسانی و علوم پزشکی و فقه و الهیات که 400 جلد آن را کتابهای لاتین و 188 جلد را پایان نامه تشکیل می دهد، بخش دیگری از این مجموعه اهدایی است.
در مجموعه اهدایی 705 عنوان نشریه در 6910 نسخه موجود است که 80 عنوان جدید را به آرشیو مطبوعات سازمان افزوده است.
اسناد مجلس در دوره نمایندگی دکتر فتاحی و دکتر علوی در نمایندگی دوره های چهارم و پنجم شورای اسلامی مجلس شورای اسلامی بخش دیگری از این اسناد اهدایی را شامل می شود.
در اسناد انقلاب این مجموعه اهدایی تمامی اعلامیه ها، اطلاعیه ها، بیانیه های احزاب، گروه های مختلف، علما و مراجع مشهد قبل از سال های 1356 و 1357 گردآوری شده است که بخشی از آن ها حتی در مرکز اسناد انقلاب نیز یافت نمی شود.
اسناد وقایع انقلاب اعم از تحصن،اعتصاب، تظاهرات و مبارزات دانشگاه فردوسی و دانشگاه علوم پزشکی که محل تحصیل و بستر مبارزات انقلابی آقای دکتر فتاحی بوده است بخش دیگری از این اسناد را تشکیل می دهد.
اعلامیه های فعالان سیاسی خارج از کشور در دهه 50 از جمله اسناد ارزشمند این مجموعه به شمار می رود.
از ارزشمندترین اسناد این مجموعه اسناد وقایع دهه 60 و 70 در دانشگاه و به ویژه دانشکده علوم پزشکی مشهد و دیگر شهرها بود که به راه اندازی انجمن اسلامی ها در ادارات و دانشکده های مشهد، عملکرد آنها و نیز اساسنامه ها اشاره داشته و به تاریخ روشنی از وقایع پس از انقلاب اسلامی پرداخته است.
تجهیزات کتابخانه ای بالغ بر 20 قفسه کتاب و مطبوعات و ویترین نمایشگاهی و 15میز و صندلی مطالعه عمومی و اختصاصی بخش دیگری از این مجموعه است که بنا به صلاحدید به کتابخانه های وابسته تازه تاسیس و به ویژه در مناطق محروم اهدا می شود.

 

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید