با همکاری سازمان علمی و فرهنگی و سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی
۱۴۰۲-۱۱-۲۶

بیست و پنجمین پیش نشست ملی پنجمین کنگره جهانی حضرت رضا (ع) با عنوان آموزه های تمدنی امام رضا(ع) برگزار شد

بیست و پنجمین پیش نشست ملی پنجمین کنگره جهانی حضرت رضا (ع) با محوریت آموزه های تمدنی آن حضرت با همکاری سازمان علمی و فرهنگی و سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی در محل تالار کنفرانس کتابخانه مرکزی برگزار شد.


به گزارش گنجینه رضوی، دکتر سلمان رحیمی مولف، محقق و مدرس دانشگاه، در این جلسه با محوریت «مفهوم شناسی عدالت فرهنگی در سیره رضوی» به ارائه مطلب پرداخت.
وی گفت: دو موضوع توحید و بعثت حضرت رسول(ص) از موضوعاتی است که همیشه در مناظرات امام مطرح بوده و این نشان می دهد آنچه که امروز از مناظرات ایشان به عنوان مدارای فرهنگی یاد می شود اصلا درست نیست .

عدالت فرهنگی در آموزش عموم مردم
رحیمی تصریح کرد: در عدالت فرهنگی بحث تکثرگرایی ذکر شده که بعضی آن را اینچنین دریافت کرده اند که آنهایی که باور توحید دارند و چه اهل کتاب همه در نهایت به یک حقیقت می رسند.
وی، سواد و کسب معرفت برای همه انسان ها را بعد دیگری از نگاه دیگر امام رضا(ع) به عدالت فرهنگی برشمرد و گفت: در این منظر سوادی مد نظر است که بتواند فرد را در فعالیت های اجتماعی شرکت دهد و صاحب نظر کند.
رحیمی افزود: امام رضا(ع) عدالت فرهنگی را در آموزش عموم مردم دانسته اند، آموزش علومی که باعث کسب معرفت توحیدی شود.
وی ادامه داد: امام رضا(ع) مهمترین دانش را دانش توحیدی می دانستند و این را در عدالت فرهنگی می توانیم معنا کنیم.

تنوع منابع ادیان در کتابخانه، نماد عدالت فرهنگی
ابوالفضل حسن آبادی محقق، مولف و مدیر مرکز مخطوطات کتابخانه مرکزی رضوی که با موضوع مصداق شناسی عدالت فرهنگی در نگهداری میراث رضوی به سخنرانی پرداخت، گفت: وجود منابع خطی منحصر به فرد هزار ساله موجود در کتابخانه رضوی که در نوع خود بی نظیر است، ادامه حرکت مناظرات امام رضا(ع) است.
وی افزود: در حوزه نسخ خطی منابعی بی نظیر از سایر ادیان داریم که بخشی از تورات و انجیل ها از دیواره های حرم یافت شده و این امر مصداقی از حفظ میراث در عدالت فرهنگی است.
حسن آبادی، همچنین به منابع ارزشمند از زرتشت، یهود، ارمنی و آشوری در حوزه مطبوعات اشاره کرد و آن را نشان از یک سیاست کلی در آستان قدس رضوی توصیف کرد که همواره از فرهنگ حمایت کرده است.
وی تصریح کرد: کتابخانه در حوزه میراث فرهنگی در دوره های تاریخی مختلف به صورت ضمنی و به صورت آگاهانه به عنوان مأمنی برای جمع آوری و حفظ منابع بوده است که این خود مصداقی بر عدالت فرهنگی در نگهداری میراث فرهنگی است.  

عدالت ورزی در حوزه اندیشه جهان اسلام
دکتر محمدهادی زاهدی محقق مولف و مدیر مرکز اسناد و مطبوعات آستان قدس رضوی، با نگاهی به تاثیر تمدنی هجرت امام رضا(ع) در توسعه فرهنگ عدالت محور اسلامی گفت: عدل مفهوم شناخته شده ای است که در اندیشه ها و مکاتب مختلف تعریف های متفاوتی از آن شده است.
وی با بیان اینکه کلیات عدل مفهوم عدالت و عدل ورزی مشابهت هایی دارد اما روش رسیدن به آن در مکاتب مختلف متفاوت است، به تعریفی از عدل در زبان عربی اشاره کرد و آن را ایجاد تعادل هارمونی بین اجزای یک پیکره در میان هستی خواند که داد نتیجه این هارمونی است.
زاهدی با بیان اینکه عدل یک راهبرد عمومی است، به فرمایشی از امام علی (ع) اشاره کرد که می فرمایند: عدل هر چیز را سرجای خودش می گذارد اما جود، چیزی را از جای خود بر می دارد و جای دیگر می گذارد.
وی همچنین به وجود عدالت در حوزه اندیشه اشاره کرد و گفت: اگر اندیشه، هارمونی نداشته باشد عدالت در بیرون و در عینیت تحقق پیدا نمی کند.
زاهدی به بیان نتیجه هجرت امام رضا(ع) پرداخت که ماحصل آن ایجاد عدالت ورزی و عدالت محوری در حوزه اندیشه در جهان اسلام بود.
وی اظهار کرد: زمانیکه این هجرت اتفاق افتاد پژواک سخن امام در تمام عالم پیچید و اندیشه ورزان دنیا را به ساحت عدل در اندیشه فراخواند.

 

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید